> Jeg har eksperimenteret lidt med min bil, jeg har haft det problem at
> hele bilen gav et "ryk" når jeg skiftede gear.
> Jeg tænkte lidt over det og prøvede mig lidt frem, og har fundet ud af
> at det var fordi at jeg trak den for langt i hver gear. Jeg skiftede
> først gear når den nåede op omkring de 25-2700 omdrejninger.
Det kan jeg nu ikke forstå. Lyder som om at du ikke helt har det rigtige
koblingspunkt. Jeg kan f.eks. sagtens skifte gear ved 4000 omdr. uden at
bilen giver det omtalte ryk - jeg ved dog udemærket godt hvad du taler om.
Mit gæt er at du slipper koblingen lidt for meget (og måske også for
hurtigt), inden du giver gas. Hvis du prøver at give lidt mellemgas (giver
en smule gas, for tidligt), vil du opleve at rykket forsvinder. Opgaven er
så bare at finde det præcise punkt der gør at bilen ikke rykker, og at du
samtidig ikke giver nogen mellemgas.
Jeg er også ny billist, og efter 20.000 km, er jeg stadig ikke specielt god
til det - men det går den rigtige vej... ;)
> Hvis jeg skifter når den er omkring de 2000 istedet får jeg en mere
> blød overgang, er det normalt?
Uden at vide noget om det, kunne jeg forestille mig at det er fordi bilen
har større moment ved 2000 omdr., og derfor har næmmere ved at trække den
store modstand der pludselig kommer når du slipper koblingen, og samtidig
ikke giver gas.
> Så var det at jeg kom til at tænke på at jeg engang har hørt at man
> altid skal køre i det højest mulige gear, men uden at den sejtrækker,
> for at køre mest økonomisk.
>
> Så er det at i kommer ind i billedet
>
> Hvornår skifter i gear, og hvad går i efter. hastighed eller
> omdrejninger, eller måske lyden?
Jeg gør det, at jeg som regl kører bilen langt ud i gearene når jeg
accelererer. Når jeg så har nået den ønskede hastighed, springer jeg et gear
over. Dvs. at i byen hopper jeg 3. gear over, og kører 50 kmt i 4. gear, og
på landevej er det 4. gear jeg hopper over. Det skulle ifølge en eller anden
rapport jeg læste give samme benzinøkonomi som hvis man snegler sig op i
fart, og desuden får det trafikken til at glide væsentligt bedre. Jeg føler
også lidt at man kan få styret noget af sin trang til fart - bilen lyder
rigtigt godt når den får lov at køre gearene ud, og man kan sagtens time det
så man ikke kommer til at køre for hurtigt.
> Og hvornår kan man sige at en bil sejtrækker. Er det når den kommer
> ned under 1000 omdrejninger, hvis det da overhovedet har noget med det
> at gøre.
Som regel er det ikke noget problem at mærke hvis den sejtrækker. Det er som
regel ganske markant, når den begynder at ryste. Prøv f.eks. at smide bilen
i 5. gear når du kører 40. Jeg formoder at det afhænger af bilens moment.
Læste f.eks. at en dodge viper kunne starte direkte i 4. gear, og så stadig
overhale en farrari inden de havde nået 200 eller sådan noget... Mit gæt er
at den ikke sejtrækker ;)
På den anden side kan man sagtens tøffe rundt i 5. gear med 60 km/t, uden at
den sejtrækker (min kan i hvert fald), men så snart man forsøger at
accelerere, vil du mærke at bilen dør helt.
> Håber i kan kaste lidt lys over det .
Det ved jeg ikke om jeg kunne, men det er i hvert fald mine erfaringer som
ny billist.
/Kasper Hansen