<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
news:4g4l20182h6pmudoqbvm2u8roudumdmik5@dtext.news.tele.dk...
> Hej rødder .... og de obligatoriske
>
> Sådan en bette Supra 3.0 V6'er ........ hvad kan den egentligt ?
Mk3? Er det en 3.0i Turbo?
Sakset fra
http://www.sonid.dk
Toyota Supra MK3 (1986-1992)
I midten af 1986 var Toyota klar med efterfølgeren til MK2. Denne gang blev
båndene til Celica'en helt kappet, sådan at der nu var tale om to helt
forskellige modeller: Celica havde nu forhjulstræk, mens Supra beholdt
baghjulstrækket.
Selv om Supra MK3 stadig havde stylingsmæssige spor tilbage fra MK2, var det
stort set en hel ny bil. Supra var nu gået fra en "del-model" til at være
Toyotas prestigebil. Det kunne ses - specielt på den tekniske front!
Motoren var en kraftig videreudvikling af MK2'erens motor. Med 3,0 liter,
24-ventilet topstykke og masser af elektronik ydede den nu 204 HK.
Undervognen derimod var helt ny: Uafhængige hjulophæng med dobbelt wishbone
på alle fire hjul gjorde Supra'en til én af de mest avancerede
serieproducerede biler og understregede, at Supra'en var rykket endnu et
skridt over mod sport.
Det sportslige islæt blev understreget fra 1987, hvor en turbo-udgave af
Supra'en kom på markedet. Med turbo og intercooler ydede Supra'en nu 235
HK - rigeligt til at sende de godt halvanden ton bil fra 0-100 km/t på 6,3
sekunder. Fornuftigt nok havde turbo-udgaven ABS på den lange liste over
standardudstyr.
Til trods for, at 3. generation Supra var en meget avanceret bil, var den
solidt konstrueret, og derfor kører de fleste stadig i dag.