Asger Steffensen <ast@get2net.dk> skrev i en
news:3pyE6.214$Kb6.1633@news.get2net.dk...
>
> Jeg ville umiddelbart gætte på ventiler, det er gerne det der klikker.
Bare
> underligt at det ikke er der med det samme, men først efter få
minutter.
> Check ventilspillespillerum.
> I sommer oplevede jeg en klikkelyd som forsvandt ved ca. 3500 o/min og
> opefter. Det viste sig at være en slap knastkæde, forårsaget af en
defekt
> strammer.
I modsætning til ventilerne, som p.g.a. varmeudvidelse bliver længere og
derfor skulle larme mest i kod tilstand (hvor spillerummet er størst),
bliver netop knastkæden klængere og dermed løsere når den bliver varm!
Hvis ikke at modellen har en automatisk knastkædestrammer, skal dén
velsagtens blot lige have en opspænding :-/
Asgers historie viser samtidig med al tydelighed at en automatisk
kædestrammer også kan sætte sig fast; så et check af
knastkædeopspændingen er en god ide under alle omstændigheder.
Derved at for stramt et ventilespillerum vil medføre at specielt
udstødningsventilerne ikke vil kunne lukke helt når de er varmeudvidede,
kan der opstå en klikkende lyd når kompression og forbrænding presses
utidigt igennem denne smalle utæthed!
Derfor er et ventilservice heller ikke den ringeste ide.
Udover at konstantere tilstedeværelsen af det korrekte spillerum, vil
man bå bagsiden (den cirkulære del) af de enkelte knaster se om
ventilerne (på et tidspunkt) har været for stramme og derved også berørt
og slidt hærdningens mørke farve af dér
Eftersom at for stramme ventiler, vil ende med at blive "brændt" (= en
utæthed opstået ved at den hede udstødningsgas nærmest flammeskærer
kanten/pakfladen af ventilen - som i sig selv er varmere end ellers, da
den ikke længere har det kortvarige øjeblik af kontakt med topstykkets
ventilsæde til at slippe af med varme, væk!) er det om at få udbedret
for stramme ventiler inden at der løber udgift til nye ventiler +
montering på også =
Også en allerede brændt ventil kan lyde som *klikken*; men det må
formodes at følge lige fra kold tilstand af!
Har man knaster der er blankede af bagpå (kan jo være en gammel
historie) er det derfor en god ide at farve dem med eksempelvis en
tusch-pen!
Herved vil man ved hvert efterfølgende (egen-) service kunne forvisse
sig om ens ventil-justering i praksis er for stram!!
--
Armand.