"Jesper Meincke" <nospamJMH@danfoss.com> skrev i en meddelelse
news:bqmo8f$lhu$1@abbeden.bunk.cc...
> Hvad kræves der for at skifte en foring i en 1cyl, 4takter. Jeg har
> påtænkt en kubikforøgelse fra 600-660ccm. Jeg køber et komplet bigbore
Øheeh :-/
Jeg går ud fra at det drejer sig om en Yamaha XT-motor (som også findes i
SRX 6 hhv. SZR 660, og for at spare sig for en eller simpel udregning, så er
det enkelt at læse på disses spec's:
De har samme slaglængde, og hvor 600'eren har en boring på 95mm har 660'eren
100mm. Med andre ord så skal cylinderen bores 5mm op og mon ikke at den
originale foring kan klare dét :-/
Hvis det omtalte big bore kit er så komplet som du skriver følger der
velsagtens en større foring med hvis det er nødvendigt :-/
Noget andet er at der burde være rigeligt med ophugsstumper at finde, især
syd for grænsen, og et 660-cylinderkit skulle kunne glide på 600-motoren.
prisen for et sådant ligger velsagtens meget nær hvad et big-bore kit
koster, og så sparer man sig ulejligheden med opboringen samt en given
udskiftning af foringen!
Noget helt tredie er at det næppe kan svare sig, derved at der kun er
fønøjelsesværdi ved en sådan opgradering, pengene er spildt, derved at
modellen næppe kan sælges dyrere p.g.a. opboringen. Faktisk kan man risikere
at køberpotentialet indskrænkes gevaldigt derved at dem der vil have en
(komplet) 660'er køber en sådan, mens dem der sigter mod en 600'er vil
frygte den opborede motors tilstand
Hvis du vurderer hvad det vil koste dig netto at lave en byttehandel med en
660'er idag og efterfølgende sælger om to år, og sætter det op imod hvad du
bruger på big-bore kittet (alt incl.) og efterfølgende sælger om to år, så
tror jeg at regnestykker går nær op - Og hvorfor så køre rundt på en gammel
"pumpet" 600 i mellemtiden!?
--
Armand.