"ENN" <enn@nomail.com> skrev i en meddelelse
news:3fca0627$0$29352$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> USA er langt foran Europa i at standardisere protokoller for biler - i USA
> kan man med en simpelt og billig scanner udlæse og nulstille fejlkoder på
> alle biler efter 1996 i Europa har bilfabrikkerne fået lov til at
fortsætte
> med deres egne protokoller - kun en mindre del er OBD2 kompatible - jeg
har
> en OBD2 læser og forskellige andre interfaces (deriblandt OBD-E som skulle
> være en slags Europaisk OBD2) men kun meget få biler er OBD2 kompatible
her
> i europa af dem jeg kender er:
>
Du glemte:
VW - Audi - Seat - Skoda er også meget langt fremme med OBD2 og har været
godt på vej siden starten af 90'erne.
Jeg har selv importeret kabler fra USA og bygget interfaces til mig selv og
bekendte se
www.vwfanatic.dk .
Jeg benytter VAG-COM fra
www.ross-tech.com som efter min mening er klart det
bedste scantool til VW audi m.fl.
Man kan køre diagnose på stort set alt i bilen, jeg kan nævne i flæng,
motorstyring (ECU), ABS(antspin), instrument, Radio/navigation, airbag,
klimanlæg som de mest almindelige. Samt en masse special udstyr som f.eks
alarm, firhjulstræk, startspærre, elsæder med memory osv. osv.
VW har så udvidet konceptet med at man også kan bruge systemet ifbm.
udskiftning af enheder, f.eks ved udskiftning af defekt instrumenthus, hvor
der er en del indstillinger der skal kodes afhængigt af bilens motor og
udstyr samt kilometertælleren kan indstilles ( dog kun fremad een gang hvis
tælleren står på mellem 0-100 km).
Det er min opfattelse at de tyske biler er langt længere fremme med OBD end
de amerikanske som ofter er begrænset til de lovpligtige udlæsning og
nulstilling af fejlkoder ifbm motorstying. Uden jeg dog er ekspert på
amerikanerbiler.
--
Mvh
Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk