"Peter G C" <peter@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse
news:3fe83995$0$27400$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> "phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> news:3fe60416$0$29380$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> [klip]
>
> > Har du fået forklaret hvordan det kan lade sig gøre at få bilen til at
> køre
> > længere på literen?
>
> Det kan han nok ikke - det er vel kun specialister der kan forklare det?
Jeg har snakket med Bosch i Esbjerg - der var ingen der der kunne forklare
det ;)
> > 12% er relativt langt.
>
> Er det?
Ja. Prøv at køre en given strækning i din bil med en bestemt hastighed - og
kør så den samme strækning på samme tid og spar så 12% i brændstof. Temmelig
umuligt, også selv om du i mellemtiden har fået en tuningschip monteret.
> > Eksempelvis er det min erfaring at en Golf 3 TDI
> > 110HK kører 17,5% længere på literen end en Golf 2 GTD ved 100 km/t.
Skal
> > man så lægge yderligere 12% oveni .... jeg mener ikke det er realistisk.
>
> Nå - og?
Jeg kan godt se advokaten har nogle rigtig gode argumenter der. Jeg kan så
modargumentere at den af grundene til at økonomien er så god på TDI´eren er
at den kører med omkring 20% laverer omdrejninger end GTD´eren ;)
> > Hvordan kan en motor kræve mindre diesel ved kørsel ud af landevejen
blot
> > fordi den er chippet (fordi jeg mener ikke det er muligt at spare 12% i
> > brændstoføkonomi som følge af et bedre moment). Og i det øjeblik du
> udnytter
> > det bedre moment ud over standardmomentet koster det brændstof!
>
> Det er ganske sædvanligt, at en box eller chip giver bedre
brændstoføkonomi.
> Se f.eks.
http://www.fgamotorsport.dk/modeloversigt.htm:
Lige netop på den side står der intet om forbedring af brændstoføkonomi i
forbindelse med boks/chip. Og der er også ret mange chip-sælgere som _ikke_
bruger forbedret forbrug som argument for at man skal købe en chip.
> "En fynbo (kunden ønsker at være anonym p.g.a. forholdet til sin
forhandler)
> har lavet lidt forskellige tests på en Peugeot 406 HDi."
>
> Tjek de procentuelle forbedringer i brændstoføkonomien.
Nu kan jeg ikke finde det sted du tilsyneladende henviser til i ovenstående
internetadresse. Det nærmeste bokstuning kommer bedre brændstoføkonomi er:
a.. Man opnår en forbedring af forbruget hvis man kører på samme måde med
boksen monteret som man gjorde før.
Hvis man kører på samme måde som før, så er den eneste måde for mig at se en
forbedring af brændstoføkonomien at chippen også nedsætter friktionen i
motor eller karossen. Men kan en chip det?
> > Ganske vist kan man accellerere under laver omdrejninger (tidligere
> > gearskift), men jeg kan se, når jeg tilslutter mit interface til
udlæsning
> > af data fra motoren, at det ikke er gratis at træde speederen ned, ej
> heller
> > ved lave omdrejninger.
> >
> > Såhh hvordan fremkommer de 12% lige?
>
> Han har sgu nok målt det......
Lige som dem der begynder at køre Nitro 3000 (what ever), og som også lige
får en forbedring af brændstoføkonomien?
Eller dem der får en chip monteret tilfældigvis lige samtidig med at man
begynder at køre sommerdiesel (det kan godt forklare de 12% selv om
forbruget efter min erfaring i den forbindelse falder lidt mindre).
Jeg kunne forstå det hvis man fik gearet bilen om samtidig, som jeg gjorde i
sin tid med min GTD´er ... men det gør man ikke mere (i hvert til fælde ikke
med VW og mig bekendt heller ikke med andre).
Jeg tror bare ikke en meter på det.
--
Per, Esbjerg