> Der er der ingen forskel at måle - det der undrer mig er at ABS lampen
> nogen gange tænder med det samme, andre gange først efter 5km kørsel,
> andre gange efter 30 ...
>
> (det udelukker jo ikke en tosset sensor)
De gange jeg har rodet med det i min Citroen, har fejlen altid vist sig ved
at lampen lyste op under selvtesten ved start - hvis man tog tændingen af og
startede igen, var fejlen som regel væk.
Citroen har det med at samle ledningerne fra de enkelte hjul med resten af
kablingen med et ganske almindeligt stik som sidder ubeskyttet på en
tværvange i fri luft under vognbunden - med fri tilgang af rustbeskyttelse
og vand/sjask/salt - franske bilers elektronik er på visse punkter ikke
tiltænkt dansk vinter.....
Sender man kareten på autoriseret værksted, er diagnosen typisk at x antal
ABS-følere a 1000,- + moms er defekte, og skal skiftes
Hvis man så selv hejser bilen på lift eller kører over en grav, er det et
simpelt job at følge ledningerne fra de enkelte hjul, og adskille alle
stikforbindelser man møder, og renser dem med en gang kontaktspray/læderlap
og en glaspen. derefter samler man dem og giver dem en gang fugtbeskyttende
"overfrakke".
Ligeledes det store multistik på selve ABS enheden i motorrummet har jeg
renset med godt resultat.
Jeg aner intet om hvorledes kablingen er udført på en Skorpion - men fra
mine gamle Granada-dage kunne jeg dog have mine anelser
mvh
Andreas M. Hansen