"Troels Pedersen" <troels_p[fjern]@[fjern]12mail.dk> skrev i en meddelelse
news:4027a790$0$95026$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej!
>
> Pt. kører jeg rundt i en VW Passat 1,6 fra 1998. Dejlig bil for øvrigt...
> Jeg har dog to spørgsmål til VW eksperterne.
>
> 1)
> Der mangler meget snart motorolie på dyret. Ifølge service bogen er det
5w50
> der er påfyldt sidst. Og det har jeg tilfældigvis 4 liter stående af
> (Valvoline SynPower). Men hvordan finder man ud af om det overholder VW
> normerne? Der står ikke noget på dunken. Hvad dækker disse normer over?
Kig i dit motorrum der skal stå en VW norm til olien, måske står det på
olieproppen eller lige i nærheden af den.
Jeg mener at en 1,6 fra 98 skal kører på VW 501.01 olie, men det må du selv
lige tjekke i dit motorrum eller servicehæfte.
Det kunne meget vel være en 5W50, men 50 og 60 olie anbefales kun i meget
varme områder med 30-40 grd. dagtemp.
Så det passer ikke lige til årstiden en 5W30 eller 40 ville være passende.
Du kan trygt købe en tilbudsdunk i Bilka der overholder normen, og selv
hælde den på.
NB! normen skal stå på dunken, ellers er den ikke testet efter VW specs.
>
> 2)
> Blæserkontakten er i stykker. Kun trin 4 virker. Er det et generelt/kendt
> problem at det forekommer? Evt. et repkit? Hvis ikke må jeg jo i gang med
at
> kigge selv. Er der specielle forhindringer under adskillelse af
blæse/midter
> konsol (Uden AC)... Jeg skulle jo nødig flå det fra hinanden, når det ikke
> er min egen bil
Det er med garanti formodstanden der er stået af, den skulle være til at
komme til i fodrummet i passagersiden.
Der sidder noget afdækning/isolering under den.
Jeg har aldrig prøvet at skifte den, hvis ikke du kan komme til umiddelbart
skal du have handskerummet af.
Husk at afmontere ledningen til handskerumslyset ellers trækker du lampen i
stykker.
Den sidder umiddelbart i forbindelse med blæsermotoreren på undersiden svjv.
Jeg tipper at den koster en 6-700 kr.
Prøv ved en ophugger først.
>
> Håber på svar fra de kloge!
>
Mvh Kloge Åge
/Claus