Hej John!
> Jeg har for nylig købt en Yamaha SR250 Classic årg. 1999.
> Fin maskine der kører uden de store problemer.
> 120 på toppen og ca. 30 km/l i snit.
Ja, jeg har selv den originale fra 1983! - Meget driftsikker maskine og som
du selv nævner, så har den jo en fantastisk benzinøkonomi trods det faktum,
at du nok *ikke* ligefrem bliver den første, der når frem!
> Der fulgte en fin lille instruktionsbog med - på spansk!
Jeps, det er fordi modellen "Classic" er spanioler!
> Jeg fatter ikke et klap af det, der er vel ikke nogen der har en
> dansk, engelsk eller tysk liggende?
http://www.seekanddeploy.com/yamaha/OwnersManual/
.... er manualen til min SE, men pånær et andet udseende og forbremsen (min
har tromlebremse), så ligner de to cykler hinanden.
> Jeg har lige et par spørgsmål:
>
> Benzinhanen har 3 indstillinger:
> RES, ON og PRI
> Hvad betyder ON/PRI (jeg tror jeg har gættet hvad 'RES' betyder)
ON: Benzinen suttes *kun* fra tanken, når motoren er tændt (vha.
undertrykket i indsugningsmanifolden).
RES: Reservetank
PRI: Benzinen strømmer uhæmmet ud: Bruges f.eks. til opfyldning af
svømmerhuset.
> Den har lidt svært ved at holde tomgang ved kold motor (jeg kører
> blyfri 92 iblandet en sjat karburatorsprit), hvilket fører mig videre
> til næste spm: hvor lang tid skal man køre med choker?
> og er der nogen
> der kender til tomgangsproblemerne - evt. en løsning?
Du kan jo justere tomgangen med dén tomgangsskrue, som sidder og laver
modhold til karburatorens luftspjæld. (indstilles, så motoren kører 1200
omdr/min). Vær også flink og tømme svømmerhuset, det er en lynhurtig
operation på den og det er lige årstiden til dén slags.
Chockeren bruger jeg kun til at få liv i den i frådsen tilstand og den
starter som regel altid, trods chokeren kun er trækkes halvt ud. Herefter
trykker jeg gerne chocker knappen ind og jeg holder liv i motoren med
gashåndtaget og pludslig er motoren tilstrækkelig varm til at holde sig selv
gående.
> Jeg har problemer med at få hornet til at virke.
> Jeg går ud fra, at via hornkontakten får hornet stelforbindelse.
Jeps!
> Kan
> jeg så uden videre koble +12V til den anden forbindelse (eller skal
> det gå gennem tændingen?)
Jup! - Men forhåbenligt over en kontakt...ikke?!
Det kommer jo an på, om hornet skal kunne aktiveres, når maskinen efterlades
i slukket tilstand. Det er nok nemmere, at låne de +12V fra dén kontakt, som
fjernlyskontakten oppe ved venstre håndtag (før pæren, naturligvis)?
> Iøvrigt mangler jeg en topbox holder til fyren. Jeg var nede ved en
> aut. Yamaha forhandler der fortalte mig, at de var holdt op med at
> fabrikere bagagebærer til SR250Classic! Er der nogen der har en
> liggende? Evt. en tegning, så kan jeg selv gå igang med
> svejseapparatet.
Næh, monterede et Givi universalt monorack på den (mest af praktiske hensyn,
desuden var det ikke specielt kønt, men særdeles praktisk)
> Håber I kan hjælpe mig
Selvfølgelig kan vi det!
Hilsen
Lars