> Vores elsekde colt fra 84 ville ikke starte i morges...
> Der var masser af strøm på! Starter motoren trak fint hele maskineriet
> rundt:
Surt!
[snip]
> Hvad skal jeg egentlig checke?
Ud over de ting du selv nævner, så:
4. Ud med et tændrør, på med tændkabel, læg den på noget rent metal på
motoren (evt saks gevindet i den ene ende af et startkabel, den anden ende
på stel et eller andet sted), kør starteren. Er der gnister, er tændingen i
hvert fald så meget ok, at du skal kunne høre at den tænder på mindst 1
cylinder (starter "næsten").
4.1 Hvis der er gnist, men du kan ikke høre den starter "næsten": Skift alle
4 tændrør. De kan virke fint ved 1 bar, men ikke ved 10 bar (under
kompression).
5. Er der ingen gnist, ville jeg checke platiner ("knikser" / kontaktsæt
under strømfordelerdækslet) - kan man se de åbner/lukker, check afstand,
evt. fil en smule med platinerfil. Eller smæk et nyt sæt i (husk at købe
søgerblade også, og find ud af korrekt afstand). Udskift samtidigt
kondensator (kan faktisk sagtens være den der er død...).
5.1 Stadig ingen gnist: Udskift tændkabel fra tændspole til
strømfordelerdæksel. Udskift strømfordelerdæksel (koster ialt under 100
bananer).
5.2 Stadig ingen gnist: Mål formodstand til tændspolen igennem (hvis der er
en). Få tændspolen målt igennem.
6. Var der gnist og starter "næsten": Få lavet en kompressionstest på alle 4
cylindre. Ethvert værksted kan gøre det på ca. 15 minutter, så det koster
ikke en formue. Det vil med sikkerhed afsløre en evt. defekt toppakning.
6.1 Gnist, men slet ingen liv: Brændstofsystem... Sikkert pumpen (check ved
at afmontere slangen til på kaburator, put i en flaske, kør med starter. Der
skal komme benzin omgående). Husk at fjerne evt. løstliggende, gnistende
tændrør inden
Held og lykke
Mvh
Michael