> en Aprilla RS125. Den er fra 98 og har gået 5000km
> Kan man få lidt mere kraft ud af den
Hej Anders
Først skal vi lige have slået fast, at det ikke er en kallert du har købt.
Knallerter er bygget til at køre 70-90km/t, og derefter droslet på
forskellige, temmeligt simple, måder, så de i Danmark kan køre 30-45km/t.
Man kan på knallerter med stor succes fjerne eller omgå droslinjen og vinde
hele eller dele af den originale tophastighed (effekt) igen ret let. Faktisk
så let, at enhver frisk dreng på 16 år kan triksne. Der er så meget at
hente, at selv om man laver et dårligt stykke arbejde og ikke formår at
justere/matche karburator, motor og udstødning, så vindes der
tophastighed/effekt alligevel.
En motorcykel er ikke droslet vel leveringen i dk som en knallert er. Den er
udstyret med den "gode tuncylinder med de mange skyllekanaler", den "rigtige
effektpotte, med de rigtige resonans frekvenser" der passer til "den store
tun karburator".
Man kan ikke bore en plompe ud i cylindren og få en RS125 til at køre
dobbelt så hurtigt. En RS 125 er har dog nogle få restiktioner fra fabrikken
af. Den ligger under for nogle støj og emmisionskrav, og den er ikke større
end 125ccm. Man kan få et Polini 156ccm kubik cylinder og stempel til den
for ca 2000kr. Men før du begynder at savle, så husk lige dette. På en
knallert er den originale cylinder droslet, og arbejder slet ikke i det
rette omdrejningsområde som udstødningen er justeret ind til. Karburatoren
kan være for lille eller dyser forkert ind. Alt er "skævt" når man får den
fra forhandleren. Hver enkelt justering som peger i retning af den rigtige
indstillen har en stor effekt.
På en RS 125 passer det hele sammen, og er optimeret til hinanden fra
starten. Den 156cc cylinderkit giver ikke noget særligt selv om der en
kubikforøgelse på 25%. Det er fordi at udstødning og karburator stadig
passer bedst til det "originale 125cc tun". Hvis man lavede en rigtig 156cc
effektpotte og justerede karburatoren og luftfilterkassen ind til de 156cc
ville man kunne hive en effektforøgelse ud af Poloni cylinderen som matcher
kubikforøgelsen (25%), men det er næsten umuligt for menigmand.
En højtydende totaks motor er meget følsom over for dårlig justering. Er alt
justeret efter bogen, går de som raketter, og hvis noget er lidt ude af
justering, så går de af lort, brænderhul i stemplerne eller sætter sig
(spørg de lokale knallerdrenge for info her
). Det er en balancegang på
en knivsæg. Hvis en 4-taksmotor er ude af justering kører den alligevel. De
går måske ikke så godt, eller benzinøkonomien bliver dårligere, men den
kører, og den brænder sjældent sammen. Til gengæld yder de også det halve
pr. kubik cm. end en totakter (ca.).
Det jeg ville sørge for, hvis jeg ejede en RS 125, var at alt var justeret
100% ind. Jeg ville skaffe mig en værkstedsmaual, og kigge på service
intervallerne. Jeg ved ikke om en RS 125 udstødningsventil har tendens til
at sætte sig, men det er noget der ofte skal renses, kan jeg høre på 2
taktsfolket her i gruppen.
Hvis den kun har gået 5000km har den nok de originale Dragon dæk på endnu.
De er over 5 år gamle, og er ved at blive gamle, hårde og skæve. Prøv f.eks.
at se efter revner i bunden af rillerne i fordækket. Lad være med at sætte
bredere dæk på end de originale fordi det går ud over dækkets profil og
dermed cyklens svingegenskaber. Jo bredere dækket er jo sværere er den at
smide rundt i sving. Desuden giver overbrede dæk meget lodrette dæksider du
umuligt kan slide til kanten. Bemærk! Dækket bliver altså ikke særligt meget
bredere, men mere "ballon agtigt" med alt for brede dæk.
En RS 125 kører med følgende dækstørrelser: 110/70-17 og 150/60-17. Sportec
M1, Pilot Sport og D208 er gode, moderne valg til en sportsmaskine i RS125
kaliber.
Hos
www.reifenversand.com koster et sæt dæk meget mindre end i dk. Porto
dernede fra er ca 100kr. Du vi opdage det er meget billigere at handle over
nettet end købe det hos en forhandler. Hvis du kommer med fælgene og dækkene
løst, monterer de dem for en 150kr pr. fælg hos f.eks Scan-X på Artellerivej
på Amager. Bemærk københavnerriet ved at forvente du også bor i
storkøbenhavnsområdet. På
http://www.pmc.dk/daekguide.htm er der en guide
med hvordan man bestiller hos Reifenversand.
Lige en sidste ting: Hold den i powerbandet. En totakter går bedst mest
økonomisk og kokser mindst til hvis man holder den i det område hvor den
laver mest effekt. På en RS125 betyder det at du skal holde den over 7000rpm
hele tiden. Det larmer en smule, men en bruger en del minde totaksolie her,
og fedter/kosker ikke så hurtigt til.
Links til gode steder at handle ind:
http://centroricambi.de/index.html RS125 reservedele og sliddele
http://www.geiwiz.de/ RS125 reservedele og sliddele
http://www.louis.de/ Tøj og sliddele
www.reifenversand.com/test dæk
http://www.motorradtechnik.de/ dæk
--
Mojn Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
Træt af spam -> nospam.dkfritidmotorcykel.dk