Hej
Torsdag eftermiddag pakkede vi bilen (Fiat Brava 1.6sx) og futtede fra
Vejle til et sommerhus 20km fra Ebeltoft for at holde en forlænget
weekend sammen med min søn på nu 3 mdr.
Da vi så kørte af motorvejen for at dreje af mod Hadsten, begyndte
lampen for fejl i indsprøjtningsanlægget at lyse. Den har gjort det
før for 1 år siden, men kun en times tid en morgen og uden man i
øvrigt kunne mærke noget i bilen. Denne gang var det anderledes.
Efter et par km's kørsel begyndte den at trække voldsomt dårligt og -
hedder det vist i fagsproget - tretaktede. Vi besluttede os for at
blive ved med at køre, da vi mente, at vi var relativt tæt på
sommerhuset. 35km senere var vi der så!
Fredag morgen fik vi fat i en Fiat-mekaniker i Ebeltoft, som egentlig
ikke kunne nå at kigge på bilen, men som var godhjertet og godt ville
hjælpe alligevel.
Jeg har selv hørt lidt om, at dyserne skal renses i Fiat'en, hvis man
ikke kører så meget i den, og dette skød Værkføreren det også til at
være, så det var ikke en større reperation.
6 timer senere havde han skiftet 2 indsprøjtningsdyser, som han
fortalte der var rust (!!!) i. Desuden havde han tjekket hele systemet
igennem.
Vi måtte af med 3500,- for postyret, og ifølge mekanikeren var det
nærmest nettopriser set i forhold til, hvor meget tid det havde kostet
dem.
Hvad dette her handler om? Tjoeh, en lille historie samt: "Hvordan
dælen kan der komme rust i en indsprøjtningsdyse?" Mig bekendt, så
indeholder benzin ikke særligt meget vand, eller gør det?
Mvh
Bo Dudek
www.bodudek.dk