"Møller" <eam_hvem@hvadprivat.dk> skrev i en meddelelse
news:3ff72648$0$30060$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>
> "Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> wrote in message
> news:3ff6b4dc$0$27324$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> >
> > > Det kan være at din motorstyring forhindrer dig i at gøre noget mindre
> > > hensigsmæssigt, så som at starte mår der ikke er kølervædske nok på.
> > > Men hvad står der i instruktionsbogen om advarselsalamper?
> > >
> >
> > Jeg tror i tillægger motorstyringen lidt for stor magt her.
> > Lampen blinker i to tilfælde, for lidt kølevæske eller for varmt
> kølevæske.
> > Og den har næppe indflydelse på om motoren kan startes eller ej.
> >
>
> Claus:
>
> Du glemmer lige, at tråden startede med, at bilen IKKE ville starte, og
det
> ikke var væskemangel!
Næhh det glemmer jeg ikke, jeg tror bare ikke jeres sammenkobling af det to
ting er korrekt.
(Og jeg har altså rodet lidt med elektronikken på VW / Audi).
Og iøvrigt hvis motorstyringen blokere for start af motoren vil der komme
gult lys i motorfejllampen.
Men vi er ikke uenige om at der må være en fejl et sted.
Og det er da underligt at den blinker for lav eller varm kølevæske, hvis
ingen af delene er tilfældet.
Normalt er dårlig start og mangel på kølevæske tegn på flækket topstykke
eller toppakning med vand i en cylinder som følge.
At den så ikke mangler kølevæske i beholderen er lidt underligt.
Det kunne jo så være sådan her (blot en teori):
Der har stået i sivet lidt vand ind i en cylinder mens bilen har stået
stille i længere tid. Lige nok til at vandstanden er under føler højde i
dunken.
Derfor blinker den i lav vandstand og har svært ved at starte (med vand i en
cylinder). Da vandet er fordampet/blæst ud starter den og kører fint. Vandet
bliver varmt og står dermed lidt højere i dunken lige over følerhøjde. Den
starter nu fint og vandet ser ud til at være normalt. Indtil videre.
En teori, som i løbet af et par måneder blev til dødeligt alvor på min
passat 35i = nyt topstykke.
Det startede også med at der periodisk forsvandt lidt vand og den gik lidt
trægt de første 10 sekunder.
Pludselig en dag skød den alt vandet ovenud af ekspansionsbeholderen,
topsstykket var nu flækket så meget at den lavede kompression ud i
kølevandet.
Anyway:
Det kan være vi hører mere til den på et senere tidspunkt.
Underligt er det ihvertilfælde.
--
Mvh
Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk