Thostrup wrote:
> Mange har jo sat dem på pga de mener det ser godt ud, men de skal jo
> egentligt modvirke vred i bilen går jeg ud fra.
På de fleste biler har du en bærearm der går vandret ud til
hjulene, muligvis en stræberarm der går fremad eller bagud for at
sikre at bærearmen bliver hvor den bør blive, samt et fjederben
der går op i tårnet. Da hjulophænget i mange tilfælde sidder i
forlængelse af fjederbenet, har det betydning for camber- og
castervinklerne hvor toppen af støddæmperen befinder sig. Kigger
du på toppen af dit støddæmpertårn, vil du højst sandsynligt finde
en plade, fastgjort med en 3-4 bolte og toppen af din støddæmper
op i midten. Ved at løsne de 3-4 bolte kan du flytte pladen og
derved ændre din hjulvinkel. Når du kører svingkørsel, så vil
karossen vride sig en smule, det er svært at undgå. Når karossen
vrider, flytter tårnene sig lidt i forhold til hinanden og de
camber- og castervinkler du troede du havde ændrer sig en smule
indtil vridningen ophører. Ved at sætte en tårnstiver i, gør du
det sværere for bilen at vride sig og derved bevarer du nogle mere
optimale hjulvinkler under belastning.
Om lige netop din bil har behov for en tårnstiver afhænger tildels
af hvordan din bil er skruet sammen, måske har du en Mazda MX5 med
dobbelte triangler, i så fald er tårnstiveren ligegyldig. På nogle
biler sidder tårnene tæt på brandvæggen ind til kabinen, det giver
noget indbygget stivhed, så en tårnstiver måske ikke er nødvendig.
Det kan også være at bøsningerne i din undervogn er så bløde at
bærearmen kan flekse frem og tilbage - når hele hjulet kan flytte
sig, betyder det nok ikke alverden om toppen af tårnet lige rykker
sig en smule.. Endelig bør du overveje om din kørestil er af en
sådan karakter at knivskarpe styreegenskaber er nødvendige..
--
Hygge..
Thomas
<
http://www.carftp.com> - a library of car videos.