Mange tak !!
"TDN" <thomas.d.nielsen@REMOVETHISstofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:3ff6854a$0$592$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
>
> "*trads*" <trads@get2netFJERN.dk> skrev i en meddelelse
> news:ddnJb.1240$Rd1.891@news.get2net.dk...
> > Jo... Men det kræver jo et medlemsskab
> >
> > "TDN" <thomas.d.nielsen@REMOVETHISstofanet.dk> skrev i en meddelelse
> > news:3ff5ba78$0$17636$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
> > >
> > > "*trads*" <trads@get2netFJERN.dk> skrev i en meddelelse
> > > news:GAfJb.358$D34.10@news.get2net.dk...
> > > > Hej
> > > > Er der ikke en side om div bilmodeller hvor man kan se evt. fejl /
> > mangler
> > > /
> > > > ting man skal være opmærksom på. Før man handler en Brugt Bil ????
> > > >
> > > > Den jeg søger er på en Opel Vectra fra 95.
> > > >
> > > >
> > >
> > > Hej !
> > >
> > > Her er hvad du skal bruge:
> > >
> > >
http://www.fdm.dk/motor/tests/brugtbiltest.asp?ID=1570
> > >
> > > Mvh
> > > Thomas
> > >
> > >
> >
> >
> Hej !
>
> Jeg prøver med noget klippe/klistre:
>
> Brugtbiltest af Opel Vectra 1995
>
>
> BRUGTBIL
>
>
>
>
> FDM-test nr. 6009, 2-2000
> Opel Vectra 1995
>
>
> Problemfyldt Vectra
> De fleste af FDMs logbogsførere har oplevet mange
> problemer
> med deres Opel Vectra model B, som blev lanceret med den
> meget
> roste Ecotec-motor. Oftest klages der over rust, dårlig
> lak og
> tandremme, der ikke holder det lovede antal kilometer
> Testen i tal
> Rust **
> Motor og transmission **
> El-anlæg ***
> Undervogn ****
> Driftsøkonomi ****
>
>
>
> Den 16-ventilede Ecotec motor har problemer med
> tandremmens holdbarhed. Vær opmærksom på hvornår
> remmen
> og føringshjulene sidst er udskiftet
>
>
>
> Multidisplayet i instrumentpanelet har den
> indbyggede
> svaghed, at det bliver mere og mere utydeligt, og
> til
> sidst er nærmest ulæseligt
>
>
>
> Samlingen i endedækslet i gearkassen bliver ofte
> pludselig utæt. Det afhjælpes ved at skille
> gearkassen
> ad og tætne den med en flydende pakning som her
>
>
> Opel Vectra model B blev præsenteret i efteråret 1995 og blev
af
> pressen bedømt til at være en virkelig vellykket bil.
> Men var den det også? Nu, godt fire år efter, at Vectra B så
> dagens
> lys, har den vist sig at være en blandet fornøjelse for
ejerne.
> Udover de sædvanlige begynderproblemer, en ny model altid vil
> have,
> synes Vectra at have været ekstraordinært plaget af unoder.
> Det har vist sig, at Vectra ikke er særligt godt rustbeskyttet
> fra
> fabrikken, og det er derfor mere reglen end undtagelsen at
finde
> rust i en bil, som kun er godt tre år gammel. Inden køb af
denne
> model skal man altså sikre sig dels, at der ikke er begyndende
> rust
> i karrosseriet og dels, at bilen har fået en ekstra
> rustbeskyttelse.
> Samtidig med modelskiftet gik Opel over til at bruge en
> vandbaseret
> lak, og den gav en del problemer. Mange Vectra-ejere oplevede,
> at
> lakken sprang af blot ved det mindste stenslag.
> Det gik især ud over mange fronthjelme og forskærme, som
hurtigt
> blev meget medtaget. Opel var i enkelte tilfælde villig til at
> betale for at få rettet fejlen, men alt for mange ejere måtte
> selv
> betale for omlakering.
> God motor
> En anden nyskabelse var Ecotec-motorerne med 16 ventiler.
> Motormæssigt er der ikke de store problemer. Men tandremmen,
som
> sørger for, at der er forbindelse mellem toppen og bunden af
> motoren, har et problem med at holde det lovede antal
kilometer.
> Hvad der helt præcist var galt er stadig en gåde. Men der er
> foretaget en del forbedringer på tandremmen og de hjul, den
> kører
> hen over. Trods forbedringerne får FDMs juridiske og tekniske
> afdelinger stadig mange henvendelser fra medlemmer, som kommer
> ud
> for, at remmen knækker. I de tilfælde, hvor bilen er over fire
> år
> gammel, vil Opel ikke dække udgiften. Her hænger ejerne altså
på
> regningerne, der typisk løber op i 10.000-30.000 kroner.
> Så køber man en brugt Opel med 16 ventilet motor, er det meget
> vigtigt, at man sikrer sig, at både tandremmen og de
tilhørende
> føringshjul er udskiftet. Er der den mindste tvivl om, hvornår
> tandremmen sidst er skiftet, skal den skiftes inden
leveringen.
> Konklusioner
> Modstandsdygtighed overfor rust
> Opel Vectra er ikke blandt de bedste til at modstå rusten i
det
> danske barske klima, og har bilen ikke en supplerende
> rustbeskyttelse, skal man være meget opmærksom på rust.
> Ligeledes skal man være opmærksom på lakken, som ikke er
særlig
> stærk over for stenslag. Stenslag, som ikke bliver repareret,
er
> effektive vinduer for rust.
> Motor/transmission
> Både 1.6, 1.8 og 2.0 versionerne er stærke motorer, men de har
> et
> problem med tandremmen, og det anbefales at denne plus
> føringshjul
> skiftes, hvis der er tvivl om tidspunkt for forrige
udskiftning.
> Man
> skal også være opmærksom på eventuel støj fra de hydrauliske
> ventilspillerumsudlignere. Gearkassen er funktionel og
> slidstærk,
> men har en svag pakning i endedækslet, så man skal være
> opmærksom på
> eventuelt oliespild.
> El-anlæg
> Flere logbogsførere har fået udskiftet multidisplayet inde i
> bilen
> og har haft problemer med centrallåsen. Ligeledes har der
været
> problemer med falske fejlmeldinger på motorstyringen og ABS
> bremsens
> elsystem.
> Undervogn
> Vectra er slem til at give støj fra bagdækkene, som laver det,
> man
> kalder hæl og tå. Det er dækmønstret som rejser sig og giver
> støj.
> Fejlen kan elimineres ved at justere styretøjet.
> Driftsøkonomi
> FDMs logbogsførere melder om udgifter på mellem 15 og 26
øre/km,
> hvilket er rimeligt for en bil i denne størrelse.
> Ting der trækker opad:
> Komfortabel
> Gode køreegenskaber
> Ting der trækker nedad:
> For mange begynderfejl
> Dårlig lak
> Mangelfuld rustbeskyttelse
> Svage tandremme
>
> Af Brian Clausen
>
>