> Men hvordan i hele hule h...... kan man få sådan en bil street legal? Den
har
> _permanent_ låst differentiale. Ikke en løsning jeg ville anbefale
>
Sverige har jo nogle lidt andre regler end vi har her i DK.
Der findes jo et "specialsyn" deroppe man kan betale sig fra, og under
bestemte forhold stort set kan syne alting der er fornuftigt opbygget.
Det er ikke usædvanligt med hotrods bygget af RHS rørprofil fra den lokale
smed, en "badekars karosse" ofte fra England, en "spirilagtig" V8er et
passende styretøj(ofte fra en volvo) og et GM eller jaguar bagtøj. Kører den
galt er man sikker på at få billetten, men det kan godt synes deroppe.
Med den effekt er et låst bagtøj ikke noget stort problem, og man kan, langt
hen af vejen, opsætte undervognen til at kompensere for den
"retningsstabiliserende virkning".
Herhjemme er vi mere til "underground" tuninger, hvilket efterhånden har
medført at den del DK biler idag kører rundt med langt over 100%
effektforøgelse. Nogle op til +250%. Hvad enten det er 21% eller 500% koster
jo det samme når man bliver knaldet, og da man ikke kan betale sig ud af et
syn, og af den vej opnå et fornuftigt sikkerhedsniveau, ja så har vi en
undergrundsbevægelse. Og bliver effekten bare høj nok, så kan panserne ikke
engang fange dem. Det er ikke så sjældent endda, og egentligt ærgeligt da
det medfører nogle farlige situationer, der dybest set bunder i at man i DK
ikke kan få lov at bygge biler om, hellerikke om man gør det så det passer
sammen med bremser osv. Når der ikke er en chance i helvede for at syne en
ombygget bil med feks 40% +effekt så "gider" de unge "lømler" ikke gøre
arbejdet færdigt m. bremser og undervogn, og så er balladen der.
Rigtigt "skægt" bliver det når biler som Volvo S80T6R og S60R kommer ned i
pris så de bliver tilgængelige. De forældre der idag kører i disse biler og
har en knægt på 6 år, kan jo glæde sig til at der står 400hk´s volvo på
knægtens ønskeseddel når de 18 år rundes, så trenden med unge og tunede
biler vender nok ikke liige med det samme. Især ikke når det bliver helt
umuligt at kontrollere om skidtet er tunet eller ej....
Henrik