"Moller" <news@molnit.com> wrote in message news:bskb39$t8q$1@sunsite.dk...
>
> "Morten Lange" <morten.lange@postman.dk> skrev i en meddelelse
> news:bsk8mh$dgq7b$1@ID-142696.news.uni-berlin.de...
> > > Sådan et hovedleje tvivler jeg på der er nogen Japaner maskiner
der
> > vil
> > > kunne køre rundt med uden problemer
> >
> > Det har du nok ret i. Jeg sidder lige og tænker: Hvor kommer de kugler
dog
> > fra? Min kører fortrinneligt helt uden kugler i hovedlejerne og jeg tror
> > ikke der kan klemmes nogen ind.
>
> Så vidt jeg er informeret så bruger de fleste Japaner maskiner rulle
> lejer som hovedlejer i stedet for Kugle Lejer, dette skulle ha sine
fordele
> i lavere vægt, og mere kompakt samling, men det er nu mere et gæt fra min
> side af :) så hæng mig endelig ikke op på dette.
>
Ja dit gæt er nu forkert. Man beregner et kugle- eller rulleleje
levetid/bæreevne ud fra bærefladens størrelse/areal. Og hvis man lægger en
kugle på en planflade ses det jo at den træde på et punkt uden areal, kontra
en rulle som jo træder over en linje. Når der kommer tryk på kuglen eller
rullen giver fladen der bliver trådt på efter - de synker nedi den - hvorved
der så er en trædeflades areal, som størrelsen kan udregnes for, og
efterfølgende levetid (eller mangel på samme).
Det ses jo straks at man i lejer til den aktuelle benyttelse vil have flere
ruller i et leje - mindre diameter end kuglerne - og derved større
trædeflade på grund af antallet ud over de større trædeflader for ruller
kontra kugler.
Noget andet er så at kugler/ruller mest siges at have kun 1/10 så stor
friktion som glidelejer, hvilketkan resultere i at krydspinden i
stemplet/plejlstangen forskydes lidt over i den ene side af stemplet for at
stemplet skal stå mere lodret ( ! ) når forbrændingen starter.
Mvh.
Gert Thorgersen
>
> hæhæ, har lige fundet frem til 3 gears fejlen, fuck man, den har jo
ædt
> skifte armen så den er ca. 1-2mm tyndere... og der er også ædt godt af
inde
> ved selve gribe kloen ind til 3 gears tandhjulet...
>
> VH
> Lars Molnit
> MZ ETZ 251 CDi
> Suzuki GSF 1200 S
>
>