Hej.....
"Bjørn" <bjorn[at]opelpower.dk> wrote in message
news:3fe158e1$0$29351$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hej gruppe,
>
> En bekendt har lidt problemer med sporsikkerheden på sin Calibra, ved
> meget høje hastigheder.
> Den er original i udformningen (Hellere ladetryk en spoilere)
> nyt sænkningssæt 30mm (Apex), nye gasdæmpere(Monroe), 6x16 alu.
> Sporet med al den elektronik og laser der fåes.
> Mange eksperimenter med dæktryk, helt op til eksplotionsgrænsen.
> Kvalitetsdæk med Z markering (270km/t). Dækkene er svjh 205/50 el. 205/55.
> Nye styre/bærekugler/tandstang.
> Ved hastigheder over 220 km/t kræver det en fast hånd og
> mange justeringer på rattet for at holde retningen.
> Han ved godt at 19" fælge med en lav dækprofil vil hjælpe og er villig til
> at "style" med en "frontspoilerlæbe".
> Den er dog alt for levende til at det ikke kan blive bedre, uden
> voldspoilere og
> møllehjul.
>
> Der er overvejet at skifte gummibøsningerne i undervogn fra shore 60 til
> shore 95.
Dit problem kunne lyde, som om det er en smule betinget af aerodynamik, men
det har jeg lidt svært ved at forestille mig er det eneste problem. Jeg har
kørt noget hurtigere end 220 km/t i biler, som ud over motor, kun havde fået
lavet undervogn. Jeg tror heller ikke det er nødvendigt at gå på 19" hjul,
for at kurere problemet. I raceren har vi flere gange kørt 200 km/t på
195/60R15 gadedæk uden antydninger af instabilliteter....
For det første :
Brug kun fabriksangvelserne af sporing, camber osv. som vejledende. Bilen er
sænket og gjort stivere, så det er ret sikkert at ingen af værdierne i
værkstedets manualer passer længere. Jeg ville f.eks. give mere toe-out på
en forhjulstrukket, tunet bil, pga. de større "fremadrettede" kræfter, hvis
den bare skal køre ligeud......
En grundregel er, at udbøjninger & bevægelser andre steder end i fjedre &
dæmpere er skidt, fordi det efterlader meget lidt kontrol over, om
affjedringen eller karosseriet arbejder.
Derfor vil nylonbøsninger (Eller en bly-bronze legering!), tårnstivere,
sikkerhedsbur osv. alle hjælpe til med at det kun er affjedringen, som
arbejder. Fra shore 60 --> 95 sker der sikkert en forbedring, men det _er_
altså bedre at "tage sig i skridtet fuldt ud" fordi kræfterne er meget
store....
Jeg tror der er et misforhold mellem fjedre & dæmpere, som du af Jan Motor
vil få at vide at du skal teste dig frem til. "Ud på racerbanen, op i fart,
mærk efter hvodan det føles, lav _een_ justering og kør igen ud på
racerbanen"..... Det er altså med andre ord meget vigtigt at han enten har
købt et færdigt testet kit, eller også har brugt de ekstra skillinger på at
få noget, som er justerbart. Samtidigt skal der også være penge til at teste
for......
Hvis bilen kun skal kunne køre stærkt ligeud, ville jeg ud over at justere
på dæmperne også prøve at slække krængningsstabilisatoren. Hvis den ikke er
justerbar, kan han modificere den, og jeg kan sagtens bidrage til
beregninger af hvor meget gods han skal fjerne, hvis i kan finde ud af, hvor
meget i vil slække den af. Betingelsen er, at jeg får nogle tilbagemeldinger
> Han vil forfærdelig gerne i kontakt med en person, der sætter undervogne
på
> DTC vogne - og helst i Jylland :)
Der er ikke nogen, som skruer på undervogne der vil ud med vigtige fif, ud
over grundreglerne, medmindre det drejer sig om biler der ikke længere er i
konkurrence. Husk også at det kun er "grundreglerne" der kan bruges ifm.
opsætning af en bil uden bur, fordi en DTC-racer er _meget_ stiv.
Vinkeldrejningen på langs af et karosseri, som fastholdes i rammerne er
under 1 grad, for et påtryk moment på 10kNm iflg. Ole Ingemann, så det er
ikke kun på grund af sikkerheden, at der bliver brugt meget energi på at
designe et bur.
Mvh. Mikael Kristiansen