"Thomas Rasmussen" <simpsons@invalid.kom.auc.dk> skrev i en meddelelse
news:28pfzdmrkdd.fsf@lada.kom.auc.dk...
> "bo christensen" <bo@bcconsult.com> writes:
>
> > > - er det muligt for en A4 1,6 eller 1.8 fra 1996-98?
Ja, det er højeste mode lige for tiden, jeg har været involveret i et
ombygningsprojekt af en Golf IV 1,8T som blev transformeret til en 130hk
TDI.
Der ingik en Golf GTI med 245.000 km på klokken til 145.000 kr. og en
spritny TDI 130 med 7 km på klokken (ophugsbil) til ca. 55000 kr. Den brugte
motor/gearkasse og diverse stumper indbragte ca 12000 kr. ved en hugger.
Værkstedet der assistered med motorskiftet skulle svjh have 8.000, resten
fixede vi selv.
Altså var der en GTI TDI130 på gaden til små 200.000 hvor alt undtagen
karossen var nyt.
Hvad kostede en ny GTI TDI1300, små 350.000. altså godt 150000 sparet.
Det nemmeste er at købe en hel tysker, hvor alt (og jeg mener virkelig alt)
overflyttes til det danske stelnummer.
> > jeg vil gætte på at told og skat (uden at være sikker) også vil have
> > del af kagen i dette tilfælde, en ting jeg ved, er at der er
afgifstforskel
> > på benzin og diesel, og det samme med bilerne,
T&S skal ikke have en rød reje hvis ikke bilen skifter identitet (f.eks
basis -> GTI), hvis bare effektforøgelsen er under 20 pct er de helt
ligeglade. Tager du f.eks en 1,8 (125Hk) og bygger om til TDI-115 går
effekten jo netop ned.
> > som en anden skriver, jeg tror ikke det er bøvlet værd
Jo da - en ombygning vil hæve værdien betydeligt, og mens man selv er ejer
af bilen sparer man jo brændstof hvis man har et højt km/tal. Samtidigt har
man jo sparet en del på den bil man ville have jvf. mit regnestykke ovenfor.
>
> Jeps, T&S vil IIRC have ekstra afgift (ny registreringsafgift?) hvis du
> går fra Benzin -> Diesel, men vist ikke den anden vej (af en eller
> anden årsag). Jeg tror også det vil være nemmere og billigere at sælge
> bilen og køben en anden der er født med diesel motor.
Nope, man skal ikke betale noget hvis bilen ikke skifter model identitet.
Jeg har som sagt været involveret i et ombygningsprojekt, og har kendskab
til flere projekter der er forløbet uden det udløste afgift. F,eks en A4 1,8
som blev til en "to år nyere" 130Hk TDI.
Bilen skal blot synes med konstruktive ændringer og omregistreres til en
diesel.
I det ene tilfælde hvor effekten på bilen gik 20Hk ned var synsmanden så
flink at indsætte en bemærkning om at bilen var født med 150Hk således at en
evt senere ombygning ville blive beregnet ud fra 150Hk og ikke 130Hk.
--
Mvh
Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk
=== Døden overhaler de hurtige ===