"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> skrev i en meddelelse
news:3fb4b6ca$0$187$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Kim Kristensen wrote:
> :: Hej Anja
> ::
> :: Jeg tror det er svært at finde et entydigt svar. Der er steder som
> ::
www.euroncap.com (kan jeg se at Mogens allerede har nævnt) og
> ::
www.crashtest.com som fortæller hvor sikker bilerne er i de
> :: pågældende tests, hvis uheldet ikke ligner testen kan resultatet jo
> :: godt være et andet. Men et forsøg på en forudsigelse er nok bedre
> :: end ingenting, så noget om snakken er der jo nok.
> ::
> :: Folksam fortæller hvordan det forholder sig ved virkelige ulykker,
> :: men igen så skal man lige spise brød til. Biler som en ældre VW
> :: Golf, BMW 3 eller Honda Civic med andre er meget populære biler
> :: blandt unge mænd, det betyder ganske givet noget for antallet af
> :: uheld.
>
> NEJ, NEJ og atter NEJ!!! Folksam's undersøgelser har stadig væk intet med
> antallet eller hyppigheden af uheld at gøre - basta!
Jeg skulle nok have formuleret mig anderledes som, at det ganske givet har
betydning for hvor alvorlige konsekvenserne af et uheld bliver.
> Folksam undersøger et uheld
Ikke bare et uheld men kun uheld med to kolliderende biler, alle andre
kombinationer af uheld er ikke med.
og kigger på, hvor svært skadet blev man, var
> der dræbte,
Yep
årsag, hastighed o.lign.
De skriver selv "Varken hur bilarna kördes innan krocken eller deras
körsträckor påverkar resultaten". Det betyder vel at der i bedømmelsen ikke
er taget hensyn til hvordan bilerne blev kørt (her under hastighed), eller
hvor langt de havde kørt inden kollisionen.
> At der så har været 5000 Brian-biler af et bestemt mærke, har intet med
> bilens sikkerhed at gøre.
Nej det mener jeg heller ikke, men at en hvilken som helst bil kan blive "
usikker" med den forkerte chauffør.
Man tager som sagt også hastigheden i betragtning.
Med udtalelsen højere oppe ser det jo ud til, at de netop ikke tager hensyn
til hvordan bilen bliver kørt op til kollisionen.
> Desuden, hvad du i DK betegner som en Brian-bil (gamle Golf'er o.lign) er
> ikke Brian-biler i Sverige.
Jo det er de også der oppe, men jo der er da andre. For ikke at skulle nævne
dem alle skriver jeg jo også "med andre".
Netop biler som gamle Volvo og Saab-turbo'er er
> deroppe Brian-biler med ofte tæt på 300 hk. Dette til trods vil du se at
de
> figurer højt i statistikken = folk overlever selvom de kører galt!
Ja nå det gælder kollision mellem to biler som jo er den eneste type
kollision den opgørelse gælder, så du ser ikke hvordan den klare sig nå den
rammer noget andet end en anden bil eller nå den ruller ned af en skrænt. I
de tilfælde er den større vægt måske med til at skade bilens indhold, eller
måske ligefrem årsag til at kollisionen eller afkørslen ikke kan undgås.
Vægten har jo en del at gøre med hvor meget man maser den man ufrivilligt
møder i kollisionen, hvilket Folksam jo også skriver. Vores svenske ven
Brian i en Volvo 240 Turbo vil også have en langt mindre sandsynlighed for
at kollidere med en tungere bil end vores anden svenske ven Brian i en
Citroen GT, så på den måde er den store mere sikker end den lille.
Uden at have noget at have det i vil jeg tro at sandsynligheden for rent
faktisk at ramme noget er større i 240 end i AX som følge af køreegenskaber.
Det er trods alt mere sikkert slet ikke at ramme noget som helst, end at
være godt beskyttet nå man gør det. Opgørelsen her fortæller intet om hvor
ofte chaufføren i Axen helt har undgået en skade i forhold til at 240 på
grund af højt sikkerhedsniveau har fået begrænset sin, men det er nok også
nærmest umuligt af samle den slags data.
I det svenske trafikmagasin udtalte ham den store Christer Glenning (hedder
han vist) engang, at han hellere ville sidde i en Toyota Camry end en Volvo
240 hvis en kritisk situation skulle opstå. Volvoen blev den gang (måske med
rette) opfattet som den mest sikre personbil man kunne sidde i under en
kollision, men som han sagde ville man i den også ramme mange af de
forhindringer som Toyotaen kunne komme udenom.
Denne opgørelse fortæller heller ikke spor om brand i bilerne, jeg har
kikket efter. En bil som Folksam i denne forbindelse bedømmer til at være
15% over gennemsnittet (Citroen XM 90-) i en anden opgørelse fra Folksam er
den bil som har den største risiko for at bryde i brand inden for et år
(kollision eller ej). For XM vedkommende er den risiko næsten fire gange så
stor som for den usikre Volvo 440-460, eller lidt mere end 17,5 gange så
stor risiko som den usikre Honda Civic 88-91. En Renault Laguna 94-00 (som
jo ellers er stjernebesat i Euroncap og ligger 30% over middel) er nummer
tre fra bunden med hensyn til risiko for brand, den har lidt mere end 3
gange så høj risiko som 440-460 og 14,5 gange så høj risiko som Civic 88-91.
Hvad er det som skal forlænge bilens og chaufførens evner i en
krisesituration på nyere biler, det er ting som ESP, ABS, elektrisk
servostyring osv. Hvis de evner slipper op må selestrammere, airbags osv.
træde til, alt sammen noget som er styret af elektronik.
En undersøgelse som tyske CAR som er centret for bilforskning har lavet,
sammen med universitetet i Gelsenkirchen omkring elektronikfejl på biler af
årgang 98-01 fortæller noget om risikoen for fejl på det punkt. De tre
mindst fejlende mærker er Honda, Toyota og Subaru, i den tungeste ende
ligger SAAB, Alfa Romero og Renault. Der er næsten 7 gange så stor risiko
for at et eller andet elektronik i en SAAB svigter, i forhold til en Honda.
Så SAAB 9-5 98- er da nok en sikker bil, med mindre elektronikken svigter på
et eller flere punkter (samtidig er risikoen for brand heller ikke
imponerende lille på den model).
Euroncap skal man også lige nærlæse, og ikke kun se på stjerner. Mercedes
C-klasse 2001 får 31 point og fire stjerner, Mercedes C-klasse 2002/2003 33
point og fem stjerner. De to sidste point og dermed den sidste stjerne
skyldes en "belt reminder" i alle andre discipliner opnår de samme pointtal.
Det vil sige at en selealarm kan resultere i 25% flere stjerner og dermed
hæve en bil fra 4 til 5 stjerner selv om de er lige sikre.
Jeg vil straks ned på tanken og få købt et "husk selen" klistermærke så jeg
kan opgradere min bil med en halv stjerne eller mere.
Så sikkerhed er mange ting!
Med venlig hilsen Kim