> Min mormor er dybt ulykkelig.
Det kan vi jo ikke have...
[snip]
> beholderen. Hun havde den så på værksted , hvor de har konstateret, at
> toppakningen er gået.
>
> Bilen er købt brugt hos en Aut. Mazda forhandler, indenfor bilens første 2
> år, og det er knap 1½ år siden bilen er købt af min mormor, altså er vi
inde
> i andet år af "garanti" perioden, hvor man selv skal løfte bevisbyrden.
Husk at der er tale om en reklamationsret, ikke en garanti. Med mindre
naturligvis at der stadig er fabriksgaranti på dytten, men i så fald ville
der jo ikke være noget problem. Reklamationsretten har man på problemer der
opstår indenfor de første 2 år efter en handel der er indgået efter
1/1-2002. Men alt det lader det til du godt ved, så det vil jeg ikke træde
mere i.
> Men problemet er, at bilen kun har gået 36.000km, og jeg mener ikke, at en
> toppakning uden videre går ved 36.000km! Nu kender jeg min
mormor(underligt
> hva?) , og den bliver ikke kørt vildt på nogen måde, og heller ej varm
> ifølge hende.
Men hvor mange km har hun kørt i den? Det er formentlig ikke ret mange
(<6.000), hvilket fortæller at der sandsynligvis var et problem allerede ved
overtagelsen. Du har helt ret i, at med mindre bilen har fået kolde tæsk,
eller der har været en fejl fra ny, så går en toppakning ikke indenfor de
første 36.000 km... Det er formentlig ikke din mormor der har tæsket bilen,
men på den anden side, hvem siger den ikke har været lånt ud?
>
> Hvordan står man i en situation omkring en garanti sag, som sælger bør stå
> for? På værkstedet (andet end hvor hun handlede bilen), anslog de at det
> ville koste 4700kr at skifte den.
Som du fremstiller sagen, mener jeg at sælger klart bør dække udgifterne.
Men nu har jeg desværre alt for meget erfaring med jura, der i princippet
bakker mig op, men i praksis ikke kan bruges til en sk.., så realistisk set
ville jeg måske forvente at man kunne skanne sig til at deles passende om
udgiften. Mazdaforhandlere ved jo normalt godt hvad god service er i
forbindelse med garantisager

Men start da med at lade sælger-værkstedet
kigge på sagen, og lad dem komme med et udspil.
Held & lykke med det!
Michael