"Tom" <svar i nyhedsgruppen> skrev i en meddelelse
news:4001a9bf$0$179$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> >
> > ................... cylindrene sidder som nedenstående:
> > _________________________
> > | |
> > | X X X X |
> > | |
> > ----------------------------------
> >
> > Vil hele cylinderen så bestå af et stykke metal, eller er det 4 stykker
> > metal som kan skiftes individuelt?
>
> Det ydre er et emne. De 4 "rør" til stempler kan skiftes, hvis man
værktøj
> af den rette kaliber. Dog med det forbehold at mere og mere bliver støbt
i
> en blok på nyere maskiner, så mit svar vedrører kun gamle maskiner
Lad mig lige benytte lejligheden til at fastsætte nogle definitioner:
"Stemplerne" bevæger sig i nogle "cylindre" som tilsammen befinder sig i en
"cylinderblok".
Oftest er materialet til cylindrene støbejern og p.g.a. hhv. vægt og
varmeafledning er det omkringliggende materiale, i cylinder-blokken,
aluminium!
Den enkelte støbejerns-cylinder betegnes almindeligvis som en "foring" og de
kan såvel være sammenstøbte med aluminiumet, som ipresset deri.
Jeg er næsten sikker på at de i vandkølede cylinderblokke ikke vil være
sammenstøbt; men i vandkølede cylinderblokke kan foringerne være løst
ipresset
med O-ringspakninger i bunden og topstykket/toppakningen som hvad man kan
kalde låg. Derved er foringen, til fordel for varmeafledningen, 100% i
kontakt med kølevandet i blokken, hvorfor sådanne også betegnes som "våde
foringer" eller på udenlandsk: "wet liners"!
Jeg skal ikke gøre mig klog på hvorledes det er konstrueret på din CBR - Det
afhænger i lige så høj en grad af hvilken årgang det er!
Våde foringer kan principielt udskiftes, men stempler er billigere hvorfor
man stadig vil bore cylindrene op og montere større stempler ved en given
nedslidning. Til gengæld er der nødvendigt at afmontere dem for opboringen
(= besværligt at af/gen -montere men til gengæl lettere udboring), hvilket
også gavner fornyelsen af de måske ½-møre o-ringe i bunden!
Ipressede foringer i såvel vandkølede som luftkølede cylinderblokke er ikke
beregnet til udskiftning, men feinschmecker-mekanikere (á: tunere) kan dog
godt bore dem helt ud og ipresse en foring med et tilsvarende ydre overmål
- Oftest er formålet dog at ipresse ekstra-over-størrelse cylindre og derved
vinde ccm's!
Endelig er der den afart som oftest ses på to-taktere: Aluminiums-cylinderen
er forkromet indvendig, således at stemplet løber i "et forkromet rør"!
Ligesom den efterhånden noget populære afart deraf: En kemisk belægning
(eks.
varemærket: "Nikasil" (konstrueret af de tre kemiske komponenter som stadset
hovedsagligt består af)) i en aluminiums-cylinder.
Argumentet er bl.a. vægtbesparelse qua den manglende tunge
støbejerns-foring, og en yderligere vægtbesparelse, qua cylindre udboret i
selve motorblokken, begynder at være mere og mere populær.
Og således lykkedes det mig at blive halvvejs Off-Topic ved at komme så
fjernt fra Anders' oprindelige skitse som overhovedet muligt (á: ingen
cylinderblok og ingen støbejernsforinger!)
--
Armand.