|
| Motormoment Fra : Uffe Iversen |
Dato : 08-01-04 17:26 |
|
Hej
Er det rigtigt forstået at det moment, der opgives for en motor er det
moment der er på udgangsakselen - altså den aksel, hvor det forreste
tandhjul sidder?
Mvh Uffe
| |
Martin Sørensen (08-01-2004)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 08-01-04 17:28 |
|
> Er det rigtigt forstået at det moment, der opgives for en motor er det
> moment der er på udgangsakselen - altså den aksel, hvor det forreste
> tandhjul sidder?
Det må være momentet på krumtappen, for momentet på udgangsakslen kan man jo
ændre som man lyster blot ved at skifte gear.
--
signing off.. Martin Sørensen
| |
Armand (08-01-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 08-01-04 19:48 |
|
"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> skrev i en meddelelse
news:btk0do$1kvq$1@news.cybercity.dk...
> > Er det rigtigt forstået at det moment, der opgives for en motor er det
> > moment der er på udgangsakselen - altså den aksel, hvor det forreste
> > tandhjul sidder?
>
> Det må være momentet på krumtappen
- - - - Ligesom også fabrikantens effekt-angivelse! :-|
> ..................for momentet på udgangsakslen kan
> man jo ændre som man lyster blot ved at skifte gear.
Jup!
Drejningsmoment kan geares højere!
Tydeligste eksempel er det drejningsmoment man selv kan præstere qua ens
egen vægt lagt i en trædecykels pedallængde - På et stejl bakke rækker dét
sikkert ikke langt selvom man rejser sig fra sadlen og tramper nok så hårdt
i pedalerne, og hvorledes kommer man så videre? Rigtigt: Ved at geare ned så
udvekslingen i transmissionen bliver større
--
Armand.
| |
Frans Jensen (08-01-2004)
| Kommentar Fra : Frans Jensen |
Dato : 08-01-04 20:05 |
|
On Thu, 8 Jan 2004 17:27:39 +0100, "Martin Sørensen"
<mos@laxity.invalid> wrote:
>> Er det rigtigt forstået at det moment, der opgives for en motor er det
>> moment der er på udgangsakselen - altså den aksel, hvor det forreste
>> tandhjul sidder?
>
>Det må være momentet på krumtappen, for momentet på udgangsakslen kan man jo
>ændre som man lyster blot ved at skifte gear.
kan du ikke lige lære mig det,
hvilket gear skal jeg skifte til få at min motor får større
moment?
--
mvh Frans
http://www.stompers.dk
| |
Martin Sørensen (08-01-2004)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 08-01-04 21:19 |
|
>> Det må være momentet på krumtappen, for momentet på udgangsakslen
>> kan man jo ændre som man lyster blot ved at skifte gear.
> kan du ikke lige lære mig det,
> hvilket gear skal jeg skifte til få at min motor får større
> moment?
Din motor får ikke større moment medmindre du borer den op eller går noget
andet ved den, da motoren vel kun når til krumtappen. Kobling og gear hører
under transmissionen, og er som sådan ikke en del af motoren.
På udgangsakslen får du det største moment når du kører i 1. gear. Bl.a.
derfor det er en del nemmere at lave wheelie i 1. gear end hvis du starter i
6. gear.
--
signing off.. Martin Sørensen
| |
Gert Bo thorgersen (09-01-2004)
| Kommentar Fra : Gert Bo thorgersen |
Dato : 09-01-04 02:21 |
|
"Frans Jensen" <nospam@tdcspace.dk> wrote in message
news:3ffda97e$0$9837$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> On Thu, 8 Jan 2004 17:27:39 +0100, "Martin Sørensen"
> <mos@laxity.invalid> wrote:
>
> >> Er det rigtigt forstået at det moment, der opgives for en motor er det
> >> moment der er på udgangsakselen - altså den aksel, hvor det forreste
> >> tandhjul sidder?
> >
> >Det må være momentet på krumtappen, for momentet på udgangsakslen kan man
jo
> >ændre som man lyster blot ved at skifte gear.
>
> kan du ikke lige lære mig det,
>
> hvilket gear skal jeg skifte til få at min motor får større
> moment?
>
> --
> mvh Frans
> http://www.stompers.dk
Du skal jo skifte til et lavere gear, altså f.eks. fra 2´det gear ned til
1´ste.
Momentet regnes jo nu om dage i Nm, altså Newton meter, der går 9,81 Nm til
1 Kgm. Ikke helt tilladeligt at at sige 9,81 Nm = 1 Kgm, (det skyldes
"benævnelserne"/forskellen for hvad benævnelsen er for N og Kg) men det
bruger vi jo alligevel at gøre.
Momentet er altså kraft (kg) gange arm (meter), og Du ser jo hvis Du hiver
med 1 kg. i enden af en 20 cm lang topnøgle så er momentet på den bolt
topnøglen drejer kun halvt så stor som hvis du hiver med 1 kg i enden af en
40 cm lang; eller hiver med 2 kg i enden af den 20 cm lange topnøgle.
I nogle motorcykeltester opgives der også momentkurver og på graferne ses
det at 1´ste gear har den højeste graf.
Mvh.
Gert Thorgersen
| |
Frans Jensen (10-01-2004)
| Kommentar Fra : Frans Jensen |
Dato : 10-01-04 01:26 |
|
On Fri, 9 Jan 2004 08:20:30 +0700, "Gert Bo thorgersen"
<gbt@loxinfo.co.th> wrote:
>
>"Frans Jensen" <nospam@tdcspace.dk> wrote in message
>news:3ffda97e$0$9837$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>> On Thu, 8 Jan 2004 17:27:39 +0100, "Martin Sørensen"
>> <mos@laxity.invalid> wrote:
>> hvilket gear skal jeg skifte til få at min motor får større
>> moment?
>
>Du skal jo skifte til et lavere gear, altså f.eks. fra 2´det gear ned til
>1´ste.
vil du i ramme alvor påstå at motoren får større moment fordi man
ændrer på den efterfølgende udveksling i gearkassen?
--
mvh Frans
http://www.stompers.dk
| |
Armand (10-01-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 10-01-04 12:03 |
|
"Frans Jensen" <nospam@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse
news:3fff463a$0$268$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> On Fri, 9 Jan 2004 08:20:30 +0700, "Gert Bo thorgersen"
> <gbt@loxinfo.co.th> wrote:
>
> >
> >"Frans Jensen" <nospam@tdcspace.dk> wrote in message
> >news:3ffda97e$0$9837$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> >> On Thu, 8 Jan 2004 17:27:39 +0100, "Martin Sørensen"
> >> <mos@laxity.invalid> wrote:
>
> >> hvilket gear skal jeg skifte til få at min motor får større
> >> moment?
>
> >Du skal jo skifte til et lavere gear, altså f.eks. fra 2´det gear ned til
> >1´ste.
Nu driller du!
Og det på baggrund af at du har lagt ord i munden på folk: Der er ikke andre
end dig der i strengen har bragt ordene "motor" og "moment" sammen - Faktisk
definerer Martin i begge sine hidtidige indlæg, at det drejer sig om "på
udgangs-akslen", hvilket er efter gearkassen :-|
--
Armand.
| |
Frans Jensen (11-01-2004)
| Kommentar Fra : Frans Jensen |
Dato : 11-01-04 21:14 |
|
On Sat, 10 Jan 2004 12:02:47 +0100, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:
>
>"Frans Jensen" <nospam@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse
>news:3fff463a$0$268$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>> On Fri, 9 Jan 2004 08:20:30 +0700, "Gert Bo thorgersen"
>> <gbt@loxinfo.co.th> wrote:
>>
>> >
>> >"Frans Jensen" <nospam@tdcspace.dk> wrote in message
>> >news:3ffda97e$0$9837$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>> >> On Thu, 8 Jan 2004 17:27:39 +0100, "Martin Sørensen"
>> >> <mos@laxity.invalid> wrote:
>>
>> >> hvilket gear skal jeg skifte til få at min motor får større
>> >> moment?
>>
>> >Du skal jo skifte til et lavere gear, altså f.eks. fra 2´det gear ned til
>> >1´ste.
>
>Nu driller du!
nej
>Og det på baggrund af at du har lagt ord i munden på folk: Der er ikke andre
>end dig der i strengen har bragt ordene "motor" og "moment" sammen
læs det opridelige spørgsmål igen
<Hej
Er det rigtigt forstået at det moment, der opgives for en motor
er det
moment der er på udgangsakselen - altså den aksel, hvor det
forreste
tandhjul sidder?>
>- Faktisk
>definerer Martin i begge sine hidtidige indlæg, at det drejer sig om "på
>udgangs-akslen", hvilket er efter gearkassen :-|
nej,
subject i det oprindelige spørgsmål var motormoment
og motorens moment ændres ikke af hvad man sætter den til at
trække
--
mvh Frans
http://www.stompers.dk
--
statistik for dk.politik
http://home10.inet.tele.dk/f_jensen/statistik.htm
http://www.retsliberal.dk/pdf/jordrenten.pdf
| |
Martin Sørensen (11-01-2004)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 11-01-04 22:14 |
|
> læs det opridelige spørgsmål igen
> <Hej Er det rigtigt forstået at det moment, der opgives for en motor
> er det moment der er på udgangsakselen - altså den aksel, hvor det
> forreste tandhjul sidder?>
>> - Faktisk
>> definerer Martin i begge sine hidtidige indlæg, at det drejer sig om
>> "på udgangs-akslen", hvilket er efter gearkassen :-|
> nej,
> subject i det oprindelige spørgsmål var motormoment
Ja, subject var motormoment, men spørgsmålet i den oprindeligt besked, som
du citerer ovenfor, var om det blev målt på udgangsakslen. Det gør det ikke,
da den som sagt kan ændres som man lyster pga. gearingen.
Derfor blev der skrevet at motormomentet var målt på krumtappen, ikke på
udgangsakslen.
> og motorens moment ændres ikke af hvad man sætter den til at
> trække
Nej, selvfølgelig ikke.
--
signing off.. Martin Sørensen
| |
Ib Jakobsen (10-01-2004)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 10-01-04 12:34 |
|
Frans Jensen wrote:
> >Du skal jo skifte til et lavere gear, altså f.eks. fra 2´det gear ned til
> >1´ste.
>
> vil du i ramme alvor påstå at motoren får større moment fordi man
> ændrer på den efterfølgende udveksling i gearkassen?
Det kommer an på hvordan man definerer motor. Hvis motor er den der alu-klods
man har mellem støvlerne, så "ja". Skal man være lidt mere præcis, så består
aluklodsen af en motor og en gearkasse sammenbygget. I hvertfald på japanerne.
HD har for det meste separat gearkasse. Og BMW har gearkassen skruet direkte
på motoren. Så kommer vi til det essentielle. Motoren "fremtryller" momentet,
som kommer ud fra krumtappen. Det er det samme ved jævnt omdrejningstal. Men
kan blive større eller mindre på vej gennem gearkassen. Det er nok det der
forvirrer.
--
Med venlig hilsen
Ib Jakobsen
| |
Frans Jensen (11-01-2004)
| Kommentar Fra : Frans Jensen |
Dato : 11-01-04 21:18 |
|
On Sat, 10 Jan 2004 12:33:40 +0100, Ib Jakobsen
<senator@post.tele.dk> wrote:
>Frans Jensen wrote:
>
>> >Du skal jo skifte til et lavere gear, altså f.eks. fra 2´det gear ned til
>> >1´ste.
>>
>> vil du i ramme alvor påstå at motoren får større moment fordi man
>> ændrer på den efterfølgende udveksling i gearkassen?
>
>Det kommer an på hvordan man definerer motor.
en motor er en motor
en gearkasse er en gearkasse
en kobling er en kobling
og det bliver de ved med at være uanset om de så bor i samme
"hus"
--
mvh Frans
http://www.stompers.dk
--
statistik for dk.politik
http://home10.inet.tele.dk/f_jensen/statistik.htm
http://www.retsliberal.dk/pdf/jordrenten.pdf
| |
Ib Jakobsen (11-01-2004)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 11-01-04 23:26 |
|
Frans Jensen wrote:
> >Det kommer an på hvordan man definerer motor.
>
> en motor er en motor
> en gearkasse er en gearkasse
> en kobling er en kobling
Derfor skrev jeg også at det kommer an på hvordan man definerer motor. Jeg ved
godt forskellen. Men det kommer an på hvilket teknisk stadie man er på. Derfor
kan nogen godt betegnemotoren som den aludims man har mellem anklerne.
> og det bliver de ved med at være uanset om de så bor i samme
> "hus"
Det laver vi ikke om på.
--
Med venlig hilsen
Ib Jakobsen
| |
Uffe Iversen (09-01-2004)
| Kommentar Fra : Uffe Iversen |
Dato : 09-01-04 19:19 |
|
Klaaart - my bad - he he
| |
|
|