(Sakset fra autoteket.dk)
Opel-chefen Carl-Peter Forster er blevet så bekymret for fremtiden, at han i følge
Automobilwoche har fortrudt den tidligere offentliggjorte prognose for Opels salg
og overskud i det kommende år 2004. Og han frygter nu for alvor, at slaget omkring
rabat til kunderne vil holde sit indtog på det europæiske marked, som man gennem
længere tid har kunnet konstatere på det store amerikanske marked.
Derfor regner Carl-Peter Forster med at det bliver et særdeles vanskeligt år for
den tyske automobilindustri, der i forvejen har svært ved at leve op til de forven
tede prognoser - med nogle ganske få undtagelser.
Og for tiden er efterspørgslen så ringe på grund af den almindelige verdensomspæn
dende usikkerhed, at efterspørgslen faktisk er ringere end i katastrofeåret 1993 -
for ti år siden. "Den tyske forbruger køber ingen biler, de nøjes med at ose,"
udtalte Opel-chefen på et nyligt afholdt møde i Frankfurts internationale Club for
journalister.
Man er i Europa endnu ikke nået frem til rabatter som i USA, hvor det ikke er
ualmindeligt at opnå en rabat i størrelsesordenen $ 4.000. På det tyske marked er
det imidlertid ved at være helt almindeligt med rabatter på op til ?2.000 -
svarende til dkr. 14.800. Og det bliver ganske svært for branchen at komme af med
denne prispolitik i de kommende år.
Og Forster efterlyser i den forbindelse klare og entydige politiske signaler, før
den nødvendige optimisme vil brede sig. For så længe man fortsat debaterer de
mange emner som f.eks. de sociale forsikringer, skattelettelser og tab af
arbejdsplads uden at træffe beslutninger, vil kunderne fortsat tøve med at købe
større forbrugsgoder - herunder biler.
Og kundernes stigende prisbevidsthed har ligeledes fået indflydelse på det store
tyse marked, hvor det især er japanerne og koreanerne, der nyder godt af fremgang
i salget. Og hovedårsagen til denne succes skyldes efter Forster mening først og
fremmest de fornuftige japanske og koreanske priser, som kan holdes nede på grund
af lavere produktionsomkostninger og den valutariske fordel.
På trods af nye modeller og en kraftigt forbedret kvalitet, koster det fortsat
mange penge at opretholde den nødvendige markedsandel på hjemmemarkedet. Og de
store udgifter til forbedring af salget har betydet , at koncernen ikke opnår at
gå i plus i år, men derimod kan indkassere endnu et underskud på driften på henved
?180 millioner mod et underskud i 2002 på ?227 millioner.
Af samme grund har Forster trukket sin overskudsprognose for 2004 tilbage, og han
er nu "glad for et mindre overskud."
-- Sendt via
http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:195.137.194.64)
-- Vis din bil frem på
http://www.bilgalleri.dk