Per Beer Hansen <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3fd0457a$0$171$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Pcman wrote:
> > Hej dfb.
> > Jeg fandt denne her artikel i ekstra bladet idag.
> > Bare det var mig der fik lov til at prøve en tur i sådan et gammelt
> > monster:
>
> Bilen blev "født" med en "kun" 18 liters maskine fra Fiat (i 1908).
> Efter at John Duff i 1922 havde et "mindre" motor-havari, på Brooklands
> banen i England (den ene cylinder fløj simpelthen af (og opad), og rev det
> meste af det omkringsiddende "tingeltangel" med sig), blev vognen sat lidt
i
> baggrunden.
Man kan godt forestille sig, hvor voldsomt dette havari har været.
> Ernest Eldridge købte dog vognen, med henblik på istandsættelse så han
kunne
> bruge den i rekord forsøg.
> Han syntes dog at motoren var en anelse for lille, så han udskiftede den
> oprindelige 4 cyl. 18 L maskine med den omtalte 6 cyl. 21,7 L motor,
> Eldridge modificerede selv topstykket til 4 ventil teknink i stedet for 2.
> Samtidigt blev chassiet forlænget (vistnok med dele fra en gammel London
> bus).
Imponerende hjemmetuning i betragtning af, at det er 80 år siden.
> I 1924 blev den så "sluppet løs", og den satte umiddelbart en ny
> hastighedsrekord, 143.26mph, i Arpajon, Frankrig.
> Umiddelbart efter (inden for samme uge) blev hans rekord dog slået af René
> Thomas i en V12 Delage som kørte 143.309mph.
> Eldridge forsøgte så endnu engang, og det lykkedes ham at køre 146.013mph,
> så han slog rekorden igen.
Utroligt!
> Mephistopheles skulle efter flere øjenvidne beretninger have været meget
> svær at styre, og Eldridge måtte bruge hele vejens bredde i sit rekord
> forsøg.
Lyder lidt som dnn Ford Granada på 3 liter jeg engang havde. Den fyldte også
godt når der blev sparket til den. He, jeg skulle ikke nyde noget af, at
skulle lave noget rekordforsøg i sådan en kasse.
Mvh
Jarl
pcman.dk
> Mvh Per
>
www.perbeer.ninja.dk
> Masser af Formel 1 + motorsports videoer
>
>