"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse
news:dav4rvkgp7gnms345cc637m4aqesr3ufmm@4ax.com...
> On Wed, 12 Nov 2003 19:33:55 +0100, "Tom"
> <t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:
>
> >mine vinterdæk larmer også rimelig så det må jeg lige checke skulle være
> >årsagen også.
>
> Man ser det ofte på italienske biler, der jo har en sportslig
> afstemning. Hvorledes dét så hænger sammen med VW Golf, skal jeg være
> usagt -> der er jo ikke nogen umiddelbar logisk sammenhæng mellem de 2
> ting
>
Den fik jeg godt. Og jeg er ikke helt enig, mine tidligere Golfer samt
nuværende Bora er mindst lige så sportslig som naboen Punto 60.
Se det i øjnene Mogens 95 % af bilejerne ønsker ikke en sportslig bil.
Dermed ikke sagt at jeg ikke gør, og man kan nu godt gøre noget ved det
selv.
Hæl-tå opstår (på VW) på baghjulene.
Det er bagbroens konstruktion, samt spidsning og negative cambervinkel der
er årsagen. Og det har noget med retningsstabilltet at gøre.
Hjulet "deformeres" når det rammer kørebanen, da baghjulene spidser lidt i
mod hindnanden køre hjulet så at sige ikke lige ud.
En gammel Passat 35 har samme problem (egen erfaring), og det er mig bekendt
den første VW model der fik problemet.
Når man sænker undervognen forstærkes problemet væsentligt (egen erfaring)
nok fordi camber vinklen bliver endnu mere negativ.
Byt for og bagdæk rundt for ca. hver 5 -7000 km, så kan det holdes i ave.
Man kan ikke køre et hæl-tå dæk lige igen. Men de kan raspes ved et
dækcenter, men det svare ca. til at kører 8 - 10.000 km på dækkene.
--
Mvh
Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk