Hej NG.
Jeg har gennem hele sidste season undret mig lidt over at lyset i
instrumentbordet på min Paso dykkede ret voldsomt når jeg tændte
lyset.
Dog uden at opfatte det som alarmerende.
For en uge siden var jeg på MC på arbejde, og da jeg skulle hjem var
der nul spænding på dyret da jeg drejede nøglen.
Jeg havde dog set et svagt blink, så nogen "fisken" med tændingslåsen
fik power på maskinen og den kunne køre hjem.
Hjemme stillede jeg den i indkørslen, og da jeg senere ville køre den
ind i værkstedet - nul strøm
Og nu var det virkelig slut - selv ikke mange gange vriden på nøglen
hjalp.
Så var det i arbejdstøjet og ud med tændingslåsen.
Det er ikke sjovt at skille sådan en ad, men det lykkedes.
Og til min store overraskelse var den ene glider smeltet fast i
rotoren der er lavet af plastic, så fast at fjederen, sådan en mindre
kuglepennefjeder, ikke kunne trykke den ud mere.
Og farven på glideren afslørede at den havde været særdeles varm.
Varm ? Hvorfor?
Fat i ledningsdiagrammet.
Og pokker om ikke al strøm til krikken trækkes gennem tændingslåsen.
Dvs. tænding, benzinpumpe, lys, blinklys, bremselys mm.
Det kan den ikke holde til.
Desuden skulle al strøm gennemløbe ledningsnettet to gange - fra
hovedsikringen til tændingslåsen og tilbage til sikringsboksen for
igen at blive fordelt til "forbrugerne".
Det er et temmelig stort spændingsfald der er tale om i de forholdsvis
tynde ledninger til den strøm de skal bære.
Nå, men lidt arbejde med en skalpel og ombytning af gliderne så var
låsen OK igen.
Men, problemet var der stadig - den fejl ville jeg få igen
Så i dag fattede jeg igen værktøjet.
Jeg klippede ledningen fra tændingslåsen til sikringsboksen lige før
sikringerne og monterede et relæ af den type der anvendes til
billygter - en lille fiks sag der kan bære 30 Amp.
Relæet er monteret således, at kun spændingen (strømmen) til spolen
trækkes gennem nøglen, og relæet lægger nu spænding direkte fra
hovedsikringen til de øvrige sikringer - med andre ord, så er det
relæet der nu må bære den store strøm og gennem ganske korte meget
kraftige ledninger.
Og jeg skal love for at det hjalp.
Lyset i instrumentbordet dykker ikke mere - der er 12 volt på
forlygten mod 10,5 før og motoren starer mere villigt end før.
Der var åbenbart også krise for tændsystemet når starteren tog sin del
af suppen
Nu er der nok nogen der vil sige: Hvad andet kan man vente sig fra
spagettiland?
Men da jeg diskuterede problemet med andre MC freaks var det lakoniske
svar: Sådan er de alle lavet.
Jeg har ckecket min XN85, og jo - det er det samme her (den får turen
ved lejlighed).
Og hvorfor er det nu et problem?
Tænk lige på, at cyklerne ikke er bygget til at køre med lys på hele
tiden, så i andre lande ser de ikke problemet på samme måde som vi.
Jeg håber at dette lille tip kan hjælpe andre til at få mere lys på og
samtidig spare udskiftningen af en tændingslås i utide.
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk