/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Ekkolod, hydraulik og aktiv kulfilter ??
Fra : co


Dato : 08-02-04 16:56

Jeg er nu igang med den helt store gennemgang af min båd, og har den
forbindelse
et par spørgsmål som jeg håber nogle herinde kan være behjælpelige med ?

Har købt en Raytheon ST60 Tridata til udskiftning af en Nasa Duet Clipper
instrument
(fart, log og ekkolod ) og sad nu og gennemlæste manualen hvor der står den
at ekkolodet
virker fra 0,8 meter, mit gamle instrument Nasa arbejdede fra 0,2 meter
Er den nogen der ved om man kan købe andre transducers til Raytheon der kan
gå op til
0.2 meter ( den skal sidde i motorbåd der stikker 0,9 m )

Jeg har en Raytheon ST5000 hydraulisk selvstyre, mit spørgsmål er om nogen
ved om man
må montere den hydrualiske pumpe lodret fremfor vandret ??

Er der nogen herinde der har erfaring med montering af et aktivt kulfilter
til drikkevandet, slår
det alle bakterier ihjel, så man undgår at skulle tilsætte kemekalier ??




Med venlig sejlerhilsen
Claus Olsen
Dacapo Flyer







 
 
PKJ (08-02-2004)
Kommentar
Fra : PKJ


Dato : 08-02-04 17:25


"co" <claus*FJERNDETTE*10@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:40265c0d$0$169$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
klipp

> Er der nogen herinde der har erfaring med montering af et aktivt
kulfilter
> til drikkevandet, slår det alle bakterier ihjel, så man undgår at skulle
tilsætte kemekalier ??
>
> Med venlig sejlerhilsen
> Claus Olsen
> Dacapo Flyer

Aktivt kul slår ingen bakterier ihjel, men kan binde forskellige organiske
stoffer opløst i vandet. Benyttes af flere danske vandværker, men aldrig
alene. Oftest sammen med anlæg for OZON tilsætning

Hvis vandet er tilsat klor (der ikke længere må bruges i DK) er aktivt kul
fremragende til at fjerne klor gennem katalyse.
En alm 10" Carboflow filterpatron holder let en sæson igennem, også selvom
der daglig filtreres vand til brusebad. Principielt forbruges kullet ikke i
katalysen, men urenheder i vandet kan efterhånde tilstoppe noget så trykket
falder.

Hvis du vil holde dit drikkevand bakteriefrit skal du kigge på nogle UV
Filtre hvor vandet belyses i en lille tank med et UV lysrør.
Strømforbruget er beskedent 15-30W. I stedet for at belyse når vandet
forbruges kan man lade en pumpe recirkulere en lille mængde der så
successivt renses. Jeg har på nettet for nyligt set flere danske firmaer
der har UV grej.

Sandsynligheden for at vandet skal blive "dårligt" i en rustfri ståltank er
mindre end minimal. Altså hvis der kun kommer rent vandværksvand i tanken.
Kemikalietilsætning gavner vist mest i forhandlerleddet. Gennem 45 år i båd
har jeg ikke selv haft antydning af dårligt vand eller har hørt andre der
har. Heller ikke under sejlads på varmere himmelstrøg. -Men der har
været
steder hvor der blev brugt for meget klor.
mvh PKJ



co (08-02-2004)
Kommentar
Fra : co


Dato : 08-02-04 23:44


"PKJ" skrev i en meddelelse

Først vil jeg takke for dit uddybende svar, der er dog et par ting jeg ikke
helt har forstået ....

> Aktivt kul slår ingen bakterier ihjel, men kan binde forskellige organiske
> stoffer opløst i vandet. Benyttes af flere danske vandværker, men aldrig
> alene. Oftest sammen med anlæg for OZON tilsætning
>
> Hvis vandet er tilsat klor (der ikke længere må bruges i DK) er aktivt kul
> fremragende til at fjerne klor gennem katalyse.
> En alm 10" Carboflow filterpatron holder let en sæson igennem, også selvom
> der daglig filtreres vand til brusebad. Principielt forbruges kullet ikke
i
> katalysen, men urenheder i vandet kan efterhånde tilstoppe noget så
trykket
> falder.

Hvad skal man så med et aktiv kulfilter, hvis vandet ikke er tilsat klor ??
Masnedø skriver i deres katalog at et kulfilter effektivt fjerner forurening
og renser vandet ??

>
> Hvis du vil holde dit drikkevand bakteriefrit skal du kigge på nogle UV
> Filtre hvor vandet belyses i en lille tank med et UV lysrør.
> Strømforbruget er beskedent 15-30W. I stedet for at belyse når vandet
> forbruges kan man lade en pumpe recirkulere en lille mængde der så
> successivt renses. Jeg har på nettet for nyligt set flere danske firmaer
> der har UV grej.

Har set det i et udendørs fiskebassin, men det lyder avanceret !

>
> Sandsynligheden for at vandet skal blive "dårligt" i en rustfri ståltank
er
> mindre end minimal. Altså hvis der kun kommer rent vandværksvand i tanken.
> Kemikalietilsætning gavner vist mest i forhandlerleddet. Gennem 45 år i
båd
> har jeg ikke selv haft antydning af dårligt vand eller har hørt andre der
> har. Heller ikke under sejlads på varmere himmelstrøg. -Men der har
> været steder hvor der blev brugt for meget klor.

Ikke forstået, stillestående vand i vandtank (rustfri ståltank), danner vel
en bakterie flora,
og kan vel ikke holde sig ret længe ?? - med mindre det tilsættes tilsættes
kemekalier ( vi har brugt micropur de sidste par år )
eller renses på anden måde

med venlig hilsen
Claus Olsen



Lars k. (09-02-2004)
Kommentar
Fra : Lars k.


Dato : 09-02-04 10:28

>
> Hvad skal man så med et aktiv kulfilter, hvis vandet ikke er tilsat klor
??

Fjerne andre organiske stoffer, fx fusel fra alkohol (når man brænder selv
LOL)

> Masnedø skriver i deres katalog at et kulfilter effektivt fjerner
forurening
> og renser vandet ??
>
Fjerne forurening i form af organisk forurening :) (ala organiske
opløsningsmidler som dræber bakterier). Det med at det renser vandet er jo
et definitions problem.

Lars



PKJ (09-02-2004)
Kommentar
Fra : PKJ


Dato : 09-02-04 11:02


"co" <claus*FJERNDETTE*10@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4026bba5$0$150$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>

> Hvad skal man så med et aktiv kulfilter, hvis vandet ikke er tilsat klor
??

Der er nok stadig en del lande hvor man bruger klortilsætning

> Masnedø skriver i deres katalog at et kulfilter effektivt fjerner
forurening
> og renser vandet ??

Det er jo heller ikke helt forkert, men man glemte hos MMC at fortælle HVAD
der fjernes
>> Jeg har på nettet for nyligt set flere danske firmaer
>> der har UV grej.
> >
> Har set det i et udendørs fiskebassin, men det lyder avanceret !

Det er ikke spor avanceret, men yderst enkelt og robust.
I min tidligere virksomhed har UV filter været brugt med succes siden 1992
og har holdt cirkulerende
skyllevand fri for mikroorganismer, der tidligere i varme perioder medførte
egenligt produktionsstop.

>
> > Sandsynligheden for at vandet skal blive "dårligt" i en rustfri ståltank
:

>> -Men der har
> > været steder hvor der blev brugt for meget klor.
>
> Ikke forstået, stillestående vand i vandtank (rustfri ståltank), danner
vel
> en bakterie flora.

Hvor skulle de bakterier komme fra og hvad skal de leve af. Altså hvis der
ikke fyldes
forurenet vand på tanken.

Håber at mit svar er tilstrækkelig

mvh PKJ





Bjarke Christensen (09-02-2004)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 09-02-04 20:07

JO, men næsten alle de "sager" der kan opstå i drikkevand kræver LYS for at
leve. Den væsentligste kilde til problemer er ikke nede i tanken, men
forkerte slanger af klar (typisk alm. armeret) plast. - for ikke at tale om
de helt håbløse tanke i hvid plast.

Hvis det hele køres i "sorte" slanger og rustfri tank, så er risikoen næsten
elimineret. Den resterende minimale risiko kan så klares med kun en brøkdel
at "midlerne". - som selvfølgelig skal købes på apoteket eller i Matas,
aldrig i bådshoppen (med mindre man har nogle penge man bare skal af med på
en hurtig måde ...)

/Bjarke

"co" <claus*FJERNDETTE*10@hotmail.com> wrote in message
news:4026bba5$0$150$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Ikke forstået, stillestående vand i vandtank (rustfri ståltank), danner
vel
> en bakterie flora,
> og kan vel ikke holde sig ret længe ?? - med mindre det tilsættes
tilsættes
> kemekalier ( vi har brugt micropur de sidste par år )
> eller renses på anden måde
>
> med venlig hilsen
> Claus Olsen
>
>



co (22-02-2004)
Kommentar
Fra : co


Dato : 22-02-04 16:27


"Bjarke Christensen" skrev i en meddelelse :

> JO, men næsten alle de "sager" der kan opstå i drikkevand kræver LYS for
at
> leve. Den væsentligste kilde til problemer er ikke nede i tanken, men
> forkerte slanger af klar (typisk alm. armeret) plast. - for ikke at tale
om
> de helt håbløse tanke i hvid plast.
>
> Hvis det hele køres i "sorte" slanger og rustfri tank, så er risikoen
næsten
> elimineret. Den resterende minimale risiko kan så klares med kun en
brøkdel
> at "midlerne". - som selvfølgelig skal købes på apoteket eller i Matas,
> aldrig i bådshoppen (med mindre man har nogle penge man bare skal af med

> en hurtig måde ...)
>


Først tak for alle besvarelserne !
Jeg har nu erfaret at det er aluminiums tanke jeg har i min båd, og alle
slanger er
skiftet til de grå til feskvand, sådet skulle vel være på plads !

Men hvad skal man købe hos matas til dit vand ???

Og hvad sker der med stillestående i vand i en tank i eksempelvis en måned
bliver det ikke fyldt med bakterier og ikke kan drikkes ???


med sejler hilsen
Claus olsen
Dacapo




Bjarke Christensen (22-02-2004)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 22-02-04 17:31

fx er de fleste af tankrensningsmidlerne baseret på brintoverilte. Du kan
købe brintoverilte på apoteket (i stærke opløsninger) og blot bruge så
meget, at det lige netop bruser lidt i rørene (kommer bobler ud af hanen).
Brintoverilte henfalder til alm. vand efter et stykke tid, så det har ingen
langtidsvirkning, men kan bruges til at rense tanken om foråret. Af samme
årsag behøver man ikke at være bange for rester af brintoverilte i tanken.
Skyl en enkelt gang og så er koncentrationen så lav, at det er ufarligt. Det
koster en femtedel af midlerne i bådshoppen og der er stort set kun
vejledningen til forskel.

Jeg har i mange år brugt det om foråret i både båden og campingvognen. - og
jeg har (næsten ikke <smile>) taget skade ...

/Bjarke

"co" <claus*FJERNDETTE*10@hotmail.com> wrote in message
news:4038ca37$0$176$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>
> Men hvad skal man købe hos matas til dit vand ???
>



PKJ (22-02-2004)
Kommentar
Fra : PKJ


Dato : 22-02-04 17:54

Brintoverilte er ok som Bjarke skriver. Hvis din tank er stor kan du
risikere at blive ruineret.
Prøv da Blegevand. Er som KLORIN men blot 3 x mere koncentreret.
Er formentlig meget billigere end brintoverilte. Her skal du skylle tanken
flere gange for at fjerne
klorlugten. Er ikke velkomment i miljøet, men det går vist nærmest på at
bio-rensningsanlæg kan gå i stå ved for megen fri klor.

Rodalon koster ca 4o kr pr ltr i 1ltr. flasker. Er også glimrende til
tankdesinfektion. Prøv med 1 l. til 100-200 ltr vandtank.
Tøm og skyl efter.

Jeg selv ville aldrig drømme om at rense vandtank med mindre der konkret var
kommet
snavset vand i tanken . Har altid haft friskt drikkevand ombord.

/PKJ

Bjarke Christensen wrote:
> fx er de fleste af tankrensningsmidlerne baseret på brintoverilte. Du kan
> købe brintoverilte på apoteket (i stærke opløsninger) og blot bruge så
> meget, at det lige netop bruser lidt i rørene (kommer bobler ud af hanen).
> Brintoverilte henfalder til alm. vand efter et stykke tid, så det har
> ingen langtidsvirkning, men kan bruges til at rense tanken om foråret. Af
> samme årsag behøver man ikke at være bange for rester af brintoverilte i
> tanken. Skyl en enkelt gang og så er koncentrationen så lav, at det er
> ufarligt. Det koster en femtedel af midlerne i bådshoppen og der er stort
> set kun vejledningen til forskel.
>
> Jeg har i mange år brugt det om foråret i både båden og campingvognen. -
> og jeg har (næsten ikke <smile>) taget skade ...
>
> /Bjarke



Bjarke Christensen (22-02-2004)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 22-02-04 19:13

Så vidt jeg husker koster en 1/2 liter 38% brintoverilte ca. en 50'er. Det
er så stærkt at der er mere end rigeligt til flere gange i selv en relativ
stor tank. I min gamle båd havde jeg ca. 110 l og jeg brugte sjældent mere
end en halv flaske så der også var til campingvognen.

Klor er sikkert bedre og billigere, men jeg brøds' mig ikke om lugten og
smagen bagefter

Bjarke

"PKJ" <Poul_XXXkjeldahl@hotmailXXX.com (Remove X)> wrote in message
news:4038de1f$0$95073$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Brintoverilte er ok som Bjarke skriver. Hvis din tank er stor kan du
> risikere at blive ruineret.
> Prøv da Blegevand. Er som KLORIN men blot 3 x mere koncentreret.
> Er formentlig meget billigere end brintoverilte. Her skal du skylle
tanken
> flere gange for at fjerne klorlugten.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408857
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste