"Hans Paulin" <hans_fjernes_@it.invalid> skrev i en meddelelse
news:boj6ei$rk3$1@news.cybercity.dk...
> ...har lige sporet min bil efter at have skiftet hjulnav (og en enkelt
> styrekugle):
>
> ...mine forhjul skal "følges ad" - altså hverken spidse eller sprede -
> men jeg kom til at tænke på hvilke egenskaber der knytter sig til
> spidsning/spredning - såsom retningsstabilitet og sidevindsstabilitet...
>
> ...kan nogen fortælle mig, hvad man i *givet* fald kunne opnå på de
> områder ved at eksperimentere - ud over øget dækslid?
> --
> Med venlig hilsen
> Hans
>
http://www.dkfritidbil.dk/whois/hans_paulin/hans_paulin.htm
>
Toe in / toe out, afhænger af andre ting.
Der er mange ting at tage hensyn til i et fortøj på en bil.
For at gøre det simpelt:
Sæt dig på knæ, 10 meter foran bilen, og kig ind på forhjulene
Hælder de indad foroven, eller hælder de udad foroven.
Indad, giver toe out, og udad giver toe in.
Lyder det dumt ??
Forestil dig at hjulet, er løst, og du triller med det.
Alt efter hvilken hældning du giver det, vil det forsøge at trille ind foran
bilen, eller væk fra bilen.
Dette modvirker man ved toe in eller out.
Alt det med vinkler i et fortøj, er kompliceret nok til at skrive en
doktorafhandling om.
Prøv at søge lidt på : Caster .... Camber, eller : King Pin inclination, så
dukker der nok nogle links op.
Mvh
Niels