"NIL" <nilau4@yahoo.dk> wrote in message
news:40219a8c$0$153$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej alle...
>
> Hvad er forskellen på at montere et sæt spacere på f.eks 5 millimeters
> tykkelse på bagakslen, eller montere fælge
> med 5 millimeter mindre indpresning (mindre ET-tal) ?
>
> Det siges jo, at spacere ændrer på undervognens geometri...så det skal man
> ikke gøre...
> Men man hører da aldrig om advarsler mod at gå fra eksempelvis ET45 til
> ET40...
>
> Resultatet er jo det samme: En sporviddeforøgelse på 1 cm.
> Man behøver vel ikke være nervøs for at hjulene falder af?!
>
> Ovenstående er aktuelt for mig, fordi jeg skal bruge en smule mere frigang
> mellem inderside af dæk og støddæmpere.
> Mine fælge er 15" x 7" med 195/50 dæk. ET38. Måske burde fælgene ha' været
> 6½" i stedet for?
> Og hvordan er det nu med samspillet mellem dæk- og fælgbredde? I dette
> tilfælde er dæk og fælge næsten lige brede.
> Ville jeg kunne bruge de samme dæk på en smallere fælg?
>
> Hilsen
> NIL
>
>
Så vidt jeg er orienteret er det forbudt i DK at anvende spacere (skiver til
sporviddeforøjelse) Men lovligt at øge sporvidden via indpresningen (ET) på
fælgen med op til 20mm (10mm på hver fælg)
Correct me if I'm Wrong!
MVH Frank Gregersen
P.S. Så længe det er på bagakslen ville jeg ikke være betænkelig mod at
bruge spacere, jeg vil måske overveje det en gang ekstra på forakslen!