On Wed, 11 Feb 2004 14:45:57 +0100, "Brian Thomsen"
<brian-th@REMOVEtiscali.dk> wrote:
>Hej alle
>
>Jeg er blevet tilbudt en VW Passat 1.6 CL fra 1985 der har
>kørt 214.000 km! Men da jeg ikke er den store bilkender vil
>jeg gerne vide om der evt. skulle specielt mange problemer
>med sådan en bil (mærke + årgang)? Og om der evt. skulle
>være noget man skal være ekstra opmærksom på, udover bla.
>rust i vitale dele!?
>Jeg kunne derudover godt tænke mig at vide om det er normalt
>at bruge FDM's slutseddel ved handel mellem private? Jeg vil
>gerne bruge den, men er blot nysgerrig
Det er skam en god bil. Jeg har haft en 83 model indtil 1996.
Den kører som en gokart i svingene. Men kvinder kan savne servostyring
i den bil, og nutildags i det hele taget. Jeg var lidt træt af, at den
kun havde 4 gear. Men din har måske 5.
Da jeg havde kørt 250 kkm, var den lige begyndt at bruge lidt olie.
Det faldt sammen med salgstidspunktet. Jeg ville have en bil med
nakkestøtter på bagsædet a.h.t. børnene.
Med andre ord plejer de motorer at gå 300 kkm uden at der skal gøres
noget. Men det er meget individuelt, - afhængigt af olieskift, m.m.
Det er en golf motor, liggende på langs. Den kan let få revner i
udstødningsmanifolden, hvilket så vil kunne høres ved accelleration op
igennem gearene som en knaldende lyd, især udenfor bilen.
Golf'erne gør det også. Jeg fik skiftet manifolden een gang af en
billig mekaniker. Det er ikke for tøsedrenge, da boltene ofte knækker,
og så skal pilles ud af motoren på forskellig vis (det hedder vist en
ornepik).
Ellers ville jeg sikre mig oplysninger om tandremsskift. Ventilerne er
ikke selvjusterende, men justeres ved udskiftning af nogle
mellemlægsskiver. Da man skal have dem med spring på 5/100 mm, lod jeg
altid VW justere, da de jo genbruger de skiftede skiver. Jeg mener at
justering hver 20 kkm er tiptop.
Jeg vil faktisk foretrække sådan nogle ventiler, fremfor dyrt skift af
hydrauliske ventilløftere ved ca. 200 kkm.
Tændingen skulle aldrig justeres, mig bekendt.
Batteriet kan man roligt skifte efter 6 år.
Jeg havde ingen store reparationer. Generatoren satte sig og blev
skiftet. Derudover et stort frontalt uheld uden min skyld, som nær
havde totalskadet bilen. Men den _blev_ repareret, og kørte 3 år mere.
85 modellen må være den med de store pvc-afskærninger under kofanger
for og bag. Det er da vist godt imod stenslag. Min havde et ømt punkt
med tæring i en panelet bag venstre fordør. Normalt er de vist bedre
på det punkt.
Ja, FDM's slutseddel har jeg selv brugt 3 gange.
Jeg solgte iøvrigt min til en mekaniker. Det er et godt tegn.
hilsen
John