/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Hjelm
Fra : Boesen


Dato : 25-12-03 17:29

Hej skal til at købe en hjelm, hvilken skal jeg vælge?
En klaphjelm? Eller en alm?
Hvilke kan i anbefale?
Pris ca.2000kr eller er det for lidt for en god hjelm?

--
Anders Boesen
Aprilia RS125 Extrema
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=465



 
 
Armand (25-12-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 25-12-03 17:47


"Boesen" <AndersboesenXXX@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:3feb102c$0$69994$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej skal til at købe en hjelm, hvilken skal jeg vælge?
> En klaphjelm? Eller en alm?
> Hvilke kan i anbefale?
> Pris ca.2000kr eller er det for lidt for en god hjelm?

- Klaphjelme kan være komfortable for brillebrugere, men vil typisk støje
mere end traditionelle hjelme!
- Klaphjelme er IKKE beregnet til kørsel med åben klap!
- Hjelme bliver ikke bedre(*) p.g.a. prisen, kun mere konfortable og
hidsigere lakeret/udstyret!

Brug vinteren til at få testet hjelme ved en hvilken som helst lejlighed, og
find dén hjelm (mærke/type/str.) der passer dit(!) hovede bedst - I den
forbindelse kan jeg ikke nok anbefale "Hamburger Motorrad-tage" der s.v.j.h.
løber af stablen i weekenden i skellet mellem jan/feb - Det er et
arrangement hvor alt er at finde og der oftetst er masser af messetilbud!!

--
Armand.

(*): "bedre" bør dække primært pasformen



Boesen (25-12-2003)
Kommentar
Fra : Boesen


Dato : 25-12-03 19:04

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:bsf4id$10vs$3@news.cybercity.dk...
> - Hjelme bliver ikke bedre(*) p.g.a. prisen, kun mere konfortable og
> hidsigere lakeret/udstyret!

Vil det sige at hvis man finder sig tilpads i de hjelme fra f.eks. louis til
ca.1000kr så er den lige så sikker som dem til fem dobbelt pris? Eller
næsen?
(Mit hoved er sgu for smukt til at blive smadret )





Anders Houmark (25-12-2003)
Kommentar
Fra : Anders Houmark


Dato : 25-12-03 19:40

Boesen wrote:
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:bsf4id$10vs$3@news.cybercity.dk...
>> - Hjelme bliver ikke bedre(*) p.g.a. prisen, kun mere konfortable og
>> hidsigere lakeret/udstyret!
>
> Vil det sige at hvis man finder sig tilpads i de hjelme fra f.eks.
> louis til ca.1000kr så er den lige så sikker som dem til fem dobbelt
> pris? Eller næsen?
> (Mit hoved er sgu for smukt til at blive smadret )


Jeg vil gætte på, at det er fordi, hjelmene skal være godkendte, og de så
alle er "lige sikre" ved evt. styrt. Forskellen ligger i komforten ved brug,
både støj og om hvor godt hjelmen sidder på hovedet.


--
Anders Houmark
www.AndersH.dk



Jens Jacob Bager Jen~ (25-12-2003)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 25-12-03 20:39

> > Vil det sige at hvis man finder sig tilpads i de hjelme fra f.eks.
> > louis til ca.1000kr så er den lige så sikker som dem til fem dobbelt
> > pris? Eller næsen?

De billige hjelme er "gode nok". Vægten falder dog som hjelmene bliver
dyrere. Jeg har selv en Shoei hjelm model til 2000kr som jeg har brugt i
årevis. Den passer bare rigtig godt, og fordi den passer rigtigt godt er
den også mere lydløs end en hjelm der er for stor.

Det er ikke sikkerheden der er det store parameter for at købe en dyr
hjelm. Det er komfort, udluftning, vægt, farver og ikke mindst mode.

Jens Bager Jensen
CBR 600 og DR 600
Præs for PMC


Press Esc (25-12-2003)
Kommentar
Fra : Press Esc


Dato : 25-12-03 22:21

Du kan få en Kiwi model 320 til 1699,-
og den er af fiber der gør den let, den sidder godt og meget støjdæmpet.
jeg har prøvet en agv til 4000,- og den blev jeg skuffet over i forhold til
den meget billigere Kiwi
jeg har en til mig selv og en til konen, og har ikke fundet nogen bedre!!
en ulempe er at den er stram at få på men så sidder den ellers bare som den
skal.
men jeg skal jo selvfølgelig ikke kunne sige om du også synes om den, men
det tror jeg!


"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
meddelelse news:bsfec9$h7p$1@abbeden.bunk.cc...
> > > Vil det sige at hvis man finder sig tilpads i de hjelme fra f.eks.
> > > louis til ca.1000kr så er den lige så sikker som dem til fem dobbelt
> > > pris? Eller næsen?
>
> De billige hjelme er "gode nok". Vægten falder dog som hjelmene bliver
> dyrere. Jeg har selv en Shoei hjelm model til 2000kr som jeg har brugt i
> årevis. Den passer bare rigtig godt, og fordi den passer rigtigt godt er
> den også mere lydløs end en hjelm der er for stor.
>
> Det er ikke sikkerheden der er det store parameter for at købe en dyr
> hjelm. Det er komfort, udluftning, vægt, farver og ikke mindst mode.
>
> Jens Bager Jensen
> CBR 600 og DR 600
> Præs for PMC
>



Armand (25-12-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 25-12-03 23:35


"Press Esc" <PressEs@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
news:6xIGb.988$MM6.411@news.get2net.dk...
> Du kan få en Kiwi model 320 til 1699,-
> og den er af fiber der gør den let, den sidder godt og meget støjdæmpet.
> jeg har prøvet en agv til 4000,- og den blev jeg skuffet over i forhold
til
> den meget billigere Kiwi............
> men jeg skal jo selvfølgelig ikke kunne sige om du også synes om den, men
> det tror jeg!


Vores kranier er akkurat lige så forskellige af form og størrelse som de
roer bønderne pløjer op af markerne, hvorfor det er svært at rådgive ud fra
egne erfaringer - Andre vil bedyre at deres AGV sidder som støbt, hvorimod
den Kiwi de har prøvet - - - - - -


--
Armand.





Press Esc (26-12-2003)
Kommentar
Fra : Press Esc


Dato : 26-12-03 00:32

Det kunne du vel se jeg mente!!!!

> > men jeg skal jo selvfølgelig ikke kunne sige om du også synes om den

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:bsfosp$1v3d$4@news.cybercity.dk...
>
> "Press Esc" <PressEs@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:6xIGb.988$MM6.411@news.get2net.dk...
> > Du kan få en Kiwi model 320 til 1699,-
> > og den er af fiber der gør den let, den sidder godt og meget støjdæmpet.
> > jeg har prøvet en agv til 4000,- og den blev jeg skuffet over i forhold
> til
> > den meget billigere Kiwi............
> > men jeg skal jo selvfølgelig ikke kunne sige om du også synes om den,
men
> > det tror jeg!
>
>
> Vores kranier er akkurat lige så forskellige af form og størrelse som de
> roer bønderne pløjer op af markerne, hvorfor det er svært at rådgive ud
fra
> egne erfaringer - Andre vil bedyre at deres AGV sidder som støbt, hvorimod
> den Kiwi de har prøvet - - - - - -
>
>
> --
> Armand.
>
>
>
>



Armand (26-12-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 26-12-03 15:31


"Press Esc" <PressEs@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
news:krKGb.1662$B01.886@news.get2net.dk...
>
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:bsfosp$1v3d$4@news.cybercity.dk...
> >
> >
> > Vores kranier er akkurat lige så forskellige af form og størrelse som de
> > roer bønderne pløjer op af markerne, hvorfor det er svært at rådgive ud
> > fra egne erfaringer - Andre vil bedyre at deres AGV sidder som støbt,
> > hvorimod den Kiwi de har prøvet - - - - - -
>
> Det kunne du vel se jeg mente!!!!
> [citat]: "men jeg skal jo selvfølgelig ikke kunne sige om du også synes om
> den"

Hvis du lige fuldførte dit eget citat ["men det tror jeg!"], ville du se
hvad jeg opponerede imod! :-|

--
Armand.






Armand (25-12-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 25-12-03 23:34


"Boesen" <AndersboesenXXX@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:3feb266d$0$69964$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:bsf4id$10vs$3@news.cybercity.dk...
> > - Hjelme bliver ikke bedre(*) p.g.a. prisen, kun mere konfortable og
> > hidsigere lakeret/udstyret!
>
> Vil det sige at hvis man finder sig tilpads i de hjelme fra f.eks. louis
til
> ca.1000kr så er den lige så sikker som dem til fem dobbelt pris? Eller
> næsen?
> (Mit hoved er sgu for smukt til at blive smadret )

En godkendt hjelm er godkendt til den ondeste belastning, og ingen hjelme er
endnu set falde igennem i diverse magaziners tests, ejheller godkendte
plasthjelme :-|
At godkendelsens krav er langt tilstrækkelige ses ud af det faktum f at
ingen fabrikant endnu har skønnet det nødvendigt hhv. givtigt at producere
efter egen højere norm, og derfor vil man fra fabrikant/forhandlers side
heller ikke kunne finde én enenste argumentation for at prisen følger
sikkerheden!!

I disse high-tech tider hvor det ene eksotiske materiale erstatter det
andet, fejlopfatter man ofte yderskallen som den primære crash-dæmper; men
det er i grunden inderhjelmen (á en "flamingo cykelhjelm") der er den der
tager sig af størstedelen af begivenhederne qua energi-absorbtionen fra
nedslaget!
Yderskallen skal kun forhindre givne ydre påvirkninger at slide/trænge
igennem skumplasten og ind til kraniet.
Deraf kan udledes at en hjelm der føles godt at have på og derfor må
formodes at ligge jævnt til omkring ens hovede, vil absorbere energier fra
et givent nedslag bedre end en hjelm der enten er løst siddende eller
pletvis har
hulrum imellem kranie og indehjelm - Ergo: En velsiddende plast-
hjelm kan være langt bedre under crash-brug, end alle andre dyrt lakerede
hjelme i eksotiske materialer og med alskens features, og deri ligger min
opfordring til at teste sig igennem enhver hjelmhylde man kommer til at stå
overfor!!

--
Armand.





Allan Bjerregaard (26-12-2003)
Kommentar
Fra : Allan Bjerregaard


Dato : 26-12-03 11:11


"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:bsfosj$1v3d$3@news.cybercity.dk...
> det er i grunden inderhjelmen (á en "flamingo cykelhjelm") der er den
der
> tager sig af størstedelen af begivenhederne qua energi-absorbtionen fra
> nedslaget!
> Yderskallen skal kun forhindre givne ydre påvirkninger at slide/trænge
> igennem skumplasten og ind til kraniet.

Det er nyt for mig. På DMC-bronzekurser og i div. artikler har jeg hørt og
læst, at man skal kassere sin hjelm, hvis den eksempelvis falder ned på et
hårdt underlag fra et bord eller man lægger hjelmen fra sig på sin mc, og
hjelmen efterfølgende falder ned på asfalten.

Det Armand skriver lyder meget fornuftigt, men som jeg læser det, står det
i direkte modsætning til, hvad jeg tidligere har læst og hørt.

Hvad skal man nu tro???

Allan Bjerregaard
XV1100




Armand (26-12-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 26-12-03 15:37


"Allan Bjerregaard" <abviborg@post12.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3fec0bda$0$29373$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:bsfosj$1v3d$3@news.cybercity.dk...
> > det er i grunden inderhjelmen (á en "flamingo cykelhjelm") der er den
> > der tager sig af størstedelen af begivenhederne qua
energi-absorbtionen
> > fra nedslaget!
> > Yderskallen skal kun forhindre givne ydre påvirkninger at slide/trænge
> > igennem skumplasten og ind til kraniet.
>
> Det er nyt for mig. På DMC-bronzekurser og i div. artikler har jeg hørt
> og læst, at man skal kassere sin hjelm, hvis den eksempelvis falder ned på
et
> hårdt underlag fra et bord eller man lægger hjelmen fra sig på sin mc, og
> hjelmen efterfølgende falder ned på asfalten.
> Det Armand skriver lyder meget fornuftigt, men som jeg læser det, står
> det i direkte modsætning til, hvad jeg tidligere har læst og hørt.

Altså:
Yderskallen er der jo for sin funktions skyld, og derfor skal man ikke køre
rundt med en yderskal der er svækket af tidligere brug endsige tab!

Men:
DMU (Road Racing) godkender hjelme der har været brugt under styrt, alene
igennem en fysisk undersøgelse:
- Drejer en given påvirkning sig kun om ridser i overfladen, formodes
inderhjelmen ikke at have været påvirket i en grad så skumplasten er blevet
sammentrykket og dermed uden funktion ved senere lejlighed!
- Har en given påvirkning medført et slaglignende billede medførende lokal
knust overflade (á slået flager af glasfibers gelcoat), kan hjelmen
alligevel godkendes hvis materialet ikke er svækket i strukturen således at
man med et par tommelfingre formedelst kan fornemme et blødt område(*)!

Selvom jeg er bekendt med DMC's anbefalinger, synes jeg derudfra nok at de
er temmeligt unuancerede!

Jeg har forøvrigt oplevet en hjelm der sad så stramt at (RR-)stævnelægen
ikke kunne pille den af en bevidstløs (=> helt slapppe muskler > munden
åbnede sig blot når man trak op i hjelmen), så alt for stramt skal en hjelm
nu altså heller ikke sidde!!

(*):
Denne mulighed for undersøgelse og godkendelse er til dels umulig på
plasthjelme, hvorfor en komposithjelm hurtigt kan tjene sig ind igen for en
RR-udøver, derved at den ikke bliver konsekvent kasseret!


--
Armand




Jes Vestervang (27-12-2003)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 27-12-03 16:59

Armand wrote:
>
> "Allan Bjerregaard" <abviborg@post12.tele.dk> skrev:
>>
>> Det er nyt for mig. På DMC-bronzekurser og i div. artikler har jeg hørt
>> og læst, at man skal kassere sin hjelm, hvis den eksempelvis falder ned
>> på et hårdt underlag fra et bord eller man lægger hjelmen fra sig på sin
>> mc, og hjelmen efterfølgende falder ned på asfalten.

> Altså:
> Yderskallen er der jo for sin funktions skyld, og derfor skal man ikke
> køre rundt med en yderskal der er svækket af tidligere brug endsige tab!

Ved et slag, vil yderskallen vel også give sig, så 'flamingoen' komprimeres.
Da 'flamingoen' ikke udvides igen, vil det vel også begrænse den mængde
energi det kan absorbere en anden gang.

Det minder mig om de båtnakker man ofte ser til træf, som både kaster med
deres hjelme (ind i telte etc.) og sidder på dem :-/
--
mvh Jes Vestervang

Armand (27-12-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 27-12-03 19:19


"Jes Vestervang" <jes@royal.flof.dk> skrev i en meddelelse
news:vqm0c1-491.ln1@svedig-gnu.fake...
> Armand wrote:
> >
> > "Allan Bjerregaard" <abviborg@post12.tele.dk> skrev:
> >>
> >> Det er nyt for mig. På DMC-bronzekurser og i div. artikler har jeg
> >> hørt og læst, at man skal kassere sin hjelm, hvis den eksempelvis
falder
> >> ned på et hårdt underlag fra et bord eller man lægger hjelmen fra sig

> >> sin mc, og hjelmen efterfølgende falder ned på asfalten.
>
> > Altså:
> > Yderskallen er der jo for sin funktions skyld, og derfor skal man ikke
> > køre rundt med en yderskal der er svækket af tidligere brug endsige tab!
>
> Ved et slag, vil yderskallen vel også give sig, så 'flamingoen'
> komprimeres. Da 'flamingoen' ikke udvides igen, vil det vel også begrænse
den
> mængde energi det kan absorbere en anden gang.

En komposithjelm kan ikke have været trykket ind så inderhjelmen er blevet
komprimeret, uden at man efterfølgende vil kunne mærke et "soft spot" i
skallen!
Med plasthjelme er det derimod mere kryptisk!

--
Armand.





Jes Vestervang (29-12-2003)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 29-12-03 15:35

Armand wrote:
>
> "Jes Vestervang" <jes@royal.flof.dk> skrev:
>> Armand wrote:
>> >
>> > "Allan Bjerregaard" <abviborg@post12.tele.dk> skrev:
>> >>
>> >> Det er nyt for mig. På DMC-bronzekurser og i div. artikler har jeg
>> >> hørt og læst, at man skal kassere sin hjelm, hvis den eksempelvis
> falder
>> >> ned på et hårdt underlag fra et bord eller man lægger hjelmen fra
>> >> sig
> på
>> >> sin mc, og hjelmen efterfølgende falder ned på asfalten.
>> > Altså:
>> > Yderskallen er der jo for sin funktions skyld, og derfor skal man ikke
>> > køre rundt med en yderskal der er svækket af tidligere brug endsige
>> > tab!
>>
>> Ved et slag, vil yderskallen vel også give sig, så 'flamingoen'
>> komprimeres. Da 'flamingoen' ikke udvides igen, vil det vel også begrænse
> den
>> mængde energi det kan absorbere en anden gang.

OE-quoting, når det er bedst^^^^ :-/

> En komposithjelm kan ikke have været trykket ind så inderhjelmen er blevet
> komprimeret, uden at man efterfølgende vil kunne mærke et "soft spot" i
> skallen!

Ok, det var jeg ikke klar over.

> Med plasthjelme er det derimod mere kryptisk!

Jep, og det er vel næsten grund nok til at boykotte dem :-| Man kan jo
alligevel få en fiberkomposithjelm til en god tusse.
--
mvh Jes Vestervang

Morten Jensen (26-12-2003)
Kommentar
Fra : Morten Jensen


Dato : 26-12-03 09:19

Jaa det er jo det med støjen der er så lumsk. Hvordan skal man nogensinde
kunne teste, hvordan en hjelm er under kørslen, når man står i en butik og
prøver? Jeg selv har en fin hjelm, der sidder godt, men den larmer meget.
Alt for meget! Uden ørepropper kan jeg ikke køre med den. Sidst på denne
sæson fandt jeg ud, at at hvis jeg sidder helt ret, så hjelmen har en
position, som hvis den stod på et bord, så er den helt lydløs! Men det er jo
ikke så rart at køre sådan i længere tid...
-m0rt3n zrx1100



Jes Vestervang (27-12-2003)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 27-12-03 16:54

Morten Jensen wrote:

> Jaa det er jo det med støjen der er så lumsk. Hvordan skal man nogensinde
> kunne teste, hvordan en hjelm er under kørslen, når man står i en butik og
> prøver?

Hos Leo Mortensen i Gludsted <http://www.leomortensen.dk>, fik jeg da lov
til at prøvekøre et par hjelme, helt uden problemer.
--
mvh Jes Vestervang

henrik (26-12-2003)
Kommentar
Fra : henrik


Dato : 26-12-03 00:54

Boesen wrote:

> Hej skal til at købe en hjelm, hvilken skal jeg vælge?
> En klaphjelm? Eller en alm?
> Hvilke kan i anbefale?
> Pris ca.2000kr eller er det for lidt for en god hjelm?


Den der passer bedst til DIT hoved ...
Dvs. Du er nød til at prøve en masse forskellige mærker 5-15 stk.
Så kan du jo altid bestille den i Tyskland når du har fundet en der passer
perfekt.
P.S. Klaphat er for gamle mænd !!!



brian/hon 750 (26-12-2003)
Kommentar
Fra : brian/hon 750


Dato : 26-12-03 10:37

Og til dem der ikke gider at kvadre 2 sæt briller pr.sæson

--
MVH Brian /hon750 der har klaphat pga. briller
fjern" FJERN" i mail adresse
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=241









"henrik" <aa@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:bsftae$gqc$1@abbeden.bunk.cc...
> Boesen wrote:
>
> > Hej skal til at købe en hjelm, hvilken skal jeg vælge?
> > En klaphjelm? Eller en alm?
> > Hvilke kan i anbefale?
> > Pris ca.2000kr eller er det for lidt for en god hjelm?
>
>
> Den der passer bedst til DIT hoved ...
> Dvs. Du er nød til at prøve en masse forskellige mærker 5-15 stk.
> Så kan du jo altid bestille den i Tyskland når du har fundet en der passer
> perfekt.
> P.S. Klaphat er for gamle mænd !!!
>
>



Jes Vestervang (27-12-2003)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 27-12-03 16:53

brian/hon 750 wrote:

> Og til dem der ikke gider at kvadre 2 sæt briller pr.sæson

Jeg har nu kørt mc i 3½ sæson med briller og almindelig hjelm, helt uden
problemer. Det handler bare om undgå at ligge brillerne fra sig: Jeg tager
bare brillerne af med den ene hånd, og hjelmen af med den anden - og
omvendt, når den skal på igen

Måden du citerer på gør det svært at følge tråden - læs lige lidt her:
<http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>
--
mvh Jes Vestervang

Anders Houmark (27-12-2003)
Kommentar
Fra : Anders Houmark


Dato : 27-12-03 21:40

Jes Vestervang wrote:
> brian/hon 750 wrote:
>
>> Og til dem der ikke gider at kvadre 2 sæt briller pr.sæson
>
> Jeg har nu kørt mc i 3½ sæson med briller og almindelig hjelm, helt
> uden problemer. Det handler bare om undgå at ligge brillerne fra sig:
> Jeg tager bare brillerne af med den ene hånd, og hjelmen af med den
> anden - og omvendt, når den skal på igen

Jeg har brugt briller i de ~2 år jeg kørte på knallert, og har gjort på
næsten samme måde som dig.. Dog tager jeg hjelmen på så den dækker ned til
ørene, så tager jeg brillerne af og holder dem i den ene hånd, og trækker
hjelmen ned med den anden.. Så kan man lirke brillerne på med begge hænder,
og dernæst spænde :)..

.... Men jeg gruer for den dag en bi eller hveps finder vej op i hjelmen..
med brillerne på, er det desværre ikke bare liiige at hive hjelmen af i en
fart ;-/


--
Anders Houmark
www.AndersH.dk



Jes Vestervang (28-12-2003)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 28-12-03 14:14

Anders Houmark wrote:

> Jes Vestervang wrote:
>> brian/hon 750 wrote:
>>
>>> Og til dem der ikke gider at kvadre 2 sæt briller pr.sæson
>>
>> Jeg har nu kørt mc i 3½ sæson med briller og almindelig hjelm, helt
>> uden problemer.
>
> Jeg har brugt briller i de ~2 år jeg kørte på knallert, og har gjort på
> næsten samme måde som dig.. Dog tager jeg hjelmen på så den dækker ned til
> ørene, så tager jeg brillerne af og holder dem i den ene hånd, og trækker
> hjelmen ned med den anden.. Så kan man lirke brillerne på med begge
> hænder, og dernæst spænde :)..

Det er egentlig også sådan jeg gør, når den skal på... Doh!

> ... Men jeg gruer for den dag en bi eller hveps finder vej op i hjelmen..
> med brillerne på, er det desværre ikke bare liiige at hive hjelmen af i en
> fart ;-/

Ja, der er det nok lidt træls, men det er jo heldigvis ikke noget der sker
dagligt
--
mvh Jes Vestervang

Ib Jakobsen (28-12-2003)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 28-12-03 01:09

Jes Vestervang wrote:

> Jeg har nu kørt mc i 3½ sæson med briller og almindelig hjelm, helt uden
> problemer. Det handler bare om undgå at ligge brillerne fra sig:

Sig det ikke. Mine solbriller lagde ved siden af hjelm og handsker på
Kildebjerg. Kom først i tanke om den efter et par kilometer.

> Jeg tager bare brillerne af med den ene hånd, og hjelmen af med den anden -
> og
> omvendt, når den skal på igen

God rutine. Men kan du tage hjelmen af med en hånd, er den så ikke for løs?.




--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen



Jes Vestervang (29-12-2003)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 29-12-03 15:31

Ib Jakobsen wrote:

> God rutine. Men kan du tage hjelmen af med en hånd, er den så ikke for
> løs?.

Næh, det tror jeg ikke, jeg tager bare rimeligt godt fat i den (i
hagestykket) Der er jo nok også forskel på, hvor lette forskellige
hjelme er at hive af.
--
mvh Jes Vestervang

Ib Jakobsen (29-12-2003)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 29-12-03 17:28

Jes Vestervang wrote:

> Næh, det tror jeg ikke, jeg tager bare rimeligt godt fat i den (i
> hagestykket) Der er jo nok også forskel på, hvor lette forskellige
> hjelme er at hive af.

.....Eller hvor store flyveører man har. Der er nok der jeg har problemet
hvis jeg tager den af på den måde.




--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen



Peter Hansen (26-12-2003)
Kommentar
Fra : Peter Hansen


Dato : 26-12-03 02:35


> Pris ca.2000kr eller er det for lidt for en god hjelm?

Tvivler lidt på visiret på de "billige" hjelme kan nappe en sten med 110
km/t eller højere fart
Hvilket efter min mening også er noget man skal se efter.




anders majland (31-12-2003)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 31-12-03 10:36

> Tvivler lidt på visiret på de "billige" hjelme kan nappe en sten med
> 110 km/t eller højere fart
> Hvilket efter min mening også er noget man skal se efter.

Det kan det på min nolan n100 klaphjelm. Dvs jeg ved ikke helt hvad
hastigheden og vægten var af stenen men det gav et gevaldigt knald og
resulterede i en 3-4cm lang og temmelig dyb ridse.


--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177600
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409240
Brugere : 218889

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste