> Med EU følger regler der skal overholdes,ja. Men de enkelte lande har
> stadigt lov til at godkende specialmodeller efter specielle regler.
Okay, det er så bare i lille duks danmark at man ikke gør det
> DK har, med de sidste tiltag i den retning, valgt at man nu ikke længere
kan
> eftermontere trykladning, uden at SB kan kræve dokumentation af
emission(en
> 70.000kr måling) og en støjmåling hvis de mener de ikke vil syne bilen.
> Faktiskt er reglerne strammet så meget at man nu kan kræve en støjmåling
> hvis indsugningen og/eller udstødningen ikke længere er den originale
> fabriksmonterede. Hvilket vel i realiteten betyder at mindre end halvdelen
> af dette forums læsere kører i en bil der ikke vil kunne falde på det
krav.
flere synhaller har da en støjmåler. Jeg har endda selv en liggende som er
kalibreret efter en akrediteret standard. Foreskriften for hvorledes støjen
måles er nøje beskrevet i SBI's pdf filer som ligger flere steder på nettet.
> Et TUV godkendt udstødningssystem kan underkendes, medmindre det er
skrevet
> som konstruktiv ændring, hvis vi følger reglerne helt til døren.
Her mangler vi noget som tyskerne har. "Fahrzeugpapir" hvor man kan lave en
"eintragung", altså en tilføjelse til bilen papirer om at bilen er godkendt
med ændringerne.
> I sverige kan man tilsidesætte dette emissionskrav ved bla at betale en
> engangsafgift for emissionen, og UK har jo som bekendt deres bilsyn
beregnet
> på prototypebiler, som man kan komme i nærheden af uden det indebører
> økonomisk ruin.
en rar ting for de der gerne vil lave lidt ekstra
> Både sverige og englang har et system hvor emissionerne testes direkte i
> synshallen. Her i DK er emissionstesteren nøjagtig nok til at underkende
> bilen hvis værdierne er for høje, men ikke nok til at godkende den, uanset
> emisionsværdierne er ok eller ej.
ja det ligger vel uden for prøveassistenternes kompetence at kunne tænke
selv og tage stilling til noget selv.
> I forb. med salget af SB prøver en lille gruppe folk at få indført et lign
> specialsyn i DK, således at det er muligt at få sin bil godkendt med
> konstruktive ændringer, herunder udstødning,knfilter og trykladning. Odds
er
> nok ikke gode, men alternativet er at det er slut med at rode i bil selv.
Denne gruppe har de et link eller hjemmeside?.
Jeg vil ganske seriøst utrolig gerne støtte deres hensigter. Mine biler har
ALDRIG været 100% standard metervare og jeg gruer hver gang for om det også
går godt. Jeg tror der er RIGTIG mange i danmark som har ændret lidt ved
bilerne, jeg læser om mange som har lavet chiptuning og som i princippet
bryder loven fordi det i praksis er totalt umuligt/dyrt at få lovliggjort.
> Heldigvist har SBI indtil videre valgt at tolke reglerne blødt, men det
> hjælper ikke mig hvis jeg endag stryger i en stram SB mand, eller jer for
> den sags skyld. Og nej, i kan ikke bare tage til en anden synshal da
infoen
> fra den stramme SB mand følger med bilen.
Denne stramme SB mand har jeg stødt på et par gang for år tilbage. Hold da
fast hvor han var strid. Min bil blev kasseret fordi jeg ikke havde papir på
mit Ford RS motorsportsrat og han påstod at det var ikke "kollisionssikret".
Remmen hoppede helt af hos ham da jeg påstod at det kunne vel være ligemeget
hvis først mit hovede havde ramt rattet så gjorde det nok ikke den store
forskel for mig alligevel (i en kollision). Som straf brugte han ca. 45 min.
på at checke ALLLT på bilen. Der blev målt afstand mellem forlygterne på min
Ford RS front med 4 lygter, den fik med spidshammeren så man kunne græde.
Den skulle stå med stoppet motor og fuld lys, træde på bremsen, starte
vindusvisker, blinke til siden og så måtte lysstyrken i nærlyset ikke ændre
sig.......hold da k.. hvor han var strid.
> Håber man kan trække udviklingen i retningen af sverige/england. Ellers
> bliver DK skisme snart bilfrit!
Gad egentlig vide hvordan myndighederne ville reagere hvis man satte det
hele på en spids og kørte til en tysk bilinspektion?.
I princippet kan de vel ikke underkende de tyske kontrol ?
--
Tom
Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK