/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
pap
Fra : Anet


Dato : 23-04-01 09:11

Jeg tog mc. kort i efteråret og det kostede 9500 kroner. jeg havde kørekort
til bil i forvejen (tog det for 13 år siden)

hilsen
Anet



 
 
Morten Juel (23-04-2001)
Kommentar
Fra : Morten Juel


Dato : 23-04-01 09:37

> Jeg tog mc. kort i efteråret og det kostede 9500 kroner.

Øj det var dyrt jeg har lige givet 8.500,- !



Mads Krog-Jensen (23-04-2001)
Kommentar
Fra : Mads Krog-Jensen


Dato : 23-04-01 12:31

Øj det var dyrt - jeg gav 7.000 i sommers..-




"Morten Juel" <mp@mail1.stofanet.dk> wrote in message
news:9c0pie$5ki$1@news.inet.tele.dk...
> > Jeg tog mc. kort i efteråret og det kostede 9500 kroner.
>
> Øj det var dyrt jeg har lige givet 8.500,- !
>
>



boe (23-04-2001)
Kommentar
Fra : boe


Dato : 23-04-01 12:42

"Mads Krog-Jensen" <mkj@multica_nospam.dk> wrote in message
news:9c13p7$9n0$1@news.inet.tele.dk...
> Øj det var dyrt - jeg gav 7.000 i sommers..-

Øj det var dyrt - jeg gav 750 kr. i december 1974 (incl. bilkort)

Bo, VF1000F



Morten Juel (23-04-2001)
Kommentar
Fra : Morten Juel


Dato : 23-04-01 13:25


Øj det var dyrt - jeg gav 750 kr. i december 1974 (incl. bilkort)
hehe svin )

Mvh
Morten



boe (23-04-2001)
Kommentar
Fra : boe


Dato : 23-04-01 13:45

"Morten Juel" <mp@mail1.stofanet.dk> wrote in message
news:9c16u4$k65$1@news.inet.tele.dk...
>
> Øj det var dyrt - jeg gav 750 kr. i december 1974 (incl. bilkort)
> hehe svin )

Jeg er ikke noget svin - jeg er et *gammelt* svin, tak. Lidt respekt udbedes


Bo, VF1000F



Morten Juel (23-04-2001)
Kommentar
Fra : Morten Juel


Dato : 23-04-01 13:52

hehe )

Mvh
Morten ** det unge svin **



Steen Gruby (23-04-2001)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 23-04-01 21:23

On Mon, 23 Apr 2001 14:51:55 +0200, "Morten Juel"
<mp@mail1.stofanet.dk> wrote:

Øv - bøv.
200 Kr. ------ 1964.
Og så var det incl. prøver.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

boe (23-04-2001)
Kommentar
Fra : boe


Dato : 23-04-01 22:33


Steen Gruby <oz9zi@gruby.dk> wrote in message
news:3ae48ed2.3272570@149.212.63.99...

> Øv - bøv.
> 200 Kr. ------ 1964.
> Og så var det incl. prøver.

Ved lidt simpel hovedregning kommer jeg til det resultat, at man omkring
1956 fik udbetalt ca. 550kr + oms hvis man tog kørekort

Bo, VF1000F




Steen Gruby (23-04-2001)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 23-04-01 22:47

On Mon, 23 Apr 2001 23:33:24 +0200, "boe" <bem@NOSPAMbellesystems.com>
wrote:

Hæ.
>
>Ved lidt simpel hovedregning kommer jeg til det resultat, at man omkring
>1956 fik udbetalt ca. 550kr + oms hvis man tog kørekort
>
Lærlingelønnen dengang var så'nt ca. 75 kr pr uge (3. års lærling), så
det var en betragtelig udskrivning.
Skattevæsnet kendte ikke noget til lavlønninger og minimumsgrænser
Så de tog deres del.
Og OMS ????
Den var vist ikke opfundet dengang )

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Anet (23-04-2001)
Kommentar
Fra : Anet


Dato : 23-04-01 13:25

Ja, der er stor forskel på hvad man skal give for en ekstra krusedulle i det
nye dankort-pap. For mig kunne det godt betale sig for ellers så skulle jeg
til en anden by da vi bor godt ude på landet. Teorilokalet lå mindre end 1
km fra mit hus.

hilsen
Anet



Niels Drewes (23-04-2001)
Kommentar
Fra : Niels Drewes


Dato : 23-04-01 13:36


"boe" <bemNOSPAMM@bellesystems.com> skrev i en meddelelse
news:3ae41455$0$5726>
> Øj det var dyrt - jeg gav 750 kr. i december 1974 (incl. bilkort)
>
Hvad mon en alm. timeløn var på dengang? Jeg er lige ved at tro det
egentlige ikke er meget billigere end dagens 10.000 kroners pap........

Vh

Niels




boe (23-04-2001)
Kommentar
Fra : boe


Dato : 23-04-01 13:49

"Niels Drewes" <ndr.tf@taarnby.dk> wrote in message
news:9c17p3$mma$1@news.inet.tele.dk...
>
> "boe" <bemNOSPAMM@bellesystems.com> skrev i en meddelelse
> news:3ae41455$0$5726>
> > Øj det var dyrt - jeg gav 750 kr. i december 1974 (incl. bilkort)
> >
> Hvad mon en alm. timeløn var på dengang? Jeg er lige ved at tro det
> egentlige ikke er meget billigere end dagens 10.000 kroners pap........

Njahh, det var nu noget billigere. Alene af den årsag, at der ikke var krav
om et bestemt antal køretimer eller om undervisning på bane. Jeg hørte
forleden, at prisindexet er fordoblet fra 1980 til i dag. Så mon ikke 750 kr
dengang svarer til omkring 2000 kr i dag? Så vidt jeg husker, så tjente en
lærling omkring 4000 kr pr. måned. Så du kan jo prøve at regne prisen på et
kørekort ud i forhold til en lærlingeløn dengang og i dag.

Bo, VF1000F



Lone (23-04-2001)
Kommentar
Fra : Lone


Dato : 23-04-01 14:36


"boe" <bemNOSPAMM@bellesystems.com> skrev i en meddelelse
news:3ae42409$0$5733$4d4eb98e@news.dk.uu.net...
> "Niels Drewes" <ndr.tf@taarnby.dk> wrote in message
> news:9c17p3$mma$1@news.inet.tele.dk...
> >
> > "boe" <bemNOSPAMM@bellesystems.com> skrev i en meddelelse
> > news:3ae41455$0$5726>
> > > Øj det var dyrt - jeg gav 750 kr. i december 1974 (incl. bilkort)
> > >
> > Hvad mon en alm. timeløn var på dengang? Jeg er lige ved at tro det
> > egentlige ikke er meget billigere end dagens 10.000 kroners pap........
Så du kan jo prøve at regne prisen på et
> kørekort ud i forhold til en lærlingeløn dengang og i dag.
>
> Bo, VF1000F
>
Hej Bo.

Jeg er vist ca. af samme årgang som du - - kunne du ikke lige prøve at
fortælle de unge mennesker hvordan undervisningen var den gang ? De vil
vist klappe sig på lårene og grine.

Med et skævt smil
lone
>



boe (23-04-2001)
Kommentar
Fra : boe


Dato : 23-04-01 15:05

"Lone" <mc-skolen@mail1.stofanet.dk> wrote in message
news:3eWE6.594$S4.503229@news101.telia.com...

> Jeg er vist ca. af samme årgang som du - - kunne du ikke lige prøve at
> fortælle de unge mennesker hvordan undervisningen var den gang ? De vil
> vist klappe sig på lårene og grine.

Thi hi, jo gerne, jeg vil holde mig til den praktiske del:

Køretimerne foregik for mit vekommende i Skanderborg og altid om lørdagen
efter forretningernes lukketid. Det skyldtes, at jeg var soldat på Sjælland
og ikke kom hjem før kl. lort fredag aften. Derfor skulle jeg sove ud inden
køretimerne (jeg havde jo også gerne været i byen om natten). Der var
*ingen* lysregulerede kryds i Skanderborg, og der var *ingen* motorvej i
nærheden, så min undervisning foregik altid på ubefærdede veje efter
lukketid. Det var altså ikke særligt nemt at dumpe Kørelæreren var, så
vidt jeg husker, ca. 75 år gammel, og jeg betvivler den dag i dag, om han
overhovedet anede hvor i byen vi befandt os under kørslen.
Som sagt var der ikke tale om nogen kørsel på bane. Det vigtigste ved
kørslen var, at man kunne lave en baglæns parallel-parkering.
Motorcykelkørslen bestod i, at jeg, med 120 kg dødvægt/75 år gammel, på
*bagsædet* af en Vespa på 150 ccm, kørte rundt i en nogenlunde fast rute -
det var naturligvis den rute, som kørelæreren erfaringsmæssigt vidste, at
den motorsagkyndige ville køre. Jeg skulle hilse og sige, at en Vespa ikke
er det nemmeste køretøj med dén type bagsædepassager
Efter ca. 5 timer i bil og 4 på scooter OG en bestået teoriprøve, skulle jeg
så til køreprøve i bil kort før juleaften. Jeg husker ikke detaljerne ud
over, at den motorsagkyndige havde glemt mig og derfor kom et par timer for
sent. Jeg vil ikke udelukke, at netop dét forhold, at han havde ladet mig
stå og fryse halvt ihjel, har haft en positiv indvirkning på hans bedømmelse
af min nok noget usikre kørestil.
I hvert fald havde han så dårlig samvittighed, at han umiddelbart efter
bil-køreprøven accepterede, at jeg også kunne gå op til mc-kort med det
samme - reglen var ellers, at der skal gå mindst 14 dage mellem de to
praktiske prøver. Jeg satte mig derfor op på Vespaén, kørte een gang rundt
om politistationen og holdt derefter ind bag ved den motorsagkyndige, som i
mellemtiden havde brugt tiden til at udfylde nogle papirer, mens han brugte
bagklappen på sin bil til skriveunderlag.
Han vendte sig om mod mig og sagde, at nu kunne jeg godt begynde min kørsel.
Jeg fortalte ham, at jeg allerede havde været en tur rundt om stationen,
hvortil han svarede: "Nå, jamen du er jo ikke væltet, så du kan vel godt
køre scooter". Derved blev det - han så mig aldrig køre så meget som en
enkelt meter

Når jeg selv læser ovenstående, så virker det sgú helt surrealistisk

Bo, VF1000F





Claus Rittig (23-04-2001)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 23-04-01 15:27

"boe" <bemNOSPAMM@bellesystems.com> skrev i en meddelelse
news:3ae435d5$0$5728$4d4eb98e@news.dk.uu.net...

> > Jeg er vist ca. af samme årgang som du - - kunne du ikke lige prøve at
> > fortælle de unge mennesker hvordan undervisningen var den gang ? De vil
> > vist klappe sig på lårene og grine.

> Når jeg selv læser ovenstående, så virker det sgú helt surrealistisk

Jeg er ganske vist ikke SÅ gammel, men din beretning vækker nu minder -
sådan var prøverne jo dengang. I mine dage (som jo ligger noget længere
fremme mod nutiden) var der hele to steder (i Randers) hvor der blev afholdt
køreprøver - rundkørslen foran politistationen, og lyskrydset foran
hospitalet. Så det var de to steder mine køretimer foregik.

Tjah, det er ikke så underligt uheldsstatistikken er forbedret.

Rittig



Steen Gruby (23-04-2001)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 23-04-01 21:51

On Mon, 23 Apr 2001 16:04:57 +0200, "boe"
<bemNOSPAMM@bellesystems.com> wrote:

Hej.
>
>Thi hi, jo gerne, jeg vil holde mig til den praktiske del:
>
Min "køreskolehistorie" er måske endnu mere forunderlig.

Jeg toreskede rundt i krydset Rødovrevej/Jyllingevej i ca. 1½ time -
på en Nimbus.
Mange gange gennem krydset, højresving, venstresving og U vendinger.
Kørelæren stod på hjørnet, og med mellemrum blev man hevet ind til en
generalskideballe for at køre for stærkt, og så ud igen
Første "langtur" var med kørelæren bagpå til Amager og køreprøven.
Køreprøve på næsten samme måde som træningskørslen i Rødovre.
Kørelæren og den motorsagkyndige på nærmeste hjørne, og så samme tur
"som den vi plejer".
Den motorsagkyndige ville se en bremseprøve på spejlblanke brosten,
hvilket jeg nægtede.
Det var den 22 december, og de var ikke bare våde, men isglatte.
Den sagkyndige forstod det godt og skønnede også at det ville være for
farligt - og skrev papirene.
Summa sumarum.
Kørekort på 2½ time incl køreturen hjem.
>
Nu er forhistorien at jeg havde kørt MC fra jeg var 16 år på jordbaner
der hvor Helsingørmotorvejen er i dag og at jeg faktisk havde en MC på
plader da jeg var 17.
Så det at tumle MC'en var ikke problemet.

Det jeg kan tænke tilbage på med lidt gysen er den lidt tynde
trafiktræning vi fik, men det var helt normalt - dengang.
Og som jeg husker det, er det ikke noget jeg har betragtet som et
problem.
Trafikken var en anden dengang, og det eneste stykke motorvej vi havde
var fra Lyngby til Hørsholm.
Jeg behøver vist ikke fortælle hvad den blev benyttet til - vel?

>Når jeg selv læser ovenstående, så virker det sgú helt surrealistisk
>
Jeg har det lidt på samme måde når jeg tænker på de krav der stilles i
dag


Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

boe (23-04-2001)
Kommentar
Fra : boe


Dato : 23-04-01 22:31


Steen Gruby <oz9zi@gruby.dk> wrote in message
news:3ae48ffc.3569998@149.212.63.99...

<snip - en længere fortælling>

Ak ja, det var tider. Jeg føler næsten trang til at fælde en tåre .....

> Jeg behøver vist ikke fortælle hvad den blev benyttet til - vel?

Lad mig gætte - Nimbus'en op på fuld skrue Behøver man motorvej til
det?

> >Når jeg selv læser ovenstående, så virker det sgú helt surrealistisk
> >
> Jeg har det lidt på samme måde når jeg tænker på de krav der stilles i
> dag

Ja, det er underligt, at der overhovedet sker uheld - vi andre måtte jo selv
øve os i glatførekørsel på vejene.

Bo, VF1000F



Steen Gruby (23-04-2001)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 23-04-01 22:43

On Mon, 23 Apr 2001 23:31:07 +0200, "boe" <bem@NOSPAMbellesystems.com>
wrote:

Hej Boe.
>
>Lad mig gætte - Nimbus'en op på fuld skrue Behøver man motorvej til
>det?
>
NIX - Nimbus var aldrig på motorvejen.
Kun rundt i "krydset".
Det var jo en skolecykel, og det med motorvejen indgik ikke i
undervisningen.
Men Velocette'n var )))
OH - Hvilken tid

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Armand (27-04-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 27-04-01 17:47


Steen Gruby <oz9zi@gruby.dk> skrev i en
news:3ae4a11c.7954713@149.212.63.99...
> >
> Men Velocette'n var )))

Og så vidt jeg husker, så er der også fotografisk dokumentation derfor!

--
Armand.



Steen Gruby (28-04-2001)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 28-04-01 07:22

On Fri, 27 Apr 2001 18:47:20 +0200, "Armand"
<armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:

Hej Armand.
>
>Og så vidt jeg husker, så er der også fotografisk dokumentation derfor!
>
Det var ikke motorvej, men Grenå landevej anno 1965 og med 150 Km/t.
Det var jo helt legalt dengang

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Armand (28-04-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 28-04-01 08:31


Steen Gruby <oz9zi@gruby.dk> skrev i en
news:3aea612d.5925885@149.212.63.99...
> On Fri, 27 Apr 2001 18:47:20 +0200, "Armand"
> <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> >Og så vidt jeg husker, så er der også fotografisk dokumentation
> > derfor!
> Det var ikke motorvej, men Grenå landevej anno 1965 og med 150 Km/t.
> Det var jo helt legalt dengang

- - - - - og fandeme hurtigt

- -
Armand.







Steen Gruby (30-04-2001)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 30-04-01 00:12

On Sat, 28 Apr 2001 09:31:08 +0200, "Armand"
<armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:


>
>- - - - - og fandeme hurtigt
>
Ja, men med en vægt på under 130 Kg (+ mig) og en voldtunet motor
kunne den faktisk godt flytte sig.
Den var ikke voldsomt hurtig i accelleration pga. gearing til max.
hastighed, men det var sjovt.
Jeg mener at den var en af de første MC'er i DK der kørte med TT kåbe
på landevej.
Billedet er taget ud af bagruden på en Opel Kaptain (fotofrafen er min
højt ærede broder) lige før jeg også røg uden om den.
De troede sgu' at sådan en møgkasse kunne køre fra en MC..
Herren mildne luften for de klippede får )

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Søren L Hansen (24-04-2001)
Kommentar
Fra : Søren L Hansen


Dato : 24-04-01 09:19


boe <bemNOSPAMM@bellesystems.com> wrote in article
<3ae435d5$0$5728$4d4eb98e@news.dk.uu.net>...
> "Lone" <mc-skolen@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> news:3eWE6.594$S4.503229@news101.telia.com...
>
> > Jeg er vist ca. af samme årgang som du - - kunne du ikke lige prøve at
> > fortælle de unge mennesker hvordan undervisningen var den gang ? De
vil
> > vist klappe sig på lårene og grine.

Da min mor tog mc kørekort i 50erne sad kørelæreren også bagpå, og en af
timerne sagde han "nu kører vi ud på landevejen og så drejer du den helt i
bund og du stopper ikke før den ikke kan køre stærkere!"
Som sagt så gjort, og min mor var naturligvis noget nervøs ved denne
manøvre, hun vejede 50 kg. og det var en Triumph mc der gik over 100.
Bagefter sagde kørelæreren: "nå, det var ikke behageligt, vel? Det gør du
nok aldrig mere!"

Det var hans måde at mane til forsigtighed og fornuftige hastigheder, men
for pokker, det har krævet både stærke nerver og en stor ladning held at
slippe levende fra den praksis!
--
Søren


Anders Majland \(Rep~ (24-04-2001)
Kommentar
Fra : Anders Majland \(Rep~


Dato : 24-04-01 10:17

> Da min mor tog mc kørekort i 50erne sad kørelæreren også bagpå

Den kørerlærer jeg havde i 89' havde også praktiseret det samme tidligere
(Han var heller ikke helt ung, da min mor syntes han var gammel dengang hun
tog kørekort som ung ...)

Han fortalte også at han var blevet siddende på asfalten en dag, hvor en
pige skulle have den første time med ham bagpå. De fleste starter jo lidt
forsinket med filen på koblingen, men hendes fyr kørte vist drag-race så hun
vidste godt hvordan man smed koblingen .....

/A


Armand (27-04-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 27-04-01 18:14


boe <bemNOSPAMM@bellesystems.com> skrev i en
news:3ae435d5$0$5728$4d4eb98e@news.dk.uu.net...
>
> Køretimerne foregik for mit vekommende i Skanderborg og altid om
lørdagen
> efter forretningernes lukketid. Der var........................

Hæ!
Lone har virkeligt fået luklet op for en godtepose her

Jeg vil da osse være med:
I '77 klarede byens mc-kørelærer sig ved at stå på en plads imellem to
sideveje til indre by's indfaldsvej. Grundet de to sideveje og at
insfaldsvejen kurver svagt lige dér var der et helleanlæg igennem hele
kurven, og alt imens at kørelæreren stod og så på/snakkede med de
forbipasserende holdt han to motorcykler igang med at hhv. dreje til
venstre ind/ud af helleanlægget, samt lave vendinger et stykke derfra!
Kun fordi jeg følte for at kome udenfor byen og prøve at trykke svinet
af på en eller anden måde fik jeg ham overtalt til at vi tog et smut
udenfor byen på vej derfra en dag!
Køreprøvens rute blev udstikket forinden kørslen og lærer+sagkyndig
fulgte efter i bil - Under min prøve havde jeg dem kun i spejlet et par
gange; men blev rost for at have forstået "at motorcyklen var et let og
bevægeligt køretøj, der kunne komme frem i pågældende (torve-) dags
trafik!

Først i starten af 80'erne kom Rådet for større fæ med en kampagne for
at bringe uheldstallet ned og jeg husker at jeg sidenhen forundret
bemærkede en skolecykel lave 8-talsøvelser på en parkeringsplads for
første gang - Kørelærerne var altså begyndt at tage
motorcykelundervisningen alvorligere.
Måske at Rådets kampagne virkede så godt, derved at den fik vækket
kørelærerne!?


Jeg har jævnligt omgang med mc-kørelærerne her i byen, og er godt
skuffet over alle de antagelser og fordomme som de underviser ud fra !!!
Ikke mindst efter at de nu skal bruge så meget mere tid på
teori-undervisningen, frygter jeg at mængden af bullshit ligeledes er
forøget til nu uhyggelige højder :-/

--
Armand.







Lasse Tørnkvist (23-04-2001)
Kommentar
Fra : Lasse Tørnkvist


Dato : 23-04-01 15:42


"> lærling omkring 4000 kr pr. måned. Så du kan jo prøve at regne prisen på
et

Så ville jeg godt have været i lære der hvor du var,jeg var i lære som
tømrer og havde den formidable timeløn af 3Kr og 66øre i timen det giver
ikke meget mere end omkring 600Kr. om måneden lige nok til at kunne køre MZ
150,som jeg forøvrigt gav 2500Kr.for brugt i 74.Se det var tider dengang
.Mit kørekort var noget med 4 timer og køreprøven var fra den ene ende
af gaden til den anden ende.Det vigtigste var at man huskede at slukke for
motoren og tage nøglen med.Jeg kan huske vi fik ny kørelærer midt i det hele
,den første blev taget for spritkørsel med en elev på bagsædet.
mvh
Lasse



Armand (27-04-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 27-04-01 18:24


boe <bemNOSPAMM@bellesystems.com> skrev i en
news:3ae42409$0$5733$4d4eb98e@news.dk.uu.net...
>
>............................................Jeg hørte
> forleden, at prisindexet er fordoblet fra 1980 til i dag. Så mon ikke
750 kr
> dengang svarer til omkring 2000 kr i dag? Så vidt jeg husker, så
tjente en
> lærling omkring 4000 kr pr. måned.

Sjovt nok kan jeg ikke huske min egen lærlingeløn (11 kr/t??); men jeg
erindrer
at da jeg kom i lære i '76 sigtede svendene imod de magiske "runde"
fyrreogtyve kroner ved lønforhandlingerne!
Derved er løntallet ihvertfald mere end tredoblet imellemtiden => de
2.000,- er altså meget godt ramt :-/

Men derved er der jo også virkeligt langt op til dagens udgift, som
forøvrigt steg betragteligt med de nye regler sideste sommer!

--
Armand.





Lone (27-04-2001)
Kommentar
Fra : Lone


Dato : 27-04-01 19:43


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:9cc9tr$bok$3@news.cybercity.dk...
>
> boe <bemNOSPAMM@bellesystems.com> skrev i en
> news:3ae42409$0$5733$4d4eb98e@news.dk.uu.net...
> >
> >............................................Jeg hørte
> > forleden, at prisindexet er fordoblet fra 1980 til i dag. Så mon ikke
> 750 kr
> > dengang svarer til omkring 2000 kr i dag? Så vidt jeg husker, så
> tjente en
> > lærling omkring 4000 kr pr. måned.
>
> Sjovt nok kan jeg ikke huske min egen lærlingeløn (11 kr/t??); men jeg
> erindrer
> at da jeg kom i lære i '76 sigtede svendene imod de magiske "runde"
> fyrreogtyve kroner ved lønforhandlingerne!
> Derved er løntallet ihvertfald mere end tredoblet imellemtiden => de
> 2.000,- er altså meget godt ramt :-/
>
> Men derved er der jo også virkeligt langt op til dagens udgift, som
> forøvrigt steg betragteligt med de nye regler sideste sommer!
>
> --
> Armand.
>
> Nå - - -er det nu jeg må indskyde en bemærkning ?????????

Med venlig hilsen
Lone
>
>



Morten Christensen (27-04-2001)
Kommentar
Fra : Morten Christensen


Dato : 27-04-01 22:38


"Lone" <mc-skolen@mail1.stofanet.dk> wrote in message news:A5jG6.370>
> Nå - - -er det nu jeg må indskyde en bemærkning ?????????
>
> Med venlig hilsen
> Lone

Jaja - spyt du bare ud, Kære Lone

(Vi bider ikke....(endnu))



--
Have a good ride...
Morten, Københavnstrup
GSX600F ('91)
ICQ 112100518



Lone (27-04-2001)
Kommentar
Fra : Lone


Dato : 27-04-01 23:18


"Morten Christensen" <morten@mummitrold.dk> skrev i en meddelelse
news:GFlG6.63880$o4.5631680@news010.worldonline.dk...
>
> "Lone" <mc-skolen@mail1.stofanet.dk> wrote in message news:A5jG6.370>
> > Nå - - -er det nu jeg må indskyde en bemærkning ?????????
> >
> > Med venlig hilsen
> > Lone
>
> Jaja - spyt du bare ud, Kære Lone
>
> (Vi bider ikke....(endnu))
>

Endnu ? ))))))

Altså folkens - - jeg ville sådan ønske at i lige gad at lave et lille
regnestykke - - for derefter at give mig en lille smule medhold.

Som I nok ved er der her i landet 25% moms - - dem trækker vi lige fra
prisen - - derfra skal der her i byen yderligere fratrækkes 2 x banegebyr
(600+750).
Hvad koster det så for jer at holde motorcykel og bil ?
Der florerer en misforståelse mellem folk, som tror at køreskoler køber
køretøjer efter samme regler som hyrevogne - - not. Vi køber på helt samme
måde som I andre. Hvordan ser det ud med forsikringer for jer ? - - det
samme for os. Hvordan er det nu lige med brændstof for jer - -det samme for
os - - bortset fra at vi bruger mc og bil samtidigt. Hvad giver i for
tøj/hjelm - - det samme for os - - bortset fra at vi skifter hjelmene ud
ofte, fordi så mange hoveder skal i dem - de må godt være nogenlunde
appetitlige. Når vi så lige er ved det: Bare her i min lille køreskole har
jeg radioudstyr for knap 40.000 og hvad tror i lige en sød lille
multimediekanon koster? - -
Og ja - - I har ret - -vi er momsregistrerede, så vi trækker momsen
fra - -selvfølgeligt - - men hvad ¤/"#&=¤ batter det - - hvem kan leve af at
trække momsen fra.
Det var altsammen noget der skal fratrækkes prisen - - og så kommer skatten
lige - -derefter er resten mit - - nemlig.

Når sandheden skal frem, så fejler min årsløn ikke noget - ingen har hørt
mig klage - jeg har nemlig en timeløn, som ligner min mands (han er
automekaniker). Min årsløn er større end hans - - og hvordan tror I lige jeg
laver den? Hver elev skal have mindst 47 lektioner, hvor jeg gør mig
alvorligt umage - - Mine evner, uddannelse og energi er vel også værd at
betale noget for ?
Bør vi ikke alle unde hinanden en alm. håndværkerløn ?
OG ! hvis I tror der er for mange lektioner, så håber jeg at nogle af de
yngre/knap så unge gutter som har taget kørekort fornyligt eller er igang
vil være så venlige at udtale sig. Jeg beder IKKE om at I skal snakke mig
efter munden - -det kan jeg ikke bruge til noget. Men men - - altså: der er
indhold nok at fylde i de lektioner.
Det var nok med en lille smule bagtanke, når jeg bad jer med ældre kørekort
beskrive jeres uddannelse - så nu håber jeg der er nogle med nyt kort, som
vil tage bladet fra munden. Sammenligning kunne måske tjene et formål.

Det var lige for at få luft - - og så er jeg endda ikke helt færdig - - hvad
koster et kørekort i forhold til det i giver for en kåbe - -eller et års
forsikring af køretøjet - - eller ???? Hvad er det nu lige i gladeligt
betaler for jeres hobby? Bare ikke uddannelsen ? Er det fordi - - nej det
tør jeg ikke skrive - - det kan da ikke være fordi i er ligeglade med det
man ikke kan vise frem??? - - altså det skrev jeg ikke øhh.

Selv om det var en ordentlig omgang er det
med venlig hilsen jeg slutter
Lone



Armand (28-04-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 28-04-01 01:23


Lone <mc-skolen@mail1.stofanet.dk> skrev i en
news:BfmG6.685$Iq.65097@news101.telia.com...
>
>
> Altså folkens - - jeg ville sådan ønske at i lige gad at lave et lille
> regnestykke - - for derefter at give mig en lille smule medhold.
> Som I nok ved er der her i landet 25% moms - - dem trækker vi lige fra
> prisen - - derfra skal der her i byen yderligere fratrækkes
.................

Jamen søde Lone (som sikkert alt for ofte løber ind i sure opstød
omkring priserne), jeg var slet ikke dérude!
Jeg regnede blot videre på prisudviklingen.

Jeg kan da forøvrigt godt regne ud at det ikke er en guldgrube når
kørelærere må opkøbe gamle militærmotorcykler og indregistrere til
skolebrug

--
Armand.





Morten Christensen (28-04-2001)
Kommentar
Fra : Morten Christensen


Dato : 28-04-01 17:39


"Lone" <mc-skolen@mail1.stofanet.dk> wrote in message
news:BfmG6.685$Iq.65097@news101.telia.com...
> Endnu ? ))))))

Narj, ikke endnu Men det kommer måske *G*

>
> Altså folkens - - jeg ville sådan ønske at i lige gad at lave et lille
> regnestykke - - for derefter at give mig en lille smule medhold.
>
> Som I nok ved er der her i landet 25% moms -

Ja, desværre.

> - dem trækker vi lige fra
> prisen - - derfra skal der her i byen yderligere fratrækkes 2 x banegebyr
> (600+750).

Godt givet ud!

Jeg er kanonglad for de "kurser" jeg var på bane i, og ville sådan set meget
gerne ha' mer' af samme slags...
Den der undervisning jeg fik i at køre med sidevogn... "Ja, så laver i
8-taller - og når i kan køre på 2 hjul og lave 10 8-taller, uden at røre
jorden, så lover jeg øl!" (Det skulle han nu ikke ha' gjort, han måtte hoste
op med 7 kasser Tuborg

Og det værste jeg ved.... at blive kastet på en vildt fremmed mc hvergang,
man skal et eler andet under ens kørekort undervising, og bliver på det
nærmeste kastet ud i at skulle lave bremse-undvige, 8-taller og kørsel på 2
hjul med sidevogn på en maskine, man ikke lige har fået lov til at "vælte
lidt rundt på" i nogle minutter - men igen... De køretekniske anlæg er dyre,
og derfor er tidsplanen så stram, og der er mange som også gerne vil ha'
lidt træning.
Jeg havde nu gladeligt betalt for nogle flere timer, og så ha' fået lov til
at lege lidt mere
(Eller man ku' ha' lavet en tur til en "rigtig" bane, hvor man kan lære
noget af fart, sving og indkastningsvinkler i disse - evt stille nogle
fiktive papirs"uheld" op, som man skal uden om samtidig. Kort og godt - et
større anlæg, hvor man kan lære (eller skal jeg sige lege?) noget mere.
Men det er ikke sikkert at den gamle Hr. Jensen på 59, der vil ud og ha' sig
en Marauder, der har samme synspunkt som mig... Men lad os dog selv bestemme
hvad vi gerne vil - så kan vi jo ikke klage os over en pris, hvis vi selv
har bestemt det?


> Hvad koster det så for jer at holde motorcykel og bil ?

MC: Ca. 27000 for et år (Har ikke regnet udgifter til kørekort med, da det
jo vil falde hvert år, og indkøb af mc'en er heller ikke med)
Bil: 310 kr om måneden - ja, de kalder den også "Det Gule Lyn fra HT"
Bil er sgu for kedeligt - har haft sidste sommer, og den kostede ca. 6.800
pr måned :-/

> Der florerer en misforståelse mellem folk, som tror at køreskoler køber
> køretøjer efter samme regler som hyrevogne - - not. Vi køber på helt samme
> måde som I andre. Hvordan ser det ud med forsikringer for jer ? - - det
> samme for os. Hvordan er det nu lige med brændstof for jer - -det samme
for
> os - - bortset fra at vi bruger mc og bil samtidigt.

Det er jo kun staten, invalidebiler og hyrevogne, der kan slippe i afgift
:-/

> Hvad giver i for
> tøj/hjelm - - det samme for os - - bortset fra at vi skifter hjelmene ud
> ofte, fordi så mange hoveder skal i dem - de må godt være nogenlunde
> appetitlige.

Udstyr? Det fornyer jeg løbende. Ny hjelm ca. 1 gang om året, og det har
altdi været i den dyre ende 4000+.
Dragt udskiftes hverandet år: budget 8.000
Øvrigt udstyr ca .5000 om året.

> Når vi så lige er ved det: Bare her i min lille køreskole har
> jeg radioudstyr for knap 40.000 og hvad tror i lige en sød lille
> multimediekanon koster? - -

Alt for meget - jeg gad nemlig godt ha' en til storskærm på væggen, når man
skal se en god film i sengen


> Og ja - - I har ret - -vi er momsregistrerede, så vi trækker momsen
> fra - -selvfølgeligt - - men hvad ¤/"#&=¤ batter det

Ikke en hujende hattefis, desværre :-/
I mit firma gør jeg da også alt for at trække momsen fra, men det er sq ikk'
det der gi'r smør på brødet :-/

> - - hvem kan leve af at
> trække momsen fra.
> Det var altsammen noget der skal fratrækkes prisen - - og så kommer
skatten
> lige - -derefter er resten mit - - nemlig.
>

ENDELIG noget til dig, Lone


> Når sandheden skal frem, så fejler min årsløn ikke noget - ingen har hørt
> mig klage - jeg har nemlig en timeløn, som ligner min mands (han er
> automekaniker). Min årsløn er større end hans - - og hvordan tror I lige
jeg
> laver den? Hver elev skal have mindst 47 lektioner, hvor jeg gør mig
> alvorligt umage - - Mine evner, uddannelse og energi er vel også værd at
> betale noget for ?

Skal vi prøve at sammenligne med en læge? Han bruger jo osgå sine evner, og
er *tvunget* til at gøre det *helt* rigtigt hvergang, da han i de fleste
tilfælde kun har det ene "forsøg", så for mig at se, er det helt fair, at du
har den løn du har - medmindre du har en dumpe-% på lige omkring de 100.....


> Bør vi ikke alle unde hinanden en alm. håndværkerløn ?
> OG ! hvis I tror der er for mange lektioner,

På en måde - det *lyder* af for mange...
Men jeg gi'r dig ret.... teorimæssigt havde jeg 22 undervisningstimer, jeg
fulgte et "bil-hold", og var indbefattet af, at tog jeg med den teori,
kunnejeg få kortet nu og her (næsten da) i stedet for at vente 3 måneder på
at kunne samle til et rent mc-hold.
En stor del af teorien er sikkert den samme, men jeg er da sikker på, at
skulle jeg have brugt 10 timer mere i teori lokalet, var jeg bedøvende
ligelgad. MC og kørsel herpå, står mit hjerte ufatteligt nært, så jeg ville
bare nyde selskabet alligevel


> så håber jeg at nogle af de
> yngre/knap så unge gutter som har taget kørekort fornyligt eller er igang
> vil være så venlige at udtale sig.

Jowjow da
Jeg er vel stadig ung, selvom jeg har rundet de 25, og selvom de var i '97
jeg tog mit styrtebrev - og efter de gamle regler vedr. timeantal (Men ikke
om alder/sidevogn) ?

> Jeg beder IKKE om at I skal snakke mig
> efter munden - -det kan jeg ikke bruge til noget. Men men - - altså: der
er
> indhold nok at fylde i de lektioner.
> Det var nok med en lille smule bagtanke, når jeg bad jer med ældre
kørekort
> beskrive jeres uddannelse - så nu håber jeg der er nogle med nyt kort, som
> vil tage bladet fra munden. Sammenligning kunne måske tjene et formål.

Mnjae,..... snakke dig efter munden er nok uundgåeligt, når man kun kan give
dig ret

>
> Det var lige for at få luft - - og så er jeg endda ikke helt færdig - -
hvad
> koster et kørekort i forhold til det i giver for en kåbe - -eller et års
> forsikring af køretøjet - - eller ???? Hvad er det nu lige i gladeligt
> betaler for jeres hobby? Bare ikke uddannelsen ? Er det fordi - - nej det
> tør jeg ikke skrive - - det kan da ikke være fordi i er ligeglade med det
> man ikke kan vise frem??? - - altså det skrev jeg ikke øhh.

Få luft?
Vil du låne en cykelpumpe ?

>
> Selv om det var en ordentlig omgang er det
> med venlig hilsen jeg slutter
> Lone
>

Nåjamen, det er da rart at høre, at du ikke har ladet blodtrykket stige for
voldsomt.
Der skulle jo gerne komme noget godt og positivt ud af undervisningen med os
)


Så jeg vil da også slutte med en en venlig løftet venstre hånd nu



--
Have a good ride...
Morten, Københavnstrup
GSX600F ('91)
ICQ 112100518



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177611
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409310
Brugere : 218890

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste