> Jeg har jeg skruet budgetet op til omkring 150k, og har fået øje på A3
1.8T.
> Den er jo dejlig let at få
> lidt flere hk ud af. Jeg har set flere annonceret med chiptunet med over
> 190hk, 300nM. Det lyder da bare for lækkert...
Det er ikke realistisk hvis det kun er en chip, der skal også andet
mellemrør ved turboladeren og evt anden udstødning m. sportskat (uha-uha
dyr), så er ca 200 - 210 Hk / 300 Nm muligt.
Med en chip alene kan du regne med 185 Hk og ca 270 Nm på vejen. Og det er
egentlig også helt fint.
En turbo bil er taknemmelig på et rullefelt, da belastningen ikke er som på
vejen, og varmeudviklingen i motoren dermed ikke er så stor.
Hvis du chiptuner er det værd at overveje at skifte blow-off ventilen ( også
kaldet dump valve) til en racing model i alu hus.
Den org plastik ting er simpelthen for dårlig, jeg skiftede min to gange,
efter den var blevet chippet.
Den er ikke ret dyr, og nem at skifte, men det er iriterende at skulle
skifte den for hver 30.000 km
Det kan en chiptuner sikkert fortælle dig mere om.
>
> Men spørgsmålet er om sådan en lille motor kan holde til lidt klø? Nu er
jeg
> ikke typen der kører vildt, men kører da lidt frisk. Jeg kører også altid
> lidt forsigtig, indtil motoren har drifttemp.
Det tror jeg nok. Jeg kørte min GTI 1,8T friskt og havde aldrig problemer.
Ud over blow off ventilen
Havde den fra ny til 90.000 km.
Der er svjv ikke problemer med gaearkasse og trækaskler på modellen.
Gearkassen kan godt være et problem på VW - Audi.
>
> Hvor mange km kører sådan en motor, såfremt den er plejet og passet med
> olieskift?
Har en kammerat der havde en '98 med 240.000 km på klokken motor og
gearkasse gik perfekt, ved en rullefeltstest ved ca 220.000 km (svjh) målte
den stadig 156 Hk, den brugte ikke nævneværdig olie.
Bilen har svjv aldrig været chiptunet. Og havde næsten dagligt taget en tur
fra hovedstaden til Esbjerg i højt tempo.
--
Mvh
Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk