"HpeA" <hpea@NOWAYfarmands.dk> skrev i en meddelelse
news:3fc938bb$0$25838$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> Hejsa´
>
> Nu er det blevet alvor. Kørekortet er ikke en umulighed, men meget igang
!.
> Køretøjet er overvejet fra en NSR 125 ( el.lign) til Sv 650 !.
> _Men_........Denne tiltaler mig så meget at det næsten gør ondt :o/.
> Tung maskine for en pind som mig til at starte med, det kunne blive min
> første og deraf _dyrt_ !.
Frem for alt er den jo helt basic, og derfor ikke blacklistet af
forsikrings-selskaberne p.g.a. sportslighed og en masse dyre plastdele at
risikere ved styrt!
Jeg er af den overbevisning at ,med undtagelse af de få der her på gruppen
har bedyret deres renhed, tilter uskyldigt (forkert tilkobling, glemt
oplåsning, fumlen med støtteben hhv. fejlvurdering af underlag ved parkering
:-/ ) i løbet af den/de første sæson(er), og at det derfor er en ubetinget
fordel at bevæge sig rundt på en sådan "basic" når dét måtte ske - Især hvis
man har fravalgt kasko-dækning, men også ved kasko-dækning incl, en større
selvrisiko (som er ved at være et dagligt syn p.g.a. kundernes ønske om at
holde præmien nede)!
> ...........Men hvad er det der gør mig så..............?. Er
> det formen, linierne eller indtrykket af en Mc ?.
Ja deeet er jo ikke sådan lige at definere :-/
> Jeg hader fælgene & at der ikke er mono-fjeder og dæmper
> bag..............resten er jo.......til at elske !, og jeg vil stadig have
> netop sådanne et dyr
Jeg har også sværmet for VX'eren!
Uden at have været på nakken af en vil jeg tro at den ikke er andet en
ordinær omkring køreegenskaberne, men i dét ord ligger jo også en
tilstrækkelighed :-/
På den anden side har den en vældig fornuftig opretsiddend ekørestilling,
som giver én en idag uvant kontrol over modellen!
Cylinderdesignet snyder, derved at motoren er vandkølet (der er monteret en
høj/smal køler imellem de forreste stelrør), hvilket plejer at borgre for en
god holdbarhed (læs: langt ud over 100.000km)!
Har du bemærket at det er en kardantrækker??
Jeg indkopierer nederst lige essensen af en korrespondance jeg for omkring 3
års tid siden har ført omkring bl.a. VX'eren!!
> Hvad med alle jer, har det osse med et sagt -"Klik"- imellem ørene & der
var
> _din_ Mc ?, eller er det noget jeg bilder mig ind ?.
Efter ejerskabet af XS360; XS 500 og XS1100 (dog afbrudt af et intermezzo på
seks cylindre), regnede jeg ellers mig selv for at være "Yamaha-mand", og
regnede i det små med at 1100'erens afløser skulle blive en (dengang nye)
FZ750. Men det skulle gå sådan at vinteren inden at det skulle vise sig at
jeg fik råd til ny model, blev jeg pludselig dybt forelsket i den måde som
GPZ900R's kåbe var designet ved hjørnerne under forlygten - Og dén detalje
hjalp mig over min modvilje over andre detaljer på den kontroversielle
900'er, således at det blev en GPZ900R jeg endte med at købe (til mig selv i
30-års fødselsdagsgave).
Jeg har ved et par lejligheder kørt på, såvel som "imod"; FZ'ere og de
oplevelser har ikke efterladt mig i ærgelse over dét valg!
> ...................modtages med ( næsten ) kys hånd. Self. osse en
> lille historie om _din_ første ( MC vel at mærke
)
Min første model var slet og ret det absolut billigste nykøb i den for mig
tilstrækkelige 3½'er/400'er -klasse - Nykøb p.g.a. manglende overblik over
(brugt)markedet !!
--
Armand.
PS:
Forhør dig hellere lige på forsikringspræmien på en VX'er samt (om påkrævet)
droslingsmulighederne!
---------------
(lang) VX-korrespondance:
> Har du haft en VX'er?
> Spændende maskine synes jeg; men hvorfor faldt den ikke til på markedet??
Tjaaaa... det ved jeg hellere ikke. Den kørte fint, og jeg rundede da
100.000 Km. på den før jeg solgte den videre. I sin tid gav jeg 56.000 Kr.
for den, og den stod som fabriksny, og jeg solgte den videre til KS-Motor
efter 70.000 Km. på den for 50.000 Kr. Så det var et billigt køretøj. Til
prisen skal der nu siges, at hverken da jeg købte den eller solgte den
videre, kunne man se at den nogensinde havde været ude og trille.
VX'eren havde nu bare den sædvanlige Suzuki fejl med svage knaster. Jeg
skiftede en knastaksel og gav den nye ringe samt fik den honet. Men det var
også alt jeg gjorde ved den i løbet af fire år.
Nå, jo i starten kunne den ikke lide regnvejr. Den satte ud på den bagerste
cylinder. Efter meget bøvlen fandt jeg ud af, at aftapningsslangen på
bagerste luftfilterkasse var ført forkert, så den var klemt sammen af
bagsvingeren. Ikke nok med det, så vendte luftindtaget også sådan, at den
kunne suge vand ind, hvilket ikek gjorde det bedre.
> Bøttejern!!!
Hørt! Kvaliteten på VX'eren var nu ellers ret god
Der var mange fine
detaljer med skjulte bolte mv. og for en gangs skyld ret pæne svejsninger i
stellet
Den havde bla.en fin dækplade over forskærmen, hvor den var
skruet sammen. Den dækplade har jeg bare set mange andre VX'ere har manglet.
På mig ser det ud som om Suzuki pludselig er begyndt at spare på materialer
midt i produktionen?
> VX'eren har ellers levet skjult for min opmærksomhed indtil for nyligt.
> Jeg synes at den har et fedt design og de 60 hk på en 800cc's 45º V2'er må
> da være anderledes at have!?
Den kørte ret fint
Det var bestemt ikke en racer, men flytte sig, det
kunne den da. Øhhhhh... den havde 65 Hk. eller var det 64 Hk.? Min største
kritikpunkt af den var forgaflen, den var bare alt for blød, og selve
maskinen var ikke glad for sidevind. Kom der en kastevind fra siden, så smed
den sig på det nærmeste ned.
Racerkørsel på små veje, kan hellere ikke anbefales på den, man skal i hvert
fald have en hurtig starter-finger
Dn der med fuld knald hen mod et
skarp 90 graders sving, 2 tænder ned, og så fuld gas ud af svinget, skal man
være en smule forsigtig med. For man ikke tilpasset omdrejningerne risikerer
man baghjulet blokerer, men det er nu nok meget normalt for store V-motorer?
En enkelt gang da jeg lavede det nummer, blev jeg total blændet af de røde
advarsels pærer på instrument panelet. Motoren gik simpelthen ud, brrrr...
Så får man edderbroderme travl med at finde startknappen, gnæk gnæk... Tage
et rigtig skarp sving uden motorkraft er lig med styrt, brrrrrrr......
........Finishen på den VX'er jeg havde var helt i top.
Efter 100.000 Km. stod lakken på motoren lige så flot, som da den trillede
ud fra fabrikken. Først efter 70.000 Km. begyndte de forkromede lydpotter at
vise små rustpletter på svejsninger og i enderne af potterne, det er sgu'
flot! Da jeg solgte den havde den lige fået ny tank, forhjul,
instrumentpanel og 2 udstødningsrør.
...............Motoren stammer fra VS800 Intruder (51 Hk) VX800 har 63 Hk.,
den kunne lige snøvle sig op på 200 Km/t, men havde det nu bedst omkring 160
Km/t.
> Hvordan var gearkassen på så'en en kardanslæver??
Tjaaaa.... kardanen har vel egentlig ikke den store indflydelse på selve
gearkassen, andet end transmissionen er lidt mere kontant end med kæde? På
VX'eren var der ingen mærkbar kardanreaktion, altså den med at maskinen
hæver røven ved acceleration eller lægger sig til den ene side. Den største
ulempe der var ved den model var ved hurtige nedgearinger, hvis man ikke
holdt gassen stram. Man kunne meget nemt risikere at baghjulet blokerede.
Ret grimt, hvis man har planlagt et sving med stor hastighed.
Selve gearkassen var ikke en smør-gearkasse som på eksempelvis CBR1000 eller
XJ900 Division.