"Michael T. Jørgensen" <spamkillerSNABELAwebhiker.dk> skrev i en meddelelse
news:402cf8e1$0$27459$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> [snip]
> > Jeg tror ikke du skal gå i panik
>
> Nææ, det gør jeg heller ikke (med garanti
>
> > Nu om stunder må man ikke lade oliedampe komme ud i fri luft defor
> > recirkulere man udluftningen ind i indsugningen så det kan bilve brændt
af
> > under forbrændingen istedet. Derfor er de fleste nyere biler helt fedtet
> til
> > i indsugningen.
> > De giver så nogle andre problemer VW døjer f.eks med at deres MAF
sensore
> > fedter til pga "olietågen" de kan dog renses med motorrens (selvom
> > værkstederne skifter dem fra en side).
>
> EGR-ventilen (den der lukker udstødningsgas ind i indsugningen) sidder
efter
> (i flow-retning) både tryk-sensor og MAF-sensor. MAF'en sidder faktisk
helt
> ude ved luftfilteret - længe før turbo og intercooler.
>
> Så udstødnings-recirkulation kan ikke være årsagen (havde selv samme tanke
> først).
Nu sagde jeg ikke udstødning, men UDLUFTNING - i en motor hvor olien bliver
meget varm vil olien dampe, disse dampe har man tidliger bare ladet gå ud i
luften, men det går altså ikke mere pga. miljøhensyn.
Man lader simpelthen udluftningen gå op i indsugningen og så forbrænder
dampene.
Det har altså ikke en disse med EGR ventilen at gøre.
Når du kører påløb (lukket gasspjæld) f.eks ned ad bakke uden gas, flyver
luften turbulent rundt på hele indsugningssiden.
Jeg har set det på flere biler, f,eks min egen (tidliger bil) Golf 1,8T den
var også fedtet i hele indsugningen.
Min nuværende Bora er også ret fedtet i spjældhuset.
You can take that to the bank.
--
Mvh
Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk
=== Døden overhaler de hurtige ===