"Allan Jørgensen" <allan.c.jorgensenfjernpunktum@sletkoget2net.dk> skrev i
en meddelelse news:4_fJb.65976$jf4.4214855@news000.worldonline.dk...
> her forleden dag da jeg skulle ud og kører, opførte bilen sig underligt og
> har gjort det lige siden.
>
> problemet er
>
> tomgangen er for høj ligger over 1000 omd og stiger til 1500 omd og ned
igen
> til ca 1100 omd.
> når motoren er kold starter den uden problemer men lægger sig på ca
> 15-1600omd indtil den er varm hvorefter den går ned på overnævnte omd
> når motoren så er varm og jeg starter den stiger omd kortvarigt til 2900
omd
> hvorefter den falder ned til omkring de 1100 omd og ligger der og stiger
> falder stiger falder mellem de 1100-1500 omd.
>
> når man så kører og slipper speederen er det umuligt at lægge speederen
> blødt til igen, den lissom hakker sig frem indtil den har stabiliseret sig
> hvorefter det gentager sig ved speederslip igen. og det er lige meget hvor
> lidt eller hvor blødt jeg trykker på speederen så hakker den
>
> motoren lyder ok selvom jeg synes den pludre lidt mere end normalt i
> udstødningen
>
> ude på motorvejen var det virkelig ulækkert at køre i den når man slap
> speederen, der var motorbremsen i ryk lidt lissom hvis man sad og
skiftevis
> trykkede og slap bremsen og det gjorde den kun når omd var over 28-3000
omd.
>
> hva kan der være galt?
Jeg er ret sikker på at det er dit gasspjældhus der er defekt. Der sidder
inde i huset en lille steppermotor som finjustere gassen og tomgangen (i et
afgrænset område i forhold til speederpos.).
Når denne stepper motor går i stykker/holder op med at virke kan den ikke
længere regulere og kører i stedet over på en såkaldt nødkørselsfjeder. Den
fjeder gør at gasspjældet altid holdes lidt åbent (ellers kvæles motorer)
det resultere i den meget underlig opførsel i tomgang, og ved
speederslip/gasgivning.
For at komme det lidt nærmere kan du prøve dette:
Åben motohjelmen (så du kan lytte), sæt motoren til tændige (ikke starte),
hvis du i en kort periode (måske 30 sek) efter du har sat den til tænding
kan hører klik-klik lyde eller summen fra gasspjældshuset er det sikkert
defekt.
Det vil opføre sig underligt da steppermoteren skal køre en tur fra
yderpunkt til yderpunkt, men det kan den ikke.
Det er desværre ikke altid at det generer en fejlkode i motorstyringens
fejllager da måleværdierne ligger for tolerancerne.
Et nyt er desværre ret dyrt. Jeg gætter på ca. 2.500,- det kan helt sikkert
købes i Tyskland til noget nær det halve.
Eller prøv ved
www.dataophug.dk.
Men du skal selvfølgelig først være sikker på at det er det der er galt.
Der kan jo også være noget andet galt.
Hvis du har mulighed for at få udlæst fejllageret kan du komme det nærmere,
står der ikke noget, er det sikkert ovenstående der er galt.
--
Mvh
Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk