> Videnskabelige undersøgelse: "Jill Kruse, "Remove It and They Will
> Disappear," 5,7. This study, in analyzing sixty road closures
worldwide,
> found that 20 percent to 60 percent of driving trips disappeared,
rather
> than materializing elsewhere."
>
> Gentager: "20 percent to 60 percent of driving trips disappeared
rather than
> materializing elsewhere!"
Hvis trafikken forsvinder, antyder du, at den ikke havde et formål.
Dette er - i de fleste tilfælde - forkert! Man anskaffer en bil for at
løse et transportBEHOV. Hvis muligheden for tranport tages fra en, må
man sige sit job op og melde sig i arbejdsløshedskøen. Virksomheder
bliver derfor nødt til at flytte ind i bymidten for at få arbejdskraft -
er det sundt?
> Nu kunne du jo så sige at dette ikke vedrører røde bølger og busbaner
- men
> så anerkender du ikke at man kan drage konklusioner fra disse
undersøgelser
> andet end til totalt parallelle situationer. Sådan foregår planlægning
ikke,
> man kan ikke lave et ubegrænset antal undersøgelser for alle
varianter. Når
> man har lavet nogle må man bruge skøn til at "skønne" over hvad der
sker ved
> tiltag, der "skønnes det" virker på samme måde... (smagsdommere -
ikke)
Desværre træffes der alt for mange beslutninger på baggrund af "Vi
troede, at det virkede på samme måde...."! Eksempel: I Vejenbrød er en
gennemgående vej nu udstyret med forskellige trafikchikanerende
foranstaltninger for at reducere den tunge trafik. Anordningerne er
lavet, så personbiler bliver vredet og rystet istykker selv ved 40 km/t
(3-4 "bobler" på 50-60cm i diameter i asfalten giver store rystelser),
mens de tunge køretøjer kører igennem uden nedsættelse af hastigheden,
da deres sporvidde tillader dem at undgå chikanerne. Personbilerne skal
bremse og accellerere adskillige gange på strækningen, hvilket fører til
stor forurening og megen støj for beboerne. Der findes ikke umiddelbart
alternative veje på strækningen uden endog meget store omveje, hvilket
igen fører til øget forurening grundet den kørte strækning dermed øges
kraftigt.
>
> Bog: "Stanley Hart and Alvin Spivak, The Elephant in the Bedroom:
Automobile
> Dependence and Denial, 2. Much of the information here on the science
and
> economics of traffic congestion comes from this book, which should be
> required reading for every professional planner, traffic engineer, and
> amateur highway activist."
>
> > På kontorsprog hedder den slags "adfærdsregulerende tiltag", men jeg
> stiller
> > mig tvivlende overfor, at tiltagene regulerer andet end disse
kommunalt
> > ansatte 68´eres selv-frelselse og selv-tilfredshed - at det for
eksempel
> > reducerer forureningen i byerne.
>
> Jah, lad os lave nogle fjendebilleder - måtte du heller ikke udgive et
> skoleblad?
Dybt seriøs bemærkning.....
>
> > Man arbejder intenst på at hindre bilisternes fremkommelighed, men
man
> skal
> > huske på, at trafik og antallet af biler ikke er det samme. Der kan
> sagtens
> > være en meget begrænset trafik men vildt mange biler. (Hvis de
holder i
> > kø.). Biler der holder stille og kører stop´n´go forurener lige så
meget
> som
> > biler, der glider af sted med 40-50 km/t og der er samtidig mange
flere af
> > dem, eftersom tætheden er større ved trafikpropper.
> >
>
> Da ingen gider holde i trafikpropper, så finder man på sigt andre
løsninger,
> anden transportform, andet arbejde, andre arbejdstider, anden bolig .
. . .
Ja - kører længere med øget forurening til følge, eller bliver
arbejdsløs til skade for samfundet. Stor gevinst! :-|
> Alternativet, at give mere fremkommelighed for biler skaber af sig
selv:
> mere trafik og flere trafikpropper. (UK Conservative government
White-Paper
> 1997: Does new roads cause more congestion? - svaret til den
konservative
> regerings store overraskelse var JA!)
> Det ved alle planlæggere, derfor er der ved alle forslag om
forbedringer af
> fremkommelighed angivet hvor mange år de "hjælper" i reglen 2-4 år. På
det
> tidspunkt er trafikken lige så ufremkommelig, men bare på et højere
niveau
> (skabende problemer andetsteds) - derfor er indskrænkninger i
> fremkommeligheden den eneste vej frem.
Ja - vi lukker samfundet - det er jo kun til skade for os selv.
En mindre teoretisk holdning til problemet kunne med fordel erstattes af
en smule realisme - transport er og vedbliver med at være en nødvendig
del af samfundet!
At sætte samfundet i stå eller forsøge at bringe det tilbage til
oldtiden er ikke realistisk - hvis det er dit mål, vil jeg foreslå dig
at flytte til et land der endnu ikke har en brugbar infrastruktur. Her
kan du sammen med andre bureaukrater kæmpe for at holde udviklingen
nede!
PS. Jeg har selv 2 af disse væmmelige miljøskadende køretøjer kaldet
"biler". De er en nødvendighed for at bringe min kone og mig frem og
tilbage til/fra arbejde samt for at komme rundt iøvrigt. Ture til det
lokale indkøbscenter, skole, bibliotek, postkasse m.m. foregår på cykel
eller gåben. Jeg ynder ikke at støtte de meget forurenende dieselkæmper,
der kører rundt med 1-2 passagerer i gennemsnit i mindst halvdelen af
døgnet, men som visse urealistiske fanatikkere tror er løsningen på
samfundets transportbehov.
--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"