"Thomas Buus Andersen" <t-buusSLET@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:3ff826c6$0$25820$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> henrik wrote:
> > Niels wrote:
>
> > Hej Niels
> >
> > Jeg vil forslå at du smører dine bremsestempler med Siliconefedt
>
> Bare brug det der faktisk hedder "bremsefedt". Det har en underlig sød
duft,
> og det jeg har er noget gult stads, som fedter utrolig meget. Mon ikke det
dur til
> alle bremser.
Kom bremsevædske på dit instrumentglas [NOT!] og erfar at det ikke "bare er
olie":
Plasten hærder kraftigt efter påvirkningen og vil hurtigt fremvise utallige
fine revner og i ekstremfald ligefrem mørne, ligesom at lakerede overflader
ved påvirkning vil boble op som ved brug af "BUMS"-lakfjerner =
Derfor er gummi til brug i bremsesystemer specielt tilpasset lige dette
fluidum, ligesom at det ér tænkeligt at virkningen er dobbeltrettet, og at
"bremsegummi" således ikke kaperer alm. olie og fedt særligt godt. Dette
underbygges af at det ville være enklere at bruge alm. konsistensfedt,
endsige molykote (hvis varmepåvirkningen skulle være argumentet) i stedet
for det omstændige bremsefedt.
Ergo: Bremsefedt må have samme uheldige egenskaber overfor omgivelserne som
bremsevædske har (hvem stiller instrument-glas og tank-lakering til rådighed
for en test?) :-/
Jeg opfatter situationen som at man af nød har måttet klare renoveringen af
semi-veteranen (hvor gammel kan en motorcykel med hydrauliske bremser være?)
v.h.a. lavere rangerende gummiprodukter, som så kræver brug af en
non-aggressiv siliconebaseret bremsevædske, og er det tilfældet vil brug af
bremsefedt kunne være en fejl
Alt i alt er jeg, som også Niels selv, lidt i tvivl omkring sagerne, men
"bare brug løs" kan være en fatal rådgivning
Umiddelbart ville jeg forsøge mig med at smøre alene v.h.a. bremsevædsken!
--
Armand.