"[8700] Brian Mark Madsen" <REMOVEbrianm@mobilixnet.dk> wrote in message
news:400565f3$0$69944$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Her er de den danske forklaring på automatgears indstillinger i en
Mercedes
> W123:
>
>
> P: Parkeringsspærring
>
> R: Bakgear
>
> N: Frigear
>
> D: Direkte
>
> S: Stigning
>
> L: Belastning
>
>
> P - låser gearkassen ved parkering - må kun benyttes når bilen holder
> stille.
>
> R - Sætter bilen i bakgear - må kun benyttes når bilen holder stille.
>
> N - Ingen kraftoverførsel mellem motor og bagaksel - må ikke benyttes
under
> kørsel, medmindre man er ved at komme i slyng.
>
> D - Alle (fremad rettede) gear er tilrådighed - dog starter bilen normalt
i
> 2-gear medmindre der overgasses - så starter bilen i 1-gear. (skal ikke
> kunne sige om de mindre diesel-modeller starter i 1-gear)
>
> S - Der skiftes kun op til 3-gear - bilen køre længere ud i 2-gear (end
ved
> "D") - 1-gear benyttes kun ved overgas'ning. Denne indstilling benyttes
ved
> f.eks kørsel på stigninger/fald - yder også effektiv motor-bremse.
>
> L - Der geares kun op til 2-gear - bilen starter i 1-gear. Benyttes ved
> kørsel på stejle stigninger - eller med anhænger under krævende forhold.
>
>
> Hvis man vil have sin automatgearkasse længe er det vigtig at holde
"kassen"
> i god service-mæssig stand. Det er dog endnu mere vigtigt at man køre
> fornuftigt - dvs:
>
> - Mange kickdown - slår i længden gearkassen ihjel. (Bør kun benyttes hvis
> man f.eks. kommer for kort i en overhaling)
> - Man bør låse gearkassen (i S el. L) ved krævende kørsel med. f.eks.
> trailer - eller stejle bakker.
> - Man skal ikke "holde" en bil på en stigning vha. speederen - her
benyttes
> driftbremsen.
> - Fornuftig kørsel med blød fod - giver længere levetid.
>
> Men det er nu bare lækkert at køre med en automatgearkasse - der skifter
så
> silkeblødt (som en Mercedes nu gør) ....
>
> Med Venlig Hilsen
>
> B. Madsen
>
>
>
>
>
>
Nåja, det forklarer også sprogforvirringen tidligere :
L=Last
S=Steigung
/Jesper