"Zach" <zach@privat.dk> wrote in message
news:400c51a1$0$95004$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Skal det være en 300 TE eller en 230 TE?
Hvis økonomien tillader det: 300 TE.
> Er 230 billigere i bensin - flere kilometer på literen?
Jep, den er billigere i drift.
> Er 300 en stærkere motor fordi den er større og dermed får mindre slid og
> færre reparationer?
M103 som er betegnelsen på rækkesekserne (2,6 og 3,0) med 12 ventiler,
regnes af mange som måske den bedste benzinmotor i 124-serien. De er glade
for lidt turtal, ellers soder de nemt igen, men det er også den eneste
"fejl" denne motor er kendt for meg bekendt (ikke dermed sagt andre fejl
ikke kan opstå).
230 omtales på den anden side som måske den dårligste benzinmotor (det er
dog relativt set ingen dårlig motor), bl.a. på grund af problemer med
knastakselen (? kamaksel på norsk).
Jeg har ingen betænkelighed med at anbefale både 230 og 300, men jeg anser
altså 300 som det bedste valg. Mere solid, og føles mer riktig til bilen.
> Har 300 så meget mere overskud at det øger køreglæden?
Absolut, det føles som en helt anden bil end 230.
Een ting er flere kræfter, men du har også et meget mere behageligt
støjbillede (mindre motorstøj, og den støj der er, er mere behagelig ;))
Jeg vil anbefale dig at prøve en af hver, så du selv kan mærke forskellen.
Selv vil jeg ikke en gang vurdere noget med fire cylindere, mest p.g.a. den
nydelige motorlyd i rækkesekseren :)
--
Michael Nielsen
´87 Mercedes-Benz W124 260 E
www.mercefreaken.com