Søren wrote:
> Moderne dielselmotorer har ofte betegnelsen HDI eller TDI.
> Er der en i gruppen som vil forklare mig hvad forskellen er på HDI og
> TDI, og lidt om fordele eller ulemper ved de to typer.
Hej Søren
Jeg er ikke ekspert i disse diesel-motorer, men jeg kan da kaste en lille
smule info efter dig.
Der findes en række forskellige betegnelser for de nye dieselmotorer:
TDi, HDi, CDi, DCi, TDCi, JTD, etc, etc.
Hvert fabrikat - hvert sin betegnelse. (næsten)
Betegnelserne står for diesel-indsprøjtning af den ene eller den anden
slags. Et stykke hen ad vejen er det sammen teknologi - og så alligevel
ikke.
Man kan dele dem op i to systemer - det ene bruges at folkevognskoncernen
(VAG) med Skoda, Folkevogn, Audi og Seat. Det andet bruges af de fleste
andre. I folkevogns-butikken sidder der foran hvert forbrændingskammer et
trykkammer, der under et ekstremt højt tryk kan sprøjte en meget lille men
meget fint forstøvet smule diesel ind i kammeret. Dette sker med et tryk på
op til over 2000 bar. Dette bevirker en enormt god forbrænding. TDI´erne,
som de hedder, har masser af power, og måske den bedste brændstoføkonomi. En
1,9 TDi har således op til 150 hk fra fabrikken i dag, og kan chippes til
180 hk ved at indstille dyserne til at sprøjte en anelse mere brændstof ind
i kammeret.
HDi´eren er bygget op på en lidt anden måde. Her sidder der ikke et
tryk-kammer for hvert forbrændingskammer - men eet stort trykkammer, der
forsyner flere cylindre på en gang. HDI´ernes tryk er knap så højt - såvidt
jeg husker omkring 13-1400 bar. Systemet kaldes commonrail, netop fordi
cylindrene deles om den samme trykbeholder. HDi´erne har en andelse blødere
motorgang end TDi´erne, men til gengæld er de ikke nær så kraftfulde, og de
har knapt så god en brændstoføkonomi. Ifølge papirerne har de et flot
moment længere nede i omdrejningsregisteret, men jeg har endnu ikke set
effektmålinger af en HDi´er, der som lovet har fuld moment under 2000 o/min.
Til gengæld har de kraftigste TDi´ere masser af power, der kan have en
tendens til at komme væltende ud af skabet lige pludselig, når nålen rammer
2200 o/min - altså lidt længere oppe.
Begge systemer er lysår forud for den gamle dieselmotor-teknologi med
forkammer-system. Dette kan også både høres og ses på de helt enormt mange
kræfter, dieselmotorerne har i dag i forhold til tidligere, hvor de var
frygteligt brystsvage.
Det er ikke bilfabrikanterne selv, der producerer tryk-system og dyser. Det
gør underleverandører. De største hedder Siemens og Bosch.
Et system koster omkring 20.000 kroner, så det skal helst ikke gå i stykker,
hvis man har en dieselbil.

De kan blandt andet gå i stykker, hvis bilen
kører tør for brændstof, og den kølige diesel så ikke længere kan smøre
dysesystemet.
Jeg håber, der er andre der stemmer i, hvis der skal mere info på bordet.
--
Jan W Nielsen