"DJ Bobo" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse
news:tbohsvsrhls95nu1lodleajfutek5g3gd7@4ax.com...
> On Sat, 29 Nov 2003 18:34:18 +0100, "Jan Vennike"
> <jan@GARFIELDvennike.dk> wrote:
>
> >Det er jo ikke os alle der har mange penge til en ny/nyere bil.
>
> Næh, men en Caravelle far den tid er ikke billig i drift
>
> >Vi har selv
www.vennike.dk\diverse\caravelle.jpg og den er vi sørme
vældig
> >glade for, selvom den er 21 år gammel..
> >Den købte vi for knap 2 år siden for 25.000 og godt nok skal den ind
imellem
> >forbi værkstedet. Desuden æder den ca 1 liter olie for hver 600-700 km og
> >kører ikke mere end 5-8 km/l benzin.
> >Men den kan godt nok komme mange gange på værksted for de 100-140000 vi
> >sparede i forhold til at købe en Toyota Previa eller VW Caravelle fra
først
> >i 90'erne.
>
> Har du regnet på det?
> Hvis du bruger dé faktorer, som du selv angi'r, vil du blive
> overrasket over, hvad det _egentligt-faktuelt_ koster dig at eje bilen
>
> >Vi ville da også gerne have en nyere bil, men det står økonomien ganske
> >enkelt ikke til - og det er der mange der ikke forstår.
>
> Læs Penge og Privatøkonomi's opgørelse, som siger, at den billigste
> bil (indkøbspris) ikke altid er den billigste bil samlet set i det
> lange løb.
>
> >"Jamen, den er jo ikke SIKKER
>
> På dét punkt er Caravellen nu ikke hélt ringe!
>
> >Så bed folk om at rende og hoppe, der skal osse være plads til os
fattigrøve
> >og vores gamle og forurenene biler, så længe at de nyere biler er så
dyre.
>
> Prøv at regne på det - du har måske alligevel råd!
>
>
> /Mogens
> Mine biler? => fra Alfa til Omega...
Med et rådighedsbeløb for familien på ca 5.000 kr om måneden er der ganske
enkelt ikke til det stunt.
Og den kører altså ikke mere end knap 13.000 km/året, så om den kører 5
eller 10 km på literen - det kan vist ikke betale ret meget af på en
ny/nyere bil.
Desuden kan jeg faktisk selv lave en del småting på den, så det er kune de
lidt større ting, den skal forbi værkstedet med.
Okay, vi ofrer måske 10-15000 kr om året på værkstedsregning på at holde den
trillende - men jeg kan også betale en masse af dem, før jeg er oppe på de
over 100.000 som en af nyere udgave koster.
Min bil (nyere VW Lupo) kører jeg på værksted for at få lavet service og det
koster ca 5.000 kr om året på sådan en bette bil - og det er KUN service,
ikke nogle reperationer - bussen koster sølle 5-10.000 mere og har kun
koster næsten en tiendedel i anskaffelse.
Så glem det - jeg HAR regnet på det og det skal godt nok være en meget
billig bus, før jeg skifter den nuværende ud.
--
Jan
Remove the cat in the email to reach me