|
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Ny akkumulator Fra : Eliasen |
Dato : 27-12-03 11:27 |
|
Jeg står for at skal skifte batteriet på min Tipo 1.6 ie Sicura fra '95.
Der skal selvfølgelig tages højde for den fysiske plads der er til
batteriet, men jeg kunne samtidig godt tænke mig at der var lidt mere at
gøre med rent forbrugsmæssigt. Den har en del småtterier af ekstraudstyr
monteret (bl.a. to GPS-modtagere med fast strøm, der dog kan afbrydes ved
længere tids parkering). The Million $ Question:
Hvor mange Ah kan man tillade sig at knalde i? Giver det bivirkninger at
installere så "stort" et batteri som jeg kan få?
--
Eliasen
http://www.tomtom-user.dk
eliasen at tomtom-user dot dk
| |
Uffe Ravn (27-12-2003)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Uffe Ravn |
Dato : 27-12-03 11:37 |
|
"Eliasen" <kyskoen@stofanet.dk> skrev
> Giver det bivirkninger at
> installere så "stort" et batteri som jeg kan få?
Ikke udover prisen, vægten, og pladsen i motrorrummet.
Mvjh.
| |
Leonard (27-12-2003)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Leonard |
Dato : 27-12-03 11:54 |
|
"Eliasen" <kyskoen@stofanet.dk> wrote:
>Giver det bivirkninger at
>installere så "stort" et batteri som jeg kan få?
En større akku skal også lades mere, så alt efter hvormeget overskud
der er fra generator og hvor lange ture der køres, så kan det blive
nødvendigt at lade når der holdes stille på en større akku, for at få
det fulde udbytte.
--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/uheld.php
| |
Morten Vinding Niels~ (28-12-2003)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Morten Vinding Niels~ |
Dato : 28-12-03 02:20 |
|
"Leonard" <nospam@invalid.invalid> wrote in message
news:61pquv4gkafafbb1tacfktji0acvb49q06@4ax.com...
> kan det blive
> nødvendigt at lade når der holdes stille på en større akku, for at få
> det fulde udbytte.
> --
> Leonard
Ikke kun for at få det fulde udbytte, en bly-accu skal altid være opladt
ellers stiger syre koncentrationen og levetiden forkortes væsentligt.
Jeg har en gang hørt en tommelfinger regel der sagde at for hver gang man
bund afladte en blyaccu halverede man levetiden.
Så spørgesmålet er: køre du mange, lange nok ture til at du kan få det ladt
ordentligt op?
Hvad generator sidder der i din Tipo?
Jeg kan sige at jeg altid har sværget til Opel orginal vedligeholdelses fri
batterie, indtil sidste gang jeg skiftede, var lidt økonomisk presset og
købte derfor D.O.S billigste accu, "Corona" tror jeg den hedder, kostede
vist lige omkring 200kr og har nu holdt 2-3 år uden problemer overhovedet!
/Morten
Vectra 2,0i med 70Amp generator
| |
![](/images/tree/0.gif) Uffe Ravn (28-12-2003)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Uffe Ravn |
Dato : 28-12-03 03:32 |
|
"Morten Vinding Nielsen" <mvn@guesswhattoremoveimage.dk> skrev
> > kan det blive
> > nødvendigt at lade når der holdes stille på en større akku, for at
få
> > det fulde udbytte.
> Ikke kun for at få det fulde udbytte, en bly-accu skal altid være
opladt
> ellers stiger syre koncentrationen og levetiden forkortes væsentligt.
Ved det samme forbrug som han har nu, vil den større akkumolator være
gennemsntlig bedre opladet end den lille.
Med mindre han ofte aflader den helt og skal have starthjælp.
> Vectra 2,0i med 70Amp generator
Se det er en rigtig god idé
Mvjh.
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Morten Vinding Niels~ (28-12-2003)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Morten Vinding Niels~ |
Dato : 28-12-03 03:53 |
|
"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> wrote in message
news:3fee40ad$0$164$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Ved det samme forbrug som han har nu, vil den større akkumolator være
> gennemsntlig bedre opladet end den lille.
>
> Med mindre han ofte aflader den helt og skal have starthjælp.
>
True.
Det vigtige er bare at han er klar over hvilke konsekvenser et større
batteri har, og især hvad det _ikke_ løser.
> > Vectra 2,0i med 70Amp generator
>
> Se det er en rigtig god idé
>
Tjo det skal du nu nok sige til Opel (den er standard)
/Morten
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Uffe Ravn (28-12-2003)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Uffe Ravn |
Dato : 28-12-03 04:26 |
|
"Morten Vinding Nielsen" <mvn@guesswhattoremoveimage.dk> skrev
> True.
> Det vigtige er bare at han er klar over hvilke konsekvenser et større
> batteri har, og især hvad det _ikke_ løser.
Du er nu svær at blive uenig med.
Mvjh.
| |
![](/images/tree/0.gif) Eliasen (28-12-2003)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Eliasen |
Dato : 28-12-03 10:25 |
|
"Morten Vinding Nielsen" <mvn@guesswhattoremoveimage.dk> wrote in message
news:3fee2fb7$0$27423$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> Så spørgesmålet er: køre du mange, lange nok ture til at du kan få det
ladt
> ordentligt op?
Den kører en tur på en god halv time morgen og aften, så det håber jeg
egentlig er nok. Indimellem får den selvfølgelig længere ture, men det må
være dagligdagen der tæller, går jeg ud fra.
>
> Hvad generator sidder der i din Tipo?
Sådan en rund dims med en stor elastik nede til venstre tror jeg nok. Nej,
ærligt... - jeg aner det ikke.
>
> Jeg kan sige at jeg altid har sværget til Opel orginal vedligeholdelses
fri
> batterie, indtil sidste gang jeg skiftede, var lidt økonomisk presset og
> købte derfor D.O.S billigste accu, "Corona" tror jeg den hedder, kostede
> vist lige omkring 200kr og har nu holdt 2-3 år uden problemer overhovedet!
Kan være jeg må investere igen om kort tid, men jeg kørte i thansen og købte
det de siger der passer til Fiat'en. Et 44Ah til 330 kroner. Nu må jeg se om
det er nok til at holde strømmen. Jeg kan i hvert fald allerede mærke det
når jeg starter.
--
Eliasen
http://www.tomtom-user.dk
eliasen at tomtom-user dot dk
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Morten Vinding Niels~ (28-12-2003)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Morten Vinding Niels~ |
Dato : 28-12-03 23:41 |
|
"Eliasen" <kyskoen@stofanet.dk> wrote in message
news:3feea1b3$0$27311$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
>
> Den kører en tur på en god halv time morgen og aften, så det håber jeg
> egentlig er nok. Indimellem får den selvfølgelig længere ture, men det må
> være dagligdagen der tæller, går jeg ud fra.
>
Det er temmelig sikkert ikke nok til at lade batteriet helt op hvis det er
under halvt afladt.
> Sådan en rund dims med en stor elastik nede til venstre tror jeg nok. Nej,
> ærligt... - jeg aner det ikke.
>
Jeg tænkte ikke så meget på mærket, mere på strøm styrken. På min generator
står der 70Amp tryk på, men jeg tror det står i instruktionsbogen til de
fleste biler
På http:\\ www.dataophug.dk ser det ud til at alle de generatore de har til
Fiat Tipo 1,6er er på 65Amp, så du kan jo regne ud fra det. Husk at en slidt
generator mister lidt effekt og effekten desuden falder med omdrejningerne,
endelig bruges der også strøm til andre ting i bilen end at lade
> Kan være jeg må investere igen om kort tid, men jeg kørte i thansen og
købte
> det de siger der passer til Fiat'en. Et 44Ah til 330 kroner. Nu må jeg se
om
> det er nok til at holde strømmen. Jeg kan i hvert fald allerede mærke det
> når jeg starter.
>
Igen husk på, hvis du jævnligt aflader dit batteri for meget slides det
meget hurtigere.
| |
Uffe Ravn (28-12-2003)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Uffe Ravn |
Dato : 28-12-03 03:26 |
|
"Leonard" <nospam@invalid.invalid> skrev
> >Giver det bivirkninger at
> >installere så "stort" et batteri som jeg kan få?
>
> En større akku skal også lades mere, så alt efter hvormeget overskud
> der er fra generator og hvor lange ture der køres, så kan det blive
> nødvendigt at lade når der holdes stille på en større akku, for at få
> det fulde udbytte.
Hvorfor skal en størrer akku lades mere?
Den skal da lades op med de amperetimer der er tappet af den(plus
energitabet under opladning).
Uanset om akkumulatoren er stor eller ej.
Desuden skal den lades op til samme spænding uanset om amperetimetallet
er stor eller lille.
Hvis det er nødvendigt af efterlade ved stilstand, er det fordi
generatoren er for lille i forhold til forbruget, uanset amperetimetal.
Det er da rigtigt at manden måske har brug for en større genenrator, men
det er da på trods af og ikke på grund af valget af en større
batterkapacitet.
Mvjh.
| |
![](/images/tree/0.gif) alexbo (28-12-2003)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 28-12-03 09:53 |
|
"Uffe Ravn" skrev
> Det er da rigtigt at manden måske har brug for en større genenrator, men
> det er da på trods af og ikke på grund af valget af en større
> batterkapacitet.
Enig, jo mindre generator jo større batteri har man brug for.
Man kan sammenligne med en vandhane og et kar den løber ned i..
Hvis man har en vandhane der giver meget vand, kan man nøjes med et lille
kar, det fyldes hele tiden.
Hvis man har en vandhane der kun giver lidt vand, bør karret være større, så
man en gang imellem kan bruge meget.
Og selv den mindste generator kan lade et stort batteri op, bare det får tid
nok, og man bruger mindre end den lader.
mvh
Alex Christensen
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Morten Fruergaard (28-12-2003)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Morten Fruergaard |
Dato : 28-12-03 11:35 |
|
"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Man kan sammenligne med en vandhane og et kar den løber ned i..
> Hvis man har en vandhane der giver meget vand, kan man nøjes med et lille
> kar, det fyldes hele tiden.
> Hvis man har en vandhane der kun giver lidt vand, bør karret være større,
så
> man en gang imellem kan bruge meget.
Der er blot en ting du ikke har med...
Hullet i karret...
Hvis hullet er stort, har du brug for et stort kar, så der stadig løber vand
ud efter 12 timer.
Men det er rart med 150 Ah...
På min gamle Pajero har jeg en 90 amp generator...
--
Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
--
Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Morten Vinding Niels~ (28-12-2003)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Morten Vinding Niels~ |
Dato : 28-12-03 23:32 |
|
"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> wrote in message
news:bsm6t0$1hrt$1@news.cybercity.dk...
>
> Enig, jo mindre generator jo større batteri har man brug for.
>
Det passer nu ikke helt: Eliasen skrev: "bl.a. to GPS-modtagere med fast
strøm" så der vil en større akku ikke hjælpe noget som helst, med mindre han
lader på den ind i mellem...
/Morten
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) alexbo (28-12-2003)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 28-12-03 23:54 |
|
"Morten Vinding Nielsen" skrev
> Det passer nu ikke helt: Eliasen skrev: "bl.a. to GPS-modtagere med fast
> strøm" så der vil en større akku ikke hjælpe noget som helst, med mindre
han
> lader på den ind i mellem...
Et større batteri vil holde strøm i længere tid, så han har større chance
for at starte når han skal ud af køre, og så er det kun et spørgsmål om at
køre længe nok, når man kører.
Uanset hvilke betingelser elanlægget arbejder under, er det en fordel med
det størst mulige batteri.
mvh
Alex Christensen
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Morten Vinding Niels~ (29-12-2003)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Morten Vinding Niels~ |
Dato : 29-12-03 11:16 |
|
"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> wrote in message
news:bsnpic$1bsl$1@news.cybercity.dk...
>
> "Morten Vinding Nielsen" skrev
>
> > Det passer nu ikke helt: Eliasen skrev: "bl.a. to GPS-modtagere med fast
> > strøm" så der vil en større akku ikke hjælpe noget som helst, med mindre
> han
> > lader på den ind i mellem...
>
> Et større batteri vil holde strøm i længere tid, så han har større chance
> for at starte når han skal ud af køre, og så er det kun et spørgsmål om at
> køre længe nok, når man kører.
> Uanset hvilke betingelser elanlægget arbejder under, er det en fordel med
> det størst mulige batteri.
>
Men nu skrev Eliasen også:
"Den kører en tur på en god halv time morgen og aften, så det håber jeg
egentlig er nok. Indimellem får den selvfølgelig længere ture, men det må
være dagligdagen der tæller, går jeg ud fra."
Altså vil det ikke blive ladt op.
Det er da sandt at der ikke er mange ulemper ved et større batteri, andet en
større selvafladning og højere pris, men det vil altså stadig ikke løse hans
problem.
/Morten
| |
![](/images/tree/0.gif) Leonard (28-12-2003)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Leonard |
Dato : 28-12-03 11:14 |
|
"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> wrote:
>Hvorfor skal en størrer akku lades mere?
Det skal den heller ikke, hvis den ikke udnyttes mere, så du har helt
ret.
--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/uheld.php
| |
|
|