"Mikael L" <m_larsen@sol.dk> skrev :
>> Man skal nok med de fleste hang_chu_bang lamper gøre sig selv og sine
>> medtrafikanter den tjeneste, at tænde nærlyset, gå et stykek væk fra
>> bilen - og så kigge på hvor meget strejflys de "lortelamper" udsender.
>Det kan jeg da ikke forstille mig. Der er jo ingen forskel andet end prisen.
>Der er jo ingen grund til at betale mere end højst nødvendigt.- Ironi off.
I disse tider, hvor tingene jo er blevet forfærdeligt dyre, er det jo
klart at der skal spares hvor der kan - det tragiske indtræder blot
når man lægger mærke til hvad folk sparer på.
Dæk, lamper ...... desværre ting af sikekrhedsmæssig betydning.
>Hvis bare alle gad og gå bare en anelse op i deres udstyr på bilen. Der er
>jo desværre en del der har den holdning. Dæk, det er de sorte ringe der
>sidder i alle hjørnerne på bilen. Lygter, de skal bare lyse, så er det jo
>skide ligegyldigt hvor og hvordan de lyser, bare de lyser og jeg kunne blive
>ved.
Ret skal være ret, og vi kan jo ikke skære alle over en kam - der er
mange automongoler - altså folk der egentligt ikke går højere op i
deres biler, en de små bekymringer om hvordan man lettes kommer på
arbejde eller hjem igen - billigst muligt - det er osse fair nok.
Jeg er nok (som mange andre i gruppen) meget interesseret i min(e)
bil, dens tilstand, og hvordan tingene virker - måske mere end hvad
mange synes godt er, men hvorfor ikke få det optimale ud af hvad man
nu har kastet en dynge sparepenge efter.
mht lyset - så kører jeg over hele landet, i både lys og mørke, og
ærligt talt vil jeg da gerne have bedst muligt lys på æsken, med det
mener jeg ikke det der ser fedest muligt ud - blåt, gult - pick a
colour - men det lys der giver mig de bedste betingelser for at se
vejen. Og det uden at blænde andre unødigt.
Vi har fra tid til anden diskuteret til hudløshed, om man f.eks kan
nøjes med nærlys på motorvejen om aftenen/natten - det mener mange,
fordi de har lært fra teoribogen at nærlyset skal falde 1% pr meter
frem, og siden mindstekravet til lygternes højde over vejbanen er
50cm, så har du kun lys 50/60 meter fremad ...... så din fart skal
sgu' sættes ned, når du kun har nærlys på, eller osse skal du bruge
fjernlys
Well - naturen har jo en evne til ikke at følge de skrevne ord, og
ligeså vel som bier alligevel kan flyve, på trods af beregningerne, så
lyser en bil's nærlys nu altså også mere end 50/60 meter frem - det
sammen med det faktum at der jo ofte er andre biler på vejene, hvis
lys man gratis kan låne af, så holder den med nærlys, og lav fart ikke
helt vand (og så gider jeg ikke nævne en debat med en der mente at
man skulle bruge fjernlys på en oplyst motorvej)
En anden deltager i gruppen her, har kørt med mig hjem en sen
nattetime fra Vejle, og vedkommende vil nok give mig (tildels) ret i
at en bil med gode lygter, sagtens er forsvarlig at holde normal
motorvejs fart i - selv med blot nærlys
Han så også, at et skift til fjernlys omgående fik dem ovre i modsatte
vejbane til at markere deres utilfredshed - hehe - En sierra *kan*
sgu' osse have eminent godt fjernlys .. 2x60 + 2 x 100w
Hmmmm..... nu løb mundtøjet vist af med mig igen ;)
>Det kan godt være at gode pærer koster 4 gange så meget som de billige og
>dårlige, men hvor tit er det lige at man skifter pærer?
Jeg skifter når de slukker utilsigtet ;)
>Det er formentlig ikke den største udgift på bilbudgettet set over et år.
Nøehhhhh....
--
jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på
http://www.dkfritidbil.dk
Why a V8 based car? It put's a big silly grin on my face! That's why