"Morten Larsen" <mortenlarsenNOSPAM@NOSPAM.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3fbf696a$0$29338$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> > Jo, mekanikeren skal afmontere den gamle karburator (samme slags) og
> montere
> > den 'nye'. Dvs. den er altså ikke helt ny, men bedre end den gamle, som
er
> > temmelig slidt. Den 'nye' karburator skulle være helt ok, idet den er
> > snuppet fra en motor som 'døde' af helt andre årsager - så der skulle
ikke
> > være noget særligt at justere...
>
> Hej
>
> Jamen så må man sige at der er tale om at
> skifte en karburator - til een magen til ok.
>
> Jeg vil da godt gøre det på en time, hvis jeg
> har nye pakninger til rådighed - nu er det vel heller
> ikke en hastighedstest vel ? for så gør jeg det på en 1/2 time, med
> resultat derefter.
>
> Justering af den, er en anden sag. Du skal ikke regne med at den bare
> spinder som en mis, fordi den har siddet på en motor magen til. Det er
> derfor der er lavet mulighed for justering - nemlig fordi ingen "ens"
> motorer er
> ens. Der er mange forskellighedder, selv på fabriksnye motorer.
>
> Dog vil jeg sige, at de 2 skruer der er til rådighed, vil man med en
> co-måler
> og en omdrejningstæller, nok kunne justere på 10 min.
>
> Hvis man ikke kan justere det ind, er det ikke mekanikerens fejl (med
mindre
> han er et fæ)
> men nok et problem et andet sted. Feks. Krumtaps udluftning, vcv-ventil,
> skod-hugger-karburator.
> slidt motor osv. osv.
>
> Hvem har dømt den gamle karburator dårlig ? den samme makaniker ?
> Normalt holder den slags (4A-F) "evigt" hvad er det for en bil Corolla
> AE80/90/ ?
>
> Hvis du kun spørger for at få en ide om tiden, så kan du regne med
> mit bud, men ikke at bilen kører ordentligt bagefter, hvis der er andre
> fejl.
> Hvis du sender den til en mek. så sig "skift den, juster den så godt du
> kan - slut"
> Så passer min tid fint. Resten er en anden sag
>
> Morten
>
>
Hej alle...
Jeg kan nok høre at mit spørgsmål har sat jer i gang..!
Det er bestemt ikke nogen hastighedstest! Sagen er, at den karburator jeg
kører med i øjeblikket er ret slidt. Det ytrer sig bl.a ved, at bilen kører
i små 'ryk' når der kun lige gives gas. Og der er et temmelig stort 'dødt
punkt' under almindelig kørsel. Det er i øvrigt, så vidt jeg er orienteret,
én af de eneste 'ulemper' ved denne model (Corolla XL Sedan, 1.6 / AE92).
Karburatoren bliver simpelthen slidt. Bilen har kørt ca. 260.000 km.
Og nej...det er ikke min mekaniker der har dødsdømt den gamle karburator!
Det har jeg selv, efter at have rådført mig mange steder angående dette
karburatorproblem. Det er lige efter bogen!
En go' bekendt, hvis kone glemte at fylde vand på kølesystemet, ødelagde den
motor hvorfra den nye karburator er taget. Angiveligt skulle den ikke lide
af de samme skavanker som min egen karburator gør. Jeg kan oplyse, at min
motor i øvrigt går helt upåklageligt - bruger ikke olie (andet end dét den
skal) og har sandsynligvis mange kilometer i sig endnu! Og nul rust i
karosseriet - utroligt men sandt!
Men den karburator har irriteret mig længe. Og nu vil jeg have den monteret.
Der er dog så mange slanger og andet sjov, at jeg ikke tør binde an med det
selv.
(Jeg er heller ikke den store hjemmemekaniker). For ikke at blive 'snydt' af
en mekaniker som skal 'bruge' 6 timer på at udføre opgaven, har jeg derfor
prøvet at forhøre mig i denne gruppe.
Jeg er godt klar over, at ikke to motorer er h e l t ens, så en smule
justering skal der nok til. Men det behøver vel ikke at være på et
Toyotaværksted!? Jeg har overvejet at blruge min lille lokale mekaniker på
Østerbro i København. [Kender nogen hér en absolut anbefalelsesværdig
mekaniker i dette område?].
Med venlig hilsen
NIL