> Hvad er egentlig formål med bilsynet?
Penge i statskassen
> Da den obligatoriske bilsyn blev indført var begrundelse at det var pga.
> trafiksikkerheden. Men er der overhovedet nogle analyser der viser at det
> reelt er rigtigt? Er antallet af biluheld faldet siden og på grund af det
> obligatoriske bilsyn?
Jeg har aldrig set tal for noget der indikerer at trafiksikkerheden er
blevet øget.
> Jeg tror at jeg et eller andet sted har læst om at de fleste bilulykker
> involverer nyere biler (<10 år gamle), og det er i direkte modstrid med
> bilsynets politik som for det meste gå ud over gamle biler (gamle biler
> kører langsommere = færre biluheld).
Hvor mange uheld skyldes mon også lidt rust i en vange eller slør i en
bærekugle?
Jeg tvivler stænkt på at ret meget af det bilinspektionen finder har andet
end en "teoretisk" betydning for sikkerheden.
Et stenslag i synsfeltet og forruden skal skiftes.......helt ærlig hvor
meget gør et stenslag på udsigten og de helikoptere man skal undgå at køre
ind i?
> På bilsyn.dk kan man bl.a. læse at de tjekker rust på bilen, hovedsageligt
> undervognen (".Herefter undersøges hjul, hjulophæng, fjedre, styreapparat,
> bremsedele, brændstofsystem, udstødningssystem og karosseri.."), hvor den
> sikkerhedsmæssige risiko af rustangrebet så vurderes. Eller f.eks.: "
Man kan IKKE diskutere med en synsmand men nogle ting er virkelig langt ude.
> Omvendt vil kravene til en reparation af fx en bagklap, være relativt
> lempelige, så længe der ikke er skarpe kanter." (!) Hvem i alverden nogen
> sinde er kommet til skade pga. "skarpe kanter" på en bil, og hvor mange
> bilulykker involverede brændstofsystem, fjedre, hjulophæng. ??
Hvis ophænget knækker, så er det næææææsten altid når man kører langsomt og
vrider kraftigt i rattet, da det er her de største kræfter er på spil.
> Hvis der ikke er nogen konkrete beviser på at det obligatoriske bilsyn
> (eller dele af, som f.eks. rust kontrol) reelt formindsker antallet af
> ulykker, hvor ligger der så den juridiske (og moralske) retfærdiggørelse
af,
> at bilister med 2 års mellemrum skal påtvinges dette krav (og i øvrigt
> betale for det)?
En lov skal ikke være retfærdig eller retfærdiggøres
> Kan man ikke kræve at politikerne enten kommer med konkrete
> beviser på at bilsyn virker efter hensigten, eller vende tilbage til det
> gamle system hvor bilen evt. skulle til syn ved et ejerskifte?
Jeg tror ikke de gider høre på dig.
> For bilen er
> jo ens ejendom ligesom en cykel eller en kaffekende, og der må vel findes
> nogle regler for hvornår disse (private) ting må underkastes nogle
bestemte
> kontrol - krav.
.....og disse regler laves af de samme som har brug for dine penge
--
Tom