"Jimmie Andersen" <news@jimmie.dk> skrev i en meddelelse
news:40014780$0$129$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Gearkasserne på Passaterne bliver næsten altid minimum repareret eller
> > skiftet på en frikørsel. Min vognmand havde en 130 TDI, der fik skiftet
> > gearkasse efter godt 200 kkm. Men til privat brug skulle der meget gerne
> > være nogle flere kilometer i gearkassen, da den ikke skal skifte nær så
> > mange gange, som når bilen kører hyrebil.
>
> Ja, det har jeg kunne forstå. Jeg kan følge at den bliver skiftet en gang
på
> de 250.000 km, da det jo ikke kan betegnes som alm slid. Men nogen har jo
> skiftet dem 3 gange, det er lige i overkanten for en bil til den pris.
Bare
> min mening
Husk på at der er tale om eddermange skift om dagen. På en manuel gearkasse
skifter man gear mellem 3500 og 4500 ange på en 12-timers vagt en fredag og
lørdag nat. Autokassen skifter mange flere gange, da den jo ikke kan springe
et gear over, når man bremser ned, men skal hele møllen igennem fra 5. - 2.
På mesters forrige Passat (115 TDI blev gearkassen osse skiftet ved omkring
260 kkm)
> Er det gearkassen der bruger olie, eller motoren. Jeg går ud fra det er
> motoren du mener, jeg ved ikke om den har et stort olieforbrug, han nævnet
> det ikke.
I det tilfælde jeg kender til, var det motorolie. Bilen kørte med LongLife
Service, og røg som regel afsted mellem 25 og 30 kkm. Men den brugte
sindssygt meget olie. Det hjalp, da man ændrede eftersynene til hver 15 kkm,
men helt godt blev det aldrig. Og bilen blev ikke kørt hårdt.
Men fortalte at de første 4 måneder skiftet han forlygte pære
> konstant. Der var et eller andet galt med bilen, men det var blevet lavet.
> Hvad ved jeg ikke. Men det var vist også det eneste der havde været
> problemer med.
Det største problem ligger vist i at få grabberne ned og skifte de s*atans
pærer
![Meget Glad](images/smileys/nmegetglad.gif)
)
... havde fået at vide at den skulle kunne køre 30.000.
Serviceeftersynene varierer efter hvor hårdt bilen bliver kørt... Ligeså
levetiden på gearkassen. Men en udskiftning pr. frikørsel er ikke unormalt.
Heller ikke på hverken BMW eller Mercedes
> > Forskellen på ydelsen i 130'eren og V6'eren er IMO minimal..... Og så
æder
> > V6'eren topstykker som en kalv drikker mælk...... Den 130hestes er stærk
> nok
> > til daglig brug, og går noget længere på literen end V6'eren.
> Ja, og så kan jeg blive glad nok for 1.9, der var en i en anden tråd der
> skrev at den ikke kørte mere end 9-13 km/l. Men jeg håber det er ved by
> kørelse
Vognmandens ligger mellem 11 og 14 ved næsten ren bykørsel incl. meget
tomgang.
Men som sagt : Hvis bilen ellers er i orden incl. de tjekpunkter jeg nævnte
tidligere, ville jeg ikke være bange for at springe på.
VenHils
Peter