Så har jeg fået løst problemet med min snerrende motor - håber jeg da.
Til interesserede kan jeg sige, at 2), som sidder på nederste studs på
1), er et filter.
Filteret havde jeg ikke mod på at tage af, inden jeg havde et nyt så
jeg købte for en sikkerheds skyld et nyt hos Fiat.- 24,50 kr. incl.
moms lyder næsten for billigt til at være sandt, men ved nærmere
eftersyn vil jeg kalde købet for et bevidst forsøg på at score kassen
hos Fiat. Hvorfor? Jo, fordi det nye filter består af en form for
prop, hvori der sidder en stump skumgummi.
Proppen behøver slet ikke blive udskiftet og skumgummistykket antager
vel antageligvis en værdi på lige omkring et par gode danske øre.
En avance på 21,23 kr. eller ca. 1060 gg. må da siges at være en
udmærket forretning for Fiat. Hvis dette er niveauet for
reservedelspriser generelt i bilbranchen, må de godt nok have en
dårlig smag i munden!?
Godt jeg ikke trillede Mareaen ind på et Fiat-værksted for at få dem
til at skifte filteret, for så havde de garanteret både skiftet
masterdysen, brændstofpumpen samt måske endda dele af elektronikken,
hvilket sikkert havde taget 3-4 timers tid.
Lad blot dette være en opfordring til, at man forholder sig bare en
lille smule kritisk til niveauet af service, når man henvender sig hos
et autoriseret bilværksted.
Bedste hilsener
Henrik
>
>Jeg mener at have lokaliseret en dårlig motorgang (klapren/snerren) i min
>Fiat Marea 100TD til denne dims, se link (part 1+2):
>
http://test.fischer-streton.dk/marea.gif
>
>1)
>Studsen til venstre viser "VAC". Denne går til en ventil på noget indsugning
>af udstødningsgasser!?
>Studsen til højre viser "OUT".
>Der er eletrisk tilslutning til denne dims.
>
>2)
>Sidder på den nederste studs på 1).
>Er en gummi-agtig prop med en form for membran i enden.- Denne membran buler
>ud, når motoren kører.
>Trykker jeg på denne membranen så kører motoren betydeligt bedre.
>
>Kan det være en eller anden form for trykmåler, hvor 2) er en membran til
>reference-tryk (atm. tryk)?
>
>Mvh
>Henrik
>